تاریخ انتشار : یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 12:16
کد خبر : 152181

چالش‌های اصولگرایان بر سر ریاست مجلس دوازدهم

چالش‌های اصولگرایان بر سر ریاست مجلس دوازدهم

آرمان شرق-گروه سیاست:نفراتی مانند نیکزاد، ذوالنوری، نبویان و البته رسایی گاریزمای رسیدن به عنوان ریاست مجلس را ندارند. البته برای اطمینان از این موضوع باید تا روز انتخابات هیات رییسه بهارستان دوازدهم منتظر بمانیم. اما باید در این زمینه به اختلافات و تکذیب‌ها در اردوگاه اصولگرایی اشاره کنیم. هنوز تا روز برگزاری انتخابات زمان زیادی باقی مانده است ولی مشاهده می‌کنیم که رفته رفته حاشیه‌سازی‌ها و شایعات پیرامون رقیبان شکل می‌گیرد که می‌تواند به فضای اخلاقی انتخابات ضربه بزند. در این گزارش مروری داریم بر آخرین خبرهای پیرامون انتخاب رییس مجلس دوازدهم.

چالش‌های اصولگرایان بر سر ریاست مجلس دوازدهم

آرمان امروز» تحرکات برای انتخاب رییس مجلس دوازدهم را بررسی می‌کند:

آرمان امروز، گروه سیاسی: باتوجه به اینکه رفته رفته به پایان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم به همان اندازه هم اختلافات در بین شاخه‌های مختلف اصولگراها در حال پیچیده‌ شدن است. اردوگاه اصولگرایی که برای دومین بار پیاپی توانستند پارلمان را در دست بگیرند خود را برای انتخاب رییس مجلس دوازدهم آماده می‌کند. تاکنون گزینه‌های متفاوتی برای تصدی این پست مطرح شده است ولی اگر بخواهیم منطقی تحلیل کنیم در بین آنها تنها می‌‌توانیم «منوچهر متکی» و «محمدباقر قالیباف» را تنها مدعیبان اصلی نامید زیرا نفراتی مانند نیکزاد، ذوالنوری، نبویان و البته رسایی گاریزمای رسیدن به عنوان ریاست مجلس را ندارند. البته برای اطمینان از این موضوع باید تا روز انتخابات هیات رییسه بهارستان دوازدهم منتظر بمانیم. اما باید در این زمینه به اختلافات و تکذیب‌ها در اردوگاه اصولگرایی اشاره کنیم. هنوز تا روز برگزاری انتخابات زمان زیادی باقی مانده است ولی مشاهده می‌کنیم که رفته رفته حاشیه‌سازی‌ها و شایعات پیرامون رقیبان شکل می‌گیرد که می‌تواند به فضای اخلاقی انتخابات ضربه بزند. در این گزارش مروری داریم بر آخرین خبرهای پیرامون انتخاب رییس مجلس دوازدهم.

آخرین گزینه‌های مطرح شده
«ابوالفضل ابوترابی»، نماینده شهرستان‌های نجف‌آباد و تیران روز گذشته از رایزنی‌های نامزدهای ریاست مجلس با منتخبان مجلس دوازدهم خبر داد و در ادامه هم به برخی از اسامی که نامشان برای عضویت در هیات رییسه برده شده است اشاره می‌کند، این نمانیده مجلس در همین مورد گفت: «محمد باقر قالیباف در حال برگزاری نشست‌هایی به صورت فردی و جمعی با منتخبین مجلس دوازدهم با موضوع و دستور کار ریاست مجلس آینده است.»
نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی در همین مورد و با اشاره به دیگر اسامی ادامه داد: «همچنین مجتبی ذوالنوری، علی نیکزاد و منوچهر متکی نیز دیدارهای فردی و جمعی با منتخبین مجلس دوازدهم برای معرفی خود به عنوان نامزد ریاست مجلس و ارائه برنامه‌هایشان برنامه ریزی کرده‌اند. ذوالنوری، علی نیکزاد و منوچهر متکی در تماس‌های تلفنی با بنده، آمادگی‌شان برای نامزدی ریاست مجلس آینده را اعلام کرده و عنوان کردند که با توجه به اینکه این توانمندی را برای بر عهده گرفتن ریاست مجلس آینده در خود می‌بینند پا در عرصه گذاشته‌اند. آقای قالیباف نیز در مذاکرات حضوری که با بنده و نمایندگان داشتند، آمادگی خود برای ریاست مجلس آینده و نامزدی برای این جایگاه را اعلام کردند.»
ابوترابی در ادامه این مصاحبه و با اشاره به اسامی برده شده برای عضویت در هیات رییسه اضافه کرد: «در کنار گزینه‌های ریاست مجلس، حسین علی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی نیز خود را به عنوان گزینه نائب رئیسی مجلس به منتخبین معرفی کرده است. همچنین منتخبین مجلس دوازدهم در نشست‌هایی که داشته‌اند تصمیم گرفتند تا فراکسیونی سیاسی در مجلس دوازدهم تشکیل دهند و در واقع سنگ بنای چنین فراکسیونی در این نشست‌ها گذاشته شده است و تا زمانی که اسم نهایی برای این فراکسیون انتخاب شود و مابقی نمایندگان در دور دوم انتخابات مشخص شوند بنا شده نام این فراکسیون همان فراکسیون انقلاب اسلامی باشد.»
تلاش متکی برای ریاست تکذیب شد
چند ساعت بعد از مصاحبه ابوترابی در مورد گزینه‌های ریاست مجلس چهره‌های نزدیک به وزیر پیشین امور خارجه این ادعا را تکذیب کرد. در پی این ادعا که متکی برای جذب آرا با نمایندگان تماس گرفته است، مشاور مطبوعاتی منوچهر متکی، این سخنان را تکذیب کرد و گفت: «متکی هیچگونه تماس تلفنی با ایشان نداشته است. منوچهر متکی به دفعات در گفتگو با رسانه ها در خصوص نظرش در مورد نامزدی برای ریاست مجلس دوازدهم اعلام داشت در تاریخ ۷ خرداد در این زمینه اظهار نظر خواهد کرد.»
تاثیر اتحاد شورای وحدت و ائتلاف تندروها بر هیات رییسه
«داوود حشمتیان»، رییس خانه احزاب در مورد چینش هیات رییسه مجلس دوازدهم گفت: «در مجلس دوازدهم شاهد رقابت بین جریان‌های اصولگرایی هستیم و معتقدم که اتحاد شورای وحدت و ائتلاف در شکل گیری هیات رئیسه آینده نقش پررنگی دارد. بعد از اعلام نتایج انتخابات دور دوم می‌توانیم با اطمینان بیشتری درباره ترکیب هیات رئیسه مجلس گمانه زنی کنیم.»
تلاش برای تغییر هیات رییسه
«حمید رسایی»، نمانیده ادوار مجلس و نفر دوم انتخابات مجلس ۱۱ اسفند تهران در اظهاراتی که هفته گذشته منتشر شده بود گفت: « امیدوارم در دوره های بعد شاهد باشیم تا کسانی نتوانند با روابط فامیلی و نزدیک شدن به چهره‌ها و شخصیت‌ها و کیف‌کشی بدون اینکه صلاحیت لازم را داشته باشند در عرصه سیاست رشد کنند. مردم خواستار این هستند که در مجلس آینده شعار مبارزه با فقر و تبعیض را در مصوبات و در مشی زندگی شخصی و سیاسی خودمان اعلام کنیم. ما چگونه می‌توانیم به مردم تضمین دهیم این تغییر و تحول مورد نظرشان را در مجلس دوازدهم محقق کنیم؟ تغییر هیئت رییسه مجلس و کمیسیون های مجلس و مراکز اصلی مجلس، مردم باید شاهد تغییر و تحول جدی باشند. کسانی که ۴ سال قبل منتخب اول مردم تهران بودند در این انتخابات دو سوم آرایشان کاهش پیدا کرد و این کاهش دوسومی منتخب اول مجلس یازدهم در این مجلس پیام دارد.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.