«کریم باقری» استقلال؟ واقعا؟

دنیای اقتصاد : داستان اضافه شدن مهدی هاشمی‌نسب به کادرفنی استقلال در این فصل واقعا عجیب و مجهول پیش رفت. ابتدا به نظر می‌رسید نخستین انتخاب قطعی جواد نکونام از بین دستیارانش، هاشمی‌نسب باشد، اما اتفاقی که رخ داد دقیقا برعکس بود. نکونام عطش و اشتیاق چندانی برای این همکاری نشان نداد. او کادرش را چید و به جرات می‌توان گفت فقط با فشار هواداران بود که استقلالی‌ها به سمت جذب هاشمی‌نسب رفتند. کار به جایی رسید که خود مهدی هم در یک نوبت و پس از اطمینان از اینکه دیگر جایی در استقلال ندارد، علیه مسوولان باشگاه مصاحبه کرد، اما در نهایت دعوت به همکاری شد و داستان به پایان رسید. حالا که مدتی از این وصال گذشته، شاید زمان مناسبی برای بازنگری در مورد ضرورت این همکاری باشد؛ آیا واقعا حضور هاشمی‌نسب در کادرفنی استقلال به این تیم کمک می‌کند؟

غائله قرارداد: مهم‌ترین حاشیه‌ای که همکاری با هاشمی‌نسب در این مدت برای استقلال به وجود آورده، داستان رقم قرارداد او بوده است. همان‌طور که می‌دانید استقلالی‌ها برای باقی ماندن زیر سقف بودجه مجاز، ناچار شدند قرارداد برخی بازیکنان خود را با ارقام عجیب‌وغریبی ثبت کنند؛ از قرارداد معروف و ۱۶۰میلیونی سعید مهری تا قرارداد ۱۰۰میلیون تومانی امید حامدی‌فر! در این میان گفته می‌شود قرارداد مهدی هاشمی‌نسب هم ۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که بعدا حتی خبر کاهش همین رقم هم منتشر شد که حیرت‌انگیز بود! باور کردن یا نکردن این اخبار بر عهده خود مخاطبان است و ما حرفی نداریم، اما لااقل بخشی از این داستان عجیب و حواشی تند می‌توانست وجود نداشته باشد، اگر هاشمی‌نسب به کادرفنی ملحق نمی‌شود و جواد نکونام به انبوه دستیاران دیگرش، از محمد نوازی و کیانوش رحمتی و حمیدرضا رجبی تا یوسو سسما بسنده می‌کرد!

یک پای درگیری‌ها: استقلال در اغلب هفته‌های گذشته نتایج خوبی گرفته و بنابراین دلیل چندانی برای درگیری و جنجال باقی نمانده است. با این حال نخستین حضور قانونی هاشمی‌نسب روی نیمکت این تیم با توقف برابر ذوب‌آهن همزمان شد تا جرقه نخستین درگیری‌ها از سوی هاشمی‌نسب زده شود. او در ماجرای تنش بین جواد نکونام و فیلمبردار، نقش کاتالیزور را بازی کرد و به حواشی دامن زد؛ کاری که قبلا در فولاد هم انجام می‌داد. به ندرت از هاشمی‌نسب تصویری غیر از این به یاد می‌آوریم. او زمان حضورش در تیم اهوازی سابقه ایجاد جنجال برابر رقبایی مثل نساجی و پرسپولیس را داشته و طبعا در استقلال هم پتانسیل تکرار این داستان‌ها را دارد. گاهی نقش هاشمی‌نسب در استقلال با نقش کریم باقری در پرسپولیس سالیان اخیر مقایسه می‌شده است، اما تفاوت دقیقا همین‌جاست؛ کریم اغلب مشغول فرو نشاندن حواشی بود، نه شعله‌ور کردن آنها.

معمای بار فنی: آیا مهدی هاشمی‌نسب بار فنی قابل توجهی به کادر مربیان استقلال اضافه می‌کند؟ شاید ما صلاحیت اظهارنظر در این مورد را نداشته باشیم، اما یک نکته را می‌دانیم؛ منطق می‌گوید اگر کمک او محسوس بود، نکونام ابتدای کارش در استقلال با اشتیاق از دوست و همکار سابقش دعوت به همکاری می‌کرد، نه اینکه صرفا پس از مواجه شدن با انبوه فشارها تن به این موضوع بدهد و در این مدت هم به ندرت قاب دو نفره‌ای از او و هاشمی‌نسب ثبت شود!