تاریخ انتشار : یکشنبه 6 تیر 1400 - 16:16
کد خبر : 72761

آمریکا در حال بررسی رفع تحریم های بیش‌تری علیه ایران است

آمریکا در حال بررسی رفع تحریم های بیش‌تری علیه ایران است

ارمان شرق- در شرایطی که نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی، با بیان این‌که ایران ملزم به اجرای تعهدات فراتر از برجام نیست، گفت:ایران الزامی برای انجام درخواست آژانس ندارد، گفته می‌شود دولت بایدن در حال بررسی رفع تحریم های بیش‌تری علیه ایران است.

در شرایطی که نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی، با بیان این‌که ایران ملزم به اجرای تعهدات فراتر از برجام نیست، گفت:ایران الزامی برای انجام درخواست آژانس ندارد، گفته می‌شود دولت بایدن در حال بررسی رفع تحریم های بیش‌تری علیه ایران است.

عدم الزام ایران برای انجام درخواست آژانس، احتمال رفع تحریم‌های تازه، خیز دوباره ترامپ، منع نمایش پرچم‌های گروه‌های مبارز در آلمان، حملات پهپادی در سعودی و عراق، هشدار آمریکا به دولت‌های عربی از بابت نزدیکی به سوریه و بوسه استعفا سرخط رسانه‌های دنیا در نیم‌روز گذشته را شکل داده‌اند.

ایران الزامی برای انجام درخواست آژانس ندارد

به گزارش بی‌بی‌سی، در پی درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمهوری اسلامی برای پاسخی فوری درباره تمدید توافق‌نامه نظارت آژانس، کاظم غریب‌آبادی نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی، با بیان این‌که ایران ملزم به اجرای تعهدات فراتر از برجام نیست، گفت: ایران الزامی برای انجام درخواست آژانس ندارد. او گفته، ایران بر مبنای حسن نیت پس از لغو تفاهم فنی با اعتبار سه ماهه، داده‌ها را همچنان برای یک ماه دیگر ضبط و نگهداری می‌کرد. تفاهم با آژانس یک تفاهم سیاسی و صرفاًبراساس پادمان‌های بین‌المللی است.

۶

او درباره تفاهم فنی مشترک بین دو طرف و عدم پاسخ ایران در این خصوص، گفته آژانس هیچگونه وظیفه‌ای برای ارائه گزارش در مورد تفاهم منقضی شده مشترک و ثبت داده‌ها نداشته و ندارد. ماه گذشته دوره سه ماهه این توافق به پایان رسید و ایران اعلام کرد که حاضر به تمدید آن نیست اما اطلاعات ذخیره شده در دوربین ها را برای یک ماه دیگر نگه می دارد و فعلا پاک نخواهد کرد. اینک با پایان این دوره یک ماهه مشخص نیست با اطلاعات ذخیره شده در دوربین ها چه کار خواهد شد.
احتمال رفع تحریم‌های تازه

شبکه ان‌بی‌سی به نقل از منابع خود مدعیست که دولت جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده، در حال بررسی رفع تحریم علیه رهبری است. ان‌بی‌سی گفته رفع تحریم از آیت الله خامنه ای بخشی از مذاکرات احیای توافق برجام است. تحریم آیت الله علی خامنه ای و دفتر ایشان تیرماه ۱۳۹۸ با یک فرمان اجرایی به امضای دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا اعمال شد. ترامپ این تحریم را در واکنش به ساقط کردن یک هواپیمای بدون سرنشین تجسسی آمریکا در خلیج‌فارس اعمال کرده بود.

۵

ان‌بی‌سی گزارش داده که اگرچه این تحریم ها هیچ تأثیر مادی بر اقتصاد ایران یا برنامه هسته ای نداشته و به دلیل اینکه آیت الله خامنه ای سفر خارجی نمی رود و اموالی در آمریکا ندارد «نمادین» است، اما دو مقام مطلع در این باره گفته‌اند که مقامات در تهران چنین تحریمی «علیه شخص اول کشور» را غیرموجه و توهین آمیز می دانند.
منبع :اقتصاد نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.