تاریخ انتشار : یکشنبه 19 فروردین 1403 - 9:12
کد خبر : 151234

قطار اتوبوسی بهتر است یا کوپه‌ای؟

قطار اتوبوسی بهتر است یا کوپه‌ای؟

این‌که با چه نوع وسیله نقلیه‌ای سفر کنید، انتخاب مهمی است که کیفیت سفرتان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مثلاً یک مسیر طولانی که با خودروی شخصی ساعت‌ها طول می‌کشد، در مسیر هوایی در کمتر از دو ساعت طی خواهد شد؛ بنابراین، علاوه‌بر وقت، مقدار قابل‌توجهی انرژی هم ذخیره می‌شود. می‌بینید که نحوه سفر چقدر

این‌که با چه نوع وسیله نقلیه‌ای سفر کنید، انتخاب مهمی است که کیفیت سفرتان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مثلاً یک مسیر طولانی که با خودروی شخصی ساعت‌ها طول می‌کشد، در مسیر هوایی در کمتر از دو ساعت طی خواهد شد؛ بنابراین، علاوه‌بر وقت، مقدار قابل‌توجهی انرژی هم ذخیره می‌شود. می‌بینید که نحوه سفر چقدر می‌تواند مهم و تأثیرگذار باشد. از میان وسایل نقلیه، قطار سال‌هاست که به یکی از محبوب‌ترین‌ها تبدیل شده و به‌همین‌خاطر همه‌روزه ایستگاه‌های راه‌آهن، مملو از مسافر هستند. ازآنجاکه ممکن است شما هم بخواهید با قطار سفر کنید، تصمیم گرفتیم تا این مقاله را به بررسی قطار اتوبوسی و قطار کوپه‌ای اختصاص دهیم.

معرفی قطار اتوبوسی یا سالنی

از زمانی‌که قطارهای مسافربری نیز به اندازه قطارهای باربری اهمیت پیدا کردند، رفته‌رفته تنوع آن‌ها بیشتر شد. این تنوع به مسافران امکان انتخاب بهترین گزینه‌ها برحسب شرایط‌شان را می‌دهد. در‌حال‌حاضر، چندین نوع قطار از شرکت‌های ریلی مختلف در سیستم راه‌آهن کشورمان فعالیت دارند که مسافران می‌توانند پیش از سفر امکانات و خدمات آن‌ها را بررسی کرده و در‌نهایت انتخاب درستی داشته باشند. دو دسته اصلی از قطارها در این سیستم فعال هستند که یکی از آن‌ها اتوبوسی و دیگری کوپه‌ای است. ابتدا به معرفی قطارهای اتوبوسی یا سالنی می‌پردازیم.

قطار سالنی نوع خاصی از قطارهاست که فضای مجزا و جداشده مثل قطارهای کوپه‌ای ندارد. این قطارها در هر واگن، یک سالن یکتکه دارند که صندلی‌ها مثل اتوبوس در کنار هم قرار گرفته‌اند؛ به‌همین‌خاطر، آن‌ها را قطارهای اتوبوسی می‌دانیم. این قطارها معمولا در مسیرهای نه‌چندان‌ طولانی فعالیت می‌کنند که این موضوع هم به‌دلیل ویژگی‌های خاص این قطار است. در‌حال‌حاضر، بسیاری از مسافران برای سفر بین دو شهر نزدیک، از قطار سالنی استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، در مسیر تهران-قم، تهران-اصفهان یا تهران-رشت، می‌توانید این نوع قطارها را مشاهده کنید.

قطار سالنی چه ویژگی‌هایی دارد؟

پیش از آن‌که نسبت به خرید بلیط قطار سالنی اقدام کنید، لازم است اطلاعات کافی درباره این قطارها و امکانات آن‌ها کسب کنید. دانستن برخی نکات به شما کمک می‌کند تا انتخاب درست‌تری داشته باشید. در ادامه، مروری بر برخی ویژگی‌های قطارهای سالنی خواهیم داشت.

ارزان‌‌‌بودن

نخستین ویژگی این قطارها، ارزان‌بودن آن‌هاست. قیمت بلیط قطار سالنی در مقایسه با قطار کوپه‌ای ارزان‌تر است و به‌همین‌خاطر، بسیاری از افراد آن‌ها را برای سفر انتخاب می‌کنند. به‌خصوص دانشجویان یا کارمندانی که مکررا در مسیر مشخصی سفر می‌کنند، این نوع قطارها را ترجیح می‌دهند.

صندلی‌های راحت

اگرچه این قطارها اتوبوسی نام‌گرفته‌اند، صندلی‌های آن‌ها از نوع صندلی هواپیماست؛ بنابراین، می‌توانید در کمال راحتی و آرامش با آن‌ها سفر کنید. زیرسری‌های این صندلی‌ها بسیار راحت‌اند و می‌توانید زیرپایی‌تان را هم تنظیم کنید. به‌طورکلی، باوجود این‌که صندلی‌ها به تخت تبدیل نمی‌شوند، راحتی مطلوبی دارند.

سریع‌تر از سایر قطارها هستند

جالب است بدانید که قطارهای اتوبوسی باوجود ارزان‌تربودن، سریع‌ترند. این اختلاف سرعت گاهی زمان رسیدن به مقصد را به سه‌چهارم کاهش می‌دهد؛ بنابراین، با استفاده از این قطارها می‌توانید در زمان صرفه‌جویی کنید و زودتر به مقصد برسید.

امکانات مطلوبی را ارائه می‌کنند

در کنار تمام موارد گفته‌شده، قطارهای اتوبوسی امکانات قابل‌توجهی را نیز ارائه می‌کنند که سفر را برای‌ شما تسهیل کنند. در هر واگن، سیستم تصویری و صوتی وجود دارد تا مسافران سرگرم شوند. همچنین سرویس بهداشتی در واگن‌ها وجود دارد و برای شارژ‌کردن تلفن همراه یا لپ‌تاپ نیز می‌توانید از پریز برق استفاده کنید. بسته به شرکت ریلی ارائه‌دهنده، قطارها امکانات مختلفی دارند که پیش از سفر باید بررسی شوند.

با قطارهای کوپه‌ای و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید

قطارهای کوپه‌ای همان قطارهایی هستند که تصویر آن را در ذهن دارید. قطارهایی با اتاقک‌های مجزا که فضای اختصاصی برای خانواده‌ها یا جمع دوستان ایجاد می‌کنند و انتخاب مناسبی برای سفرهای دسته‌جمعی هستند. در این قطارها، بسته به نوع کوپه ۴ تا ۶ مسافر با هم هم‌سفر خواهند شد و هر واگن هم معمولا ۹-۱۰ کوپه دارد. در کوپه‌ها، صندلی‌های تختخواب‌شو وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را تبدیل به تخت کرده و تا رسیدن به مقصد استراحت کنید. معمولا امکانات ارائه‌شده در این قطارها بیشتر از قطارهای سالنی است. البته باز هم همه‌چیز به قطاری که انتخاب می‌کنید بستگی دارد؛ از‌سوی‌دیگر، قیمت بلیط قطار کوپه‌ای از اتوبوسی بیشتر است. همچنین باید بدانید که قطارهای کوپه‌ای معمولا کندتر حرکت می‌کنند.

کدام یک از این قطارها انتخاب بهتری هستند؟

هیچ‌گاه نمی‌توان یکی از انواع قطارها را به‌طور مطلق، برتر و بهتر معرفی کرد. در‌واقع معرفی بهترین نوع قطار باید برحسب شرایط هر مسافر انجام شود. باید ویژگی‌های هر قطار را در نظر گرفته و آن‌ها را با شرایط خودتان مقایسه کنید. اگر دانشجو یا کارمندی هستید که در مسیرهای نه‌چندان طولانی تردد می‌کنید، قطار اتوبوسی انتخاب بهتری به‌نظر می‌رسد؛ چرا‌که ارزان‌تر است و شما را زودتر به مقصد می‌رساند. اگر همراه با خانواده یا دوستان راهی یک سفر تفریحی هستید، قطار کوپه‌ای می‌تواند انتخاب بهتری باشد. در این قطارها، می‌توانید لحظات به‌یادماندنی را در کنار عزیزان‌تان تجربه کنید. همچنین برای سفرهای طولانی این قطارها بهتر هستند؛ چون می‌توانید روی تخت‌ها استراحت کنید تا از نشستن طولانی‌مدت اذیت نشوید. هنگام خرید بلیط قطار لازم است این نکات را در نظر داشته باشید و سپس تصمیم نهایی را بگیرید.

انواع بلیط قطار را از فلای تودی پیش‌خرید کنید

اگر قطار موردنظرتان را انتخاب کرده‌اید، نوبت آن رسیده که خرید بلیط را از‌طریق پیش فروش قطار در یک مرجع معتبر انجام دهید. پلتفرم باسابقه فلای تودی پیشنهاد ما به شماست؛ چرا‌که با دنیایی از مزایا و ویژگی‌های مثبت، قطعا نظرتان را به خود جلب می‌کند. این پلتفرم در پیش فروش بلیط قطار، ارزان‌ترین بلیط‌ها را به مسافران ارائه می‌دهد. علاوه‌بر‌آن، مرجعی برای رزرو هتل‌های داخلی و خارجی نیز هست. در کنار این موارد، می‌توانید تورهای گردشگری را از‌طریق فلای تودی رزرو کنید و یا حتی برای اخذ ویزای توریستی از کارشناسان مجموعه کمک بگیرید. در‌حقیقت، با فلای تودی به هیچ مرجع دیگری نیاز نخواهید داشت. همین‌حالا با این مجموعه همراه شوید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.