تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 مهر 1402 - 12:52
کد خبر : 140191

معرفی ۴ نوع عایق پشم سنگ مرغوب

معرفی ۴ نوع عایق پشم سنگ مرغوب

معرفی ۴ نوع عایق پشم سنگ مرغوب پشم سنگ یک ماده ی معدنی است و از دل طبیعت به دست می آید. در واقع پشم سنگ از سنگ بازالت که از سنگ های آذرین و بازمانده ی فعالیت های آتشفشانی می باشد تولید می شود. عایق پشم سنگ از گروه عایق های پوششی و گرم

معرفی ۴ نوع عایق پشم سنگ مرغوب

پشم سنگ یک ماده ی معدنی است و از دل طبیعت به دست می آید. در واقع پشم سنگ از سنگ بازالت که از سنگ های آذرین و بازمانده ی فعالیت های آتشفشانی می باشد تولید می شود. عایق پشم سنگ از گروه عایق های پوششی و گرم محسوب می شود و یکی از پر کاربرد ترین محصولات در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و همچنین در صنعت ساختمان سازی، فولاد، صنایع غذایی و … می باشد. این نوع عایق بعلت ضد حریق بودن و تحمل دمای بالا به یکی از محبوب ترین ها در حوزه ی عایق تبدیل شده است. در این مقاله قصد داریم که شما را با انواع عایق پشم سنگ آشنا کنیم.

۱. عایق پشم سنگ لوله ای

لوله ها در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین تاسیسات ساختمانی وظیفه انتقال سیالات سرد و گرم و حتی بخارات مختلف را بر عهده دارند. با عبور سیالات از لوله ها با توجه به تغییرات دمایی بوجود آمده در سطح لوله با محیط بیرون از آن، مقداری انرژی به هدر میرود، در نتیجه سالیانه هزینه های ناشی از هدر رفتن انرژی و مصرف سوخت، برای پتروشیمی ها و پالایشگاه ها رو به افزایش میرود. عایق پشم سنگ لوله ای با توجه به قطر لوله ی مورد نظر بهترین گزینه جهت جلوگیری از هدر رفتن انرژی می باشد.

در بخش تاسیسات صنعتی و ساختمانی، بدلیل قرار گرفتن لوله ها در مجاورت هوای سرد ممکن است در زمستان لوله های آب یخ بزنند. با یخ زدن لوله ها فاجعه تازه آغاز میشود چرا که تا زمان تعمیر  و اتمام پروژه جریان آب قطع میباشد. از طرفی هزینه ی تعمیر و بازسازی مجدد این لوله ها بسیار بیشتر از زمانی است که با عایق کاری از یخ زدگی لوله ها جلوگیری شده باشد. بنابراین با استفاده از عایق پشم سنگ لوله ای میتوان جلوی یک ضرر بزرگ را گرفت و در دراز مدت از هزینه های ناشی از خرابی و تعمیر لوله های یخ زده جلوگیری کرد.

نکته ی حائز اهمیت دیگر در مورد لوله ها این است، اگر لوله ها در جایی باشند که از نظر دمایی کمتر از دمای محیط باشد، احتمال اینکه بخار روی سطح لوله متراکم شود زیاد است. با این تفاسیر رطوبت روی سطح لوله افزایش میابد و در نهایت موجب خوردگی لوله ها بخصوص اگر از جنس فلزی باشند می شود. از دیگر مزایای عایق پشم سنگ لوله ای  این است که می تواند از ایجاد رطوبت روی سطح لوله جلوگیری کند و در نهایت به افزایش طول عمر لوله ها کمک شایانی می کند.

۲.عایق پشم سنگ پتویی

عایق پشم سنگ پتویی که گاها آن را با نام بلانکت( blanket) نیز میشناسند، در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، فولاد و ساختمان سازی کاربرد دارد. آنجایی که دیگر از پشم سنگ تخته ای و لوله ای نمی توان استفاده کرد و احتیاج به عایقی با انعطاف پذیری بالا می باشد، نام پشم سنگ پتویی به میان می آید. برای مثال در لوله های که قطر آنها بیشتر از ۱۲ اینچ باشد دیگر استفاده از عایق لوله ای به صرفه و یا امکان پذیر نیست و بهتر است از عایق پشم سنگ پتویی استفاده شود. دود کش های بزرگ کارخانه ها، دیگ بخار، کوره هایی که تا ۷۵۰ درجه حرارت تولید می کنند، همه و همه از جمله موارد مصرف عایق پشم سنگ پتویی است.

۳.عایق پشم سنگ تخته ای

عایق پشم سنگ تخته ای از آن دسته عایق های پر کاربرد است که با دو ویژگی ضد حریق بودن و مهار صوت، خود را در دل صنعت ساختمان سازی و سایر صنایع مانند نفت و گاز و پتروشیمی جای داده است. با یک مثال ساده میتوانم به شما بگویم که چگونه این عایق به ایمن سازی ساختمان کمک میکند.

اگر در یک ساختمان اعم از اداری یا مسکونی حریق و آتش سوزی اتفاق بیفتد عایق پشم سنگ تخته ای با تحمل دمای بالا و آتش، از انتقال آتش به سایر بخش های ساختمان جلوگیری میکند. در اینصورت فرصت برای فرار افراد داخل ساختمان از سایر بخش ها فراهم میگردد و همچنین اگر ستون های ساختمان مجهز به عایق پشم سنگ باشند، استحکام سازه حفظ شده و ساختمان دیر تر فرو میریزد. فکر کنم حالا به معجزه ی عایق های پشم سنگ آن هم از نوع تخته ای پی برده باشید.

عایق تخته ای با قابلیت مهار صوت در سالن های کنفرانس و استودیو ها نیز استفاده میشود. همچنین در اغلب ساختمان ها که بصورت آپارتمانی هستند و در نزدیکی محل سکونت آنها سرو صدای زیاد ویا بهتر است بگویم آلودگی صوتی زیادی وجود دارد( اعم از سرو صدا و بوق ماشین ها، صدای عبور و مرور عابران پیاده و… ) بهتر است از عایق پشم سنگ تخته ای استفاده شود. چرا که این عایق میتواند صوت را تا ۷۰ دسی بل مهار کند. از آنجایی که آرامش در زندگی انسان ها از اهمیت بالایی برخوردار است و همه چیز در گرو همین آرامش ذهنی می باشد، بهتر است که با عایق کاری سازه های ساختمانی آرامش را به زندگی خودمان هدیه دهیم.

۴.عایق پشم سنگ لحافی

عایق لحافی که اصطلاحا آن را فنوفلت نیز می نامند، سبک وزن است و همانند سایر عایق های پشم سنگ سازگار با محیط زیست می باشد. از این عایق اغلب در پوشش سقف های کاذب ، سقف های سوله و کانالهای گردش هوا، ساختمانهای مسکونی و صنعتی استفاده می شود.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم انواع عایق پشم سنگ را به شما معرفی کنیم. در حقیقت پشم سنگ یک ماده ی معدنی است که با با محیط زیست سازگاری بالایی دارد چرا که از دل طبیعت ساخته می شود. این ماده ی معدنی کاربردهای زیادی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع ساختمان سازی، صنایع غذایی و … دارد. شما عزیزان میتوانید جهت آشنایی بیشتر با انواع عایق ها به سایت فراز عایق زرین مراجه نمایید. و یا با شماره های زیر تماس حاصل نمایید:

۰۹۱۳۷۶۴۱۹۵۲ بخش فروش

۰۹۱۲۰۸۲۴۳۸۱ بخش فروش

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.