تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مرداد 1397 - 21:17
کد خبر : 36471

با این خوراکی ها شاد و سرحال شوید

آرمان شرق:اگر بدخلق و گاه عصبانی هستید اگر این خوراکی ها را در طول روز مصرف کنید، شاد و سرحال می شوید. ماهی‌های چرب افرادی که کمبود امگا ۳ دارند بیشتر مستعد افسردگی و بی‌حالی‌اند. اسیدهای چرب امگا ۳ بخش بزرگی از بافت مغز ما را تشکیل می‌دهند. حدود ۶۰ درصد از وزن مغز، چربی

آرمان شرق:اگر بدخلق و گاه عصبانی هستید اگر این خوراکی ها را در طول روز مصرف کنید، شاد و سرحال می شوید.

ماهی‌های چرب
افرادی که کمبود امگا ۳ دارند بیشتر مستعد افسردگی و بی‌حالی‌اند. اسیدهای چرب امگا ۳ بخش بزرگی از بافت مغز ما را تشکیل می‌دهند. حدود ۶۰ درصد از وزن مغز، چربی است که ۳۰ درصد آن به شکل امگا ۳ است. سالمون و ساردین نمونه‌هایی از ماهی‌های چرب هستند که مصرف منظم آن‌ها مغزتان را سالم نگه داشته و با کمکی که به سلول‌های مغزی می‌کنند حالتان را نیز خوب نگه می‌دارند.

جو دوسر
جو دوسر در بهبود خلق و خو بسیار مؤثر است زیرا شاخص گلیسمی پایینی دارد و انرژی را به آرامی در بدن آزاد می‌کند، بنابراین قند خون تثبیت شده و دچار افت و خیزهای ناگهانی نخواهد شد، در نتیجه عصبی و کج خلق نمی‌شوید. جو دوسر حاوی سلنیوم نیز است.

موز
موز دارای آمینو اسید تریپتوفان و ویتامین‌های A، B6 و C، فیبر، پتاسیم، فسفر، آهن و کربوهیدرات است. کربوهیدرات‌های حال خوب کن به جذب تریپتوفان در مغز کمک می‌کنند و ویتامین B6 کمک می‌کند تریپتوفان به هورمون سروتونین (هورمون حال خوب) تبدیل شود. در نتیجه حالتان بهتر شده و بهتر هم می‌توانید بخوابید. تریپتوفان به این دلیل که می‌تواند سروتونین را افزایش بدهد، در درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند بی‌خوابی، افسردگی و اضطراب کاربرد دارد.

عدس
عدس کربوهیدرات پیچیده‌ای است بنابراین مانند موز کمک می‌کند تولید سروتونین در مغز بیشتر شود. در نتیجه با اضطراب کمتری، احساس آرامش و شادی خواهید کرد. ضمناً عدس کمکتان می‌کند قند خونتان را تثبیت کنید و دچار نوسانات خلقی نشوید. عدس، اسیدفولیک زیادی نیز دارد؛ کمبود اسیدفولیک منجر به افسردگی و شیدایی می‌شود.

مرغ و بوقلمون
سینه‌ی مرغ و بوقلمون کمک می‌کند تا تریپتوفان بیشتری دریافت کنید، همان تریپتوفانی که گفتیم سروتونین می‌سازد. ضمناً تریپتوفان برای تولید ملاتونین که هورمون تنظیم کننده‌ی خواب است نیز مفید است. مرغ و بوقلمون بدون چربی حاوی آمینو اسید دیگری به نام تیروزین نیز هستند که به کاهش علائم افسردگی کمک کرده و حالتان را خوب می‌کند. تیروزین برای تولید هورمون آدرنالین به کار می‌رود که کمبود آن باعث افسردگی خواهد شد.

اسفناج
کمبود ویتامین‌های گروه B باعث افسردگی می‌شود زیرا تولید سروتونین با پایین بودن سطح ویتامین B در بدن محدود خواهد شد. ویتامین‌های B مهمی که باید بیشتر دریافت کنید شامل اسیدفولیک، ویتامین B6، B3 و B12 می‌شود. سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج یا بروکلی نیز در این زمینه کمکتان می‌کنند.

آب
آب برای عملکرد مناسب بدن بی‌نهایت اهمیت دارد و حتی کمترین میزان کم آبی در بدن می‌تواند سلامت جسمی و روانی را به خطر بیندازد. وقتی دهیدراته می‌شویم توانایی تمرکزمان واقعاً افت می‌کند.

غلات
کلسیم می‌تواند از میزان استرس و اضطراب کم کند و غلات غنی شده‌ی صبحانه منابع خوبی از کلسیم‌اند.

شکلات تلخ
اینکه بیشتر اوقات سراغ شکلات می‌رویم دلیل خوبی دارد. یک تکه‌ی کوچک از شکلات باعث می‌شود مغز اندورفین ترشح کرده و سطح سروتونین بالا برود. مطالعات نشان داده آن‌هایی که به طور مرتب شکلات تلخ مصرف می‌کنند، هورمون استرس کمتری تولید کرده و اضطراب کمتری دارند.

آجیل برزیلی
آجیل برزیلی یکی از بهترین منابع سلنیوم است و مطالعات نشان داده افرادی که کمبود سلنیوم دارند بیشتر در معرض افسردگی، آسیب پذیری، اضطراب و خستگی‌اند.

منبع: تبیان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.