تاریخ انتشار : جمعه 17 فروردین 1403 - 15:45
کد خبر : 151144

روند قیمت مسکن در ایران و ترکیه

روند قیمت مسکن در ایران و ترکیه

در سال های اخیر قیمت مسکن در ترکیه و ایران دست خوش تغییرات زیادی شده است که هر کدام در جای خودشان می تواند بسیار برای سرمایه گذاری مناسب باشد؛ با این حال ترکیه و ایران از نظر قیمت مسکن چه روندی را طی می کنند؟ کدام یک می تواند برای خرید ملک و سرمایه گذاری جذاب تر باشد؟ به صورت کلی ترکیه می تواند یک انتخاب بسیار مناسب و جذاب برای سرمایه گذاری باشد.

روند قیمت مسکن در ایران و ترکیه

در حال حاضر، با توجه به شرایط اقتصادی و بازار مسکن، قیمت خرید ملک در ایران و ترکیه تفاوت‌هایی دارد. در سال‌های اخیر، با افزایش تقاضا برای خرید مسکن در ترکیه، قیمت‌ها در این کشور نیز رشد قابل توجهی داشته‌اند. اما با وجود این رشد، هنوز هم قیمت‌های مسکن در ایران از ترکیه پایین‌تر است. علاوه بر این، شرایط زندگی و سرمایه‌گذاری در ترکیه نیز به نظر بسیار جذاب می‌آید. پس از مقایسه دقیق بین این دو کشور، ممکن است به این نتیجه برسید که ترکیه برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن گزینه مناسبی است.

بررسی رشد قیمت مسکن ایران در سال‌های اخیر

به نقل از سایت املاک و سرمایه گذاری قبرس و ترکیه “اینفینیتی”، در ابتدا می‌خواهیم رشد قیمت مسکن در ایران و ترکیه را مورد بررسی قرار دهیم. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز ملی آمار، قیمت مسکن در ایران در دوره ۴۰ ساله گذشته بیش از ۳۰۰۰ برابر افزایش یافته است. در حالی که در ۱۰ سال اخیر، این افزایش به حدود ۱۶۰۰ درصد می‌رسد. بر اساس آمار بانک مرکزی، در این دوره ۱۰ ساله، قیمت مسکن در کل کشور به طور متوسط ۱۰ برابر شده است.

افزایش قیمت مسکن در استان‌های فارس، البرز، خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب به میزان ۱۲، ۱۱.۱، ۹.۲ و ۷.۷ برابر اتفاق افتاده است. افزایش ۱۵ برابری قیمت زمین و رشد ۵ برابری هزینه اجاره هم نشان از تورم در بازار مسکن کشور دارد.

روند قیمت مسکن در ترکیه و ایران

به عنوان نمونه، قیمت مسکن در پایتخت در سال ۹۰، به میزان ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود و در سال ۹۹ به میانگین ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. همچنین، هزینه اجاره مسکن در سال ۹۰، ۳ هزار و ۹۰۰ تومان بود، که در سال ۹۹ به ۲۰ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافت.

این روند رشد در سال‌های اخیر نیز ادامه داشت و بیش از ۲۰ استان به رشد ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن دست یافتند. براساس آمار مرکز آمار، هزینه یک متر مربع زیربنای مسکونی در ایران در این چند سال حدود ۱۲.۲ درصد نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است.

خرید خانه در ترکیه بهتر است یا ایران؟

در قسمت‌های قبلی، ما به بررسی روند رشد قیمت مسکن در ایران و ترکیه پرداختیم. اما اکنون سوالی که مطرح شده است این است که کجا باید خانه بخریم؟ آمارهای اخیر نشان می‌دهند که ایرانیان با خرید خانه‌های بسیاری در سال‌های اخیر، رکورد خرید ملک در ترکیه را شکسته‌اند. این انتخاب، در حالی که تعداد معاملات در بازار مسکن ترکیه کاهش یافته است، نشان‌دهنده تمایل بیشتر هموطنان ما به خرید خانه در این کشور است. اما برای انتخاب بهتر در سرمایه‌گذاری مسکن، نیاز است به اموری دیگر نیز توجه کنیم.

مقایسه قیمت مسکن در ترکیه و ایران

در نظر گرفتن میزان رشد سرمایه در بازار مسکن ترکیه و ایران نشان می‌دهد که این دو بازار قابل مقایسه نیستند. ممکن است فکر کنید که این بیانات به نفع ترکیه است، اما وضعیت واقعی دقیقاً متفاوت است. به عنوان مثال، در سال‌های قبل، میزان رشد سالانه قیمت خانه در ترکیه ۲۷ درصد بوده است در حالی که این رقم در بازار مسکن ایران به ۱۰ برابر این میزان رسیده است. بنابراین، در صورت ورود به بازار مسکن ایران، سود بیشتری می‌توان کسب کرد. اگر این نکات را مدنظر داشته باشید، توانایی شما برای انتخاب بهتر و پربازدهتر در سرمایه‌گذاری مسکن افزایش خواهد یافت.

ترکیه فرصت خرید ملک به تمام اشخاص داخلی و خارجی را می‌دهد تا سند تمام را بدست آورند. در تضاد با ادعاهای مرسوم، دولت ترکیه به مدت ۹۹ سال سند ملک صادر نمی‌کند. اما، یک مشکل دیگر وجود دارد؛ بر اساس تصمیم دولت ترکیه، ایرانیانی که ملک یا آپارتمانی در این کشور خریداری کرده‌اند، در صورت تمایل به فروش، مجبورند با برخی از نهادهای دولتی همکاری کنند.

این افراد تنها می‌توانند به نهادهای واجد شرایطی که دولت تعیین کرده مراجعه کنند تا ملک خود را به فروش برسانند. این نهادها به فروش املاک ایرانیان با تخفیف ۴۰ تا ۵۰ درصد از ارزش واقعی ملک می‌پردازند. این وضعیت که چند سال پیش برای چینی‌ها هم رخ داده بود، منجر به خروج چشم بادامی‌ها از بازار مسکن ترکیه شد. با این حال از آنجایی که شما می توانید اقدام به دریافت پاسپورت ترکیه با خرید ملک در این کشور کنید، این موضوع می تواند یک فرصت بسیار مناسب برای افرادی باشد که به دنبال دریافت پاسپورت کشور ترکیه و مهاجرت هستند.

روند قیمت مسکن در ایران و ترکیه چگونه است

اگر قصد دارید در ترکیه خانه بخرید و در این کشور زندگی کنید، باید به این نکته توجه کنید که هزینه‌های زندگی در این کشور بسیار بیشتر از ایران است. به طور میانگین، هزینه‌های جاری زندگی در ترکیه حداقل سه برابر هزینه‌های ایران است. اما اگر قصد دارید سرمایه‌گذاری کنید و درآمد کسب کنید، ارزش ارز در ترکیه امکان درآمدزایی سودآور را فراهم می‌کند. در این مسیر می‌توانید از کارشناسان مجرب اینفینیتی کمک بگیرید تا مسیری هموارتر طی کنید.

با خرید یک خانه و اجاره آن، می‌توانید به درآمد خوبی دست یابید. هرچند هزینه نگهداری و فروش ملک در ترکیه بسیار بالاست. به‌عنوان مثال، شما موظف به پرداخت ۲ درصد ارزش ملک به عنوان مالیات مسکن هستید. همچنین هنگام فروش، باید ۳۵ درصد ارزش ملک را به عنوان مالیات پرداخت کنید.

در مقایسه با رشد قیمت املاک در کشور ایران، بازار مسکن در ترکیه هم مزایایی دارد که امکان سرمایه‌گذاری سودآور را برای مردم فراهم کرده است. با دقت به قوانین، تحلیل‌ها و تجربیات، حضور در این بازار می‌تواند منجر به موفقیت شما شود.

سخن پایانی

خرید مسکن در ترکیه در سال‌های اخیر، جذابیت زیادی برای سرمایه گذاران به خود اختصاص داده است. به گفته یکی از کارشناسان اقتصادی، خرید مسکن در استانبول و تهران، تفاوت زیادی ندارد. اما در استانبول، تحریم‌هایی که در ایران وجود دارد، فعلاً وارد نشده است و برای افرادی که قصد دارند در پروژه‌های بین‌المللی شرکت کنند، خرید مسکن در استانبول توصیه می‌شود. بانک‌های ترکیه به نظام بانکی جهانی متصل هستند و خدمات بانکی بین‌المللی ارائه می‌دهند. این ویژگی باعث سهولت تجارت در این کشور شده است. اگر سوالی داشتید می‌توانید با مشاورین شرکت اینفینیتی در تماس باشید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.