تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 دی 1401 - 10:57
کد خبر : 119676

۷۵درصد خانوراها با این فرمان بدون خودرو می شوند

۷۵درصد خانوراها با این فرمان بدون خودرو می شوند

آرمان شرق-گروه اقتصاد:عامل التهابات بازار چیزی جز سیاستهای شکست خورده دولت به ویژه وزارت صمت در مقابل مافیای خودرو نبوده و باید تا پایان سال منتظر تغییر آمار ۵۰ درصدی خانوارهای بدون خودرو به بیش از ۷۵ درصد باشیم چرا که عملا بخش زیادی از خانوارهایی هم که در ردیف دارای یک خودرو قرار داشته اند با این گرانی دیگر توان تبدیل کردن خودروی خود به نمونه های جدید تر نخواهند بود.

۷۵ درصد خانوراها با این فرمان بدون خودرو می شوند

آرمان امروز:‌ بر اساس گزارش مرکز آمار از میان ۲۷ میلیون خانوار ایرانی ۵۰ درصد فاقد خودرو بوده و این در حالی است که در کشور بالغ بر ۲۴ میلیون خودرو وجود دارد در واقع این آمار از آن جهت حائز اهمیت است که با تداوم گرانی افسار گسیخته و بدون ضابطه قیمت خودرو که دلایل ان را باید در سیاست منفعت طلبانه خودروسازان جستجو کرد . چرا که عملا پس از آنکه سال های در گیر ودار قیمت گذاری دستوری به سر برده و با بهانه زیان انباشت خواستار خروج از این تصدی بودند حال در ماه های اخیر این رویا از سوی دولت سیزدهم تحقق یافته و بر اساس گفته وزیر صمت تا پایان سال نیز به تمامی خودروها تسری خواهد یافت حال چه اتفاقی افتاده که با وجود حذف قیمت گذاری دستوری و بازهم شاهد عمیقتر شدن شکاف قیمتی بازار ازاد با کارخانه هستیم موضوعی که قطعا یک سر ان به سودجویی خودروسازانی منتهی می شود که سعی دارند تا مهندسی عرضه علی رغم تمهیدات وزارت صمت قیمت خودرو در بازار آزاد را بهگوه ای تعیین کنند تا متقاضی با هر نرخ خودروهای بورسی را خریداری کند . بنابراین اگرچه وزیر صمت اعلام کرده گرانی اخیر خودرو به دلیل نوسانات نرخ ارز است و اگر نرخ دلار کاهاشی شود خودرو هم ارزان خواهد شد که تجربه نشان داده در بازار خودرو هیچ وقت قیمت ها روند معکوس نخواهند گرفت و همچنین فاطمی امین تاکید کرده با ورود خودروهای وارداتی التهابات بازهم کاسته می شود ، اما وزیر صمت به این نکته اشاره نکرده خودرویی که قطعات و مواد اولیه ان در چند ماه قبل تهیه شده چرا باید همزمان با گرانی دلار صعود کند . بنابراین تردیدی نیست عامل التهابات بازار چیزی جز سیاستهای شکست خورده دولت به ویژه وزارت صمت در مقابل مافیای خودرو نبوده و باید تا پایان سال منتظر تغییر آمار ۵۰ درصدی خانوارهای بدون خودرو به بیش از ۷۵ درصد باشیم چرا که عملا بخش زیادی از خانوارهایی هم که در ردیف دارای یک خودرو قرار داشته اند با این گرانی دیگر توان تبدیل کردن خودروی خود به نمونه های جدید تر نخواهند بود.

۱۵ درصد از خانوارها ۷۰ درصد از خودروها را در اختیار دارند
در گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای‌اسلامی منتشر کرده، خانوارهای ایرانی از منظر داشتن یا نداشتن خودروی شخصی به پنج گروه تقسیم شده‌اند. در این نمودار که از دل آمارهای پایگاه رفاه ایرانیان استخراج‌شده، پنج گروه موردنظر عبارتند از: «خانوارهای فاقد خودرو»، «خانوارهای دارای یک خودرو»، «خانوارهای دارای دو خودرو»، «خانوارهای دارای سه خودرو» و «خانوارهای دارای بیش از سه خودرو.» در این بین، سهم خانوارهای فاقد خودرو با ۵۰‌درصد، از همه بیشتر است و از آن‌سو خانوارهای دارای بیش از سه خودرو کمترین سهم را دارند.

مرور ارقام موجود در این آمار، نشان‌دهنده این موضوع است که عملا ۸۵‌درصد از خانوارهای ایرانی یا خودرو ندارند یا نهایتا دارای یک خودرو هستند. از آن‌سو اما ۱۵‌درصد از خانوارهای ایرانی بین دو و بیش از سه خودرو دارند. بنابر آماری که در خرداد امسال منتشر شد، ۲۴‌میلیون خودرو در ایران وجود دارد که با فرض جمعیت ۸۵‌میلیونی، سرانه خودرو در کشور بیش از ۵/ ۳ است. به‌عبارت بهتر، به‌طور متوسط به ازای هر ۵۴/ ۳ شهروند ایرانی یک خودرو در کشور وجود دارد. با لحاظ‌کردن اینکه بعد خانوار در ایران ۱/ ۳نفر است و با درنظر گرفتن آمار ۵۰‌درصدی خانوارهای فاقد خودرو، نزدیک به ۵۵‌میلیون شهروند ایرانی دارای خودرو نیستند.
همچنین با توجه به آمار ۳۵‌درصدی خانوارهای دارای یک خودرو و با لحاظ‌کردن بعد خانواده ۱/ ۳نفری، کمی بیش از ۲۹‌میلیون نفر ایرانی دارای یک خودرو هستند.

دلار ارزان شود قیمت
خودرو هم کاهش می یابد

روند افزایش قیمت خودرو و کاهش آمار خانوراهای دارنده این کالای اساسی که هم اکنون به کالایی لوکس مبدل شده در حالی ادامه دارد که وزیر صمت رو گذشته درباره دلایل گرانی های اخیر می گوید: نرخ ارز از پنج مسیر بر بازارهای کشور تاثیر می گذارد. یکی بر روی مواد اولیه است. مثلا در خصوص محصولی مانند خودرو حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد از قطعات آن را متناسب با نوع خودرو وارد کشور می کنیم. وقتی که قیمت دلار افزایش می یابد قیمت تمام شده خودرو نیز بالا می رود. ولی این قیمت تمام شده با قیمتی که اکنون در بازار است متفاوت است.
وی اضافه کرد: نکته مهم این است که از این مسیر قیمت خودرو در بازار در حال افزایش نیست. ما امروز یک قیمت تولید کننده داریم و یک قیمت بازار داریم. قیمت بازار بعضا تا ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون بالاتر از قیمت تولید کننده است. آنچه که در این دو ماه خیلی در این بازار آشفتگی ایجاد کرده قیمت های بازار است. قیمت های بازار به دنبال افزایش قیمت قطعات بالا نرفته است، بلکه از آنجا که عرضه و تقاضای خودرو در بازار متوازن نیست، خودرو به نادرستی تبدیل به یک کالای سرمایه ای شده و افرادی که می خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند به سراغ خرید خودرو می روند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: پس وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می کند قیمت خودرو نیز بالا می رود. اگر دلار نیز پایین بیاید قیمت خودرو نیز کاهش پیدا می کند. در سال های گذشته نیز دقیقا قیمت های بازار با قیمت ارز بالا رفته و با قیمت ارز نیز پایین آمده است.

تیغ دولبه شورای رقابت
البته اظهار نظرات خودرویی تنها به وزر صمت ختم نشده و حال شورای قابت نیز قصد دارد با تشکیل کارگروه تخصصی خودرو به تنظیم بازار ورود کند اگرچه که تجربه نشان داده دخالت شورای رقابت در خودرو همچون تیغ دولبه ای است هم خودروسازان و هم بازار را تحت الشعاع قرار خواهد داد. محمود دودانگه نائب رئیس شورای رقابت ، در پاسخ به این پرسش که آیا شورای رقابت در زمینه نظارت بر بازار خودرو و افزایش بی‌رویه قیمت آن برنامه‌ای دارد یا خیر، گفت: بر اساس تصمیم شورای رقابت کارگروه خودرو با حضور بخش‌های ذیربط تشکیل و در این خصوص در چارچوب قانون اقدام خواهد شد. وی ادامه داد: واقعیت این است که مطابق با قانون، شورای رقابت وظیفه ورود در بازارهای انحصاری را دارد و باید سیاست‌های مربوط در این بازارها را تعیین کند؛ یکی از بازارهای انحصاری بازار خودرو است که ضرورت مداخله شورای رقابت را می‌طلبد.  دودانگه با بیان اینکه بر اساس مصوبه فراقانونی صادره، به‌رغم انحصاری بودن بازار خودرو و تکلیف قانونی شورای رقابت در این خصوص امکان اعمال سیاست‌های بهینه از طرف شورا فراهم نبوده و اساساً یکی از دلایل آشفتگی بازار خودرو، مداخلات غیرضروری و اتخاذ تصمیمات و سیاست‌های نامناسب در این بازار می‌باشد، تأکید کرد: بر اساس قانون، سیاست‌گذاری در خصوص بازارهای غیر رقابتی به صورت تخصصی به شورای رقابت سپرده شده که با توجه به پایان اعتبار مصوبه مذکور، شورای رقابت تصمیم به ایجاد کارگروه تخصصی خودرو گرفته و مقرر شده است با حضور بخش‌های ذیربط در این خصوص تصمیم‌گیری شود.  دودانگه در پاسخ به این پرسش که به نظر شما مصوبه اخیر شورای رقابت برای ورود به بازار خودرو تا چه میزان می‌تواند آشفتگی این بازار را به ‌سامان برساند؟ گفت: بازار خودرو در شرایطی که متغیرهای مختلفی در تولید و عرضه خودرو وجود دارد؛ قطعاً تشکیل کمیته خودرو راهگشا است تا نهایتاً با مشارکت همه ذی‌نفعان بهترین تصمیمات در خصوص بازار خودرو اخذ شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.