هت‌تریک آمریکا در شورای امنیت

دنیای‌اقتصاد : ایالات متحده روز سه‌شنبه تنها رأی مخالف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را داد که خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه می‌شد. آمریکا مدعی است که این قطعنامه ممکن بود مذاکرات مربوط به اسرا را مختل کند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این سومین باری بود که واشنگتن از وتوی خود برای جلوگیری از قطعنامه‌ای مبنی بر توقف جنگ در غزه استفاده کرد و این بر انزوای آمریکا در حمایت مستمر و قاطع خود از اسرائیل تاکید دارد. حتی مهم‌ترین متحد آمریکا یعنی بریتانیا، رای ممتنع داد.

طی چهار ماه جنگ، اسرائیل تحت فشار فزاینده بین‌المللی بر سر دامنه و شدت کارزار خود علیه حماس در غزه قرار گرفته است و بسیاری از رهبران از تلفات بالای غیرنظامیان انتقاد می‌کنند. نماینده آمریکا مدعی است: ایالات متحده در حال کار روی معامله آزادسازی اسرای بین اسرائیل و حماس، همراه با مصر و قطر است. این معامله یک دوره آرامش فوری و پایدار را برای حداقل شش هفته برای غزه به ارمغان می‌آورد.» در ادامه استدلال‌های نماینده آمریکا آمده است: «و از آنجا می‌توانیم برای ایجاد صلحی پایدارتر وقت بگذاریم؛ اما گاهی اوقات دیپلماسی سخت بیش از آنچه هر یک از ما دوست داریم زمان می‌برد. با این حال، این میل نمی‌تواند ما را نسبت به واقعیت وضعیت روی زمین کور کند و این نمی‌تواند به قیمت تضعیف تنها و اجازه دهید تکرار کنم، تنها راه موجود به سوی صلح  پایدارتر باشد.»

عمار بنجاما، سفیر الجزایر در سازمان ملل روز سه‌شنبه به ایالات متحده انتقاد کرد و به شورا گفت که «وتو به معنای تایید خشونت وحشیانه و مجازات جمعی علیه فلسطینیان است.» وی افزود: «سکوت گزینه مناسبی نیست، اکنون زمان عمل و زمان حقیقت است.» این مانور دیپلماتیک در زمانی انجام می‌شود که سازمان‌های امدادی هشدار داده‌اند که خیل جمعیتی از مردم غزه از سوء‌تغذیه شدید و شیوع بیماری‌های عفونی رنج می‌برند و هم‌اینک به کمک‌های فوری نیاز است.

برای قطعنامه پیشنهادی که توسط الجزایر تهیه شده بود، ۱۳عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت دادند و بریتانیا رای ممتنع داد. لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، با این استدلال که این قطعنامه روند مذاکرات آزادسازی اسرای اسرائیلی را به خطر می‌انداخت، از حق وتو استفاده کرده است.

این در حالی است که این مذاکرات با شکست مواجه شده است و نه اسرائیل و نه حماس بر سر شرایط توافق به اجماع نرسیده‌اند. توماس-گرینفیلد می‌گوید: «هر اقدامی که شورا در حال حاضر انجام می‌دهد، نباید مانع از این مذاکرات حساس و جاری شود. درخواست آتش‌بس فوری بدون قید و شرط بدون توافقی که حماس را ملزم به آزادی اسرا می‌کند، صلح پایدار را به ارمغان نخواهد آورد.» آژانس‌های امدادی در انتقاد از موضع ایالات متحده شدیدا انتقاد کردند. آوریل بنوا، مدیر اجرایی پزشکان بدون مرز در ایالات متحده، مسدود کردن مکرر قطعنامه‌های آتش‌بس توسط ایالات متحده را از روی «بی‌وجدانی» خواند.