تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 9:15
کد خبر : 152049

 مجلس دوازدهم در آزمون دشوار «چند صدایی و کارآمدی»

 مجلس دوازدهم در آزمون دشوار «چند صدایی و کارآمدی»

آرمان شرق-گروه سیاست: «باتوجه به شرایطی که در کشور حکم‌فرما است، هر مجلسی به راس کار بیاید نمی‌تواند آنچنان که باید گره‌های شهروندان را باز کند؛ گره‌هایی که در سیاست‌خارجه وجود دارد اجازه حل چالش‌های داخلی را نمی‌دهد. باید به این موضوع هم اشاره کنیم که مجلس شورای اسلامی همانند دهه‌های ابتدای انقلاب چهره‌های تاثیرگذاری ندارد.  در این موقعیت زمانی اگر مجلس دموکراتیک و  چندصدایی با حضور چهره‌های متفاوت شکل بگیرد باز هم نمی‌تواند چالش‌های اصلی را برطرف کند.»

 مجلس دوازدهم در آزمون دشوار «چند صدایی و کارآمدی»

«آرمان امروز» وضعیت آینده مجلس را بررسی میکند:

 

آرمان امروز، گروه سیاسی: از ابتدای سال گذشته که به‌نوعی سال‌ انتخابات محسوب می‌شد همه در تلاش بودند که مجلسی کارآمد روی کار بیاید ولی هرچه به انتخابات نزدیک شدیم از این تعریف فاصله گرفیتم و در نتیجه یک مجلس یکدست اصولگرا روی کار آمد. برای سنجش میزان درجه علمی مجلس دوازدهم باید نگاهی به لیست راه یافتگان به مجلس دوازدهم کنیم که نشان می‌دهد همچون دوره‌های سابق، تعداد اقتصادخوانده‌ها، بدون در نظر گرفتن راه‌یافتگان به مرحله دوم، باز هم اندک است. در این مورد باید اشاره کنیم که درصد دانش‌آموختگان مدیریت ۴۳ نفر، حقوق ۴۰ نفر، علوم سیاسی ۲۴ نفر، پیرامون پزشکی ۱۹ نفر، عمران و شهرسازی ۱۹ نفر، برق و نفت ۱۶ نفر، اقتصاد ۱۲ نفر، حوزویان ۹ نفر، الهیات ۵ نفر، کشاورزی ۴ نفر، مطالعات بین‌الملل ۴، مطالعات امنیتی ۴ نفر، جامعه‌شناسی ۳ نفر، علوم اجتماعی ۳ نفر و حسابداری ۲ نفر. لازم به ذکر است که هنوز تکلیف ۴۵ کرسی مشخص نشده است در دور دوم سرنوشت آنها مشخص خواهد شد. در این مورد بسیاری از منتقدان معتقدند که مجلس دوازدهم برای کارآمدی آزمون دشواری را پیش‌ رو دارند.

انتظار زیادی از بهارستانیها نداشته باشید

«مهدی آیتی»، سیاستمدار و تحلیلگر مسایل سیاست داخلی در پاسخ به این سوال که باتوجه به وضعیت کنونی وضعیت مجلس دوازدهم را چگونه تحلیل می‌کند به‌خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «پیش از هرچیز باید بگوییم در دوره دوازدهم، شهروندان شانس اینکه بخواهند یک مجلس شایسته و چند صدایی را انتخاب کنند از دسترس خارج است زیرا باتوجه به ترکیب جدید مجلس باید بگوییم که نوع فعالیت و کنش‌ آنها مبهم است. به همین دلیل این گزینه از دایره تحلیل‌ها خارج می‌شود. به‌طور طبیعی در شرایطی قرار داریم که رفته رفته دایره خودی‌ها و غیرخودی‌ها تنگ‌تر می‌شود. مشاهدات نشان می‌دهد خالص‌سازی که از سال‌های گذشته در دستور کار برخی از جریان‌های تندرو قرار گرفته حالا به نتیجه رسیده است. حالا بسیاری از وزارتخانه، ارگان‌های دولتی، نهادهای بالادستی و … در اختیار این جناح قرار دارد. این موضوع می‌رساند که نباید انتظار زیادی از بهارستان داشته باشیم.»

آیتی در همین مورد و با تاکید بر اینکه مشکلات ایران باید خارج از مجلس برطرف شود ادامه می‌دهد: «باتوجه به شرایطی که در کشور حکم‌فرما است، هر مجلسی به راس کار بیاید نمی‌تواند آنچنان که باید گره‌های شهروندان را باز کند؛ گره‌هایی که در سیاست‌خارجه وجود دارد اجازه حل چالش‌های داخلی را نمی‌دهد. باید به این موضوع هم اشاره کنیم که مجلس شورای اسلامی همانند دهه‌های ابتدای انقلاب چهره‌های تاثیرگذاری ندارد.  در این موقعیت زمانی اگر مجلس دموکراتیک و  چندصدایی با حضور چهره‌های متفاوت شکل بگیرد باز هم نمی‌تواند چالش‌های اصلی را برطرف کند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.