تاریخ انتشار : دوشنبه 11 اسفند 1399 - 0:28
کد خبر : 63322

شانس کاندیداتوری پزشکیان و عارف افزایش یافت

شانس کاندیداتوری پزشکیان و عارف افزایش یافت

ارمان شرق- با محوریت خاتمی، شانس چهره های نزدیک به او برای کاندیداتوری انتخابات پیش رو بیشتر خواهد شد. چهره هایی چون عارف یا پزشکیان که نه سابقه ردصلاحیت دارند و نه مواضع رادیکال در مسائل سیاسی.

با وجود اینکه روشن نیست خاتمی در نامه‌اش چه نکاتی مطرح کرده ولی برخی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که خاتمی در این نامه وعده داده است در صورت وجود امکان مشارکت سیاسی این طیف در انتخابات پیش‌رو، جریانات رادیکال اصلاحات مدیریت خواهند شد.

در صورتی که روایتهای غیررسمی از این نامه ۳۷صفحه‌ای درست باشد، به معنای آن است که خاتمی بار دیگر به محور اصلی جریان اصلاحات تبدیل شده و در برابر جریان رادیکال اصلاحات ایستاده است.

خاتمی پیش از این و در جریان شرکت در انتخابات مجلس نهم که اولین انتخابات پس از وقایع ۸۸ بود، نشان داد که با طیف جوان‌تر و تحریمی اصلاحات زاویه داشته و بیشتر در پی احیای جریان سنتی خط امام در دهه ۶۰ است تا چرخش به سمت جناح براندازی که منازعات خیابانی دهه ۸۰ را رقم زد.

پیش از این اصلاح‌طلبان با برجسته‌سازی چهره‌هایی چون بهزاد نبوی تلاش کرده بودند سید محمد خاتمی را به حاشیه ببرند اما حالا نامه رییس دولت اصلاحات بار دیگر او را در صدر اخبار قرار داده و جایگاه محوری او را تثبیت کرده است.

محوریت خاتمی در جریان اصلاحات می‌تواند نقش مجمع روحانیون مبارز در تحولات اردوگاه اصلاحات را نسبت به احزابی چون کارگزاران، اتحاد ملت و اعتماد ملی پررنگ‌تر کند.

پیش از این برخی اصلاح‌طلبان با طرح کاندیداتوری خاتمی در انتخابات ۱۴۰۰ سعی داشتند از ظرفیت سیاسی او برای بسیج آرای بدنه اجتماعی برای انتقال به نامزد نهایی بهره‌برداری کنند. اتفاقی که در سال ۸۸ نیز رخ داد. با این حال نامه خاتمی نشان داد که خاتمی بیش از ریاست جمهوری، دغدغه رهبری جریان اصلاحات و قرار دادن این جریان در درون ساختار نظام را دارد.

به این ترتیب با محوریت خاتمی، شانس چهره های نزدیک به او برای کاندیداتوری انتخابات پیش رو بیشتر خواهد شد. چهره هایی چون عارف یا پزشکیان که نه سابقه ردصلاحیت دارند و نه مواضع رادیکال در مسائل سیاسی.

خاتمی در سال ۷۶ توانست جریان فراموش شده چپ خط امامی را به قدرت بازگرداند‌. با این حال نسل جدید چپ گرایان خود را اصلاح‌طلب و مستقل از خاتمی تعریف کرده و حتی در اوایل دهه هشتاد پروژه عبور از خاتمی را کلید زدند. همانها در سال ۸۸ نیز با کنار گذاشتن خاتمی، کمپین میرحسین موسوی را شکل دادند و در سالهای بعد نیز توجهی به نقش خاتمی در رهبری این جریان نداشتند و حتی گاه او را با تیغ طعنه نواختند.

حالا نامه خاتمی با فرض نقد تندروی‌های اصلاح‌طلبان، می‌تواند به معنای یک چرخش دوباره در اردوگاه اصلاحات باشد. چرخشی که این بار با رهبری پدران اصلاح‌طلب و علیه پسران رادیکال صورت می‌گیرد.

در این میان واکنش روزنامه کیهان به نامه رییس دولت اصلاحات نشان داد که به نظر رقبای سیاسی اصلاح طلبان، اقدامات او برای بازگشت به ریل نظام کافی نیست و انتظار از او، نه نامه‌نگاری، که عقب‌نشینی علنی است. همان اقدامی که حسین شریعتمداری از آن را “توبه” تعبیر می‌کند.

با وجود این دست واکنشها اینکه فرجام این نامه چیست و چطور بر انتخابات ۱۴۰۰ اثر خواهد داشت، موضوعی است که در هفته‌های آتی روشن خواهد شد.

منبع: خبر فوری

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.