تاریخ انتشار : جمعه 10 فروردین 1403 - 8:24
کد خبر : 150720

واکنش ها پرستو بخشی/علت فوت در دست بررسی است

واکنش ها پرستو بخشی/علت فوت در دست بررسی است

آرمان شرق-گروه جامعه: سیدحسن هاشمی، وزیر پیشین بهداشت با اشاره به خودکشی دکتر پرستو بخشی گفت: وظیفه وزیر و همکارانش است که تک تک این مرگ‌های شوک‌آور برای جامعه پزشکی را به کمک جامعه‌شناسان و روانپزشکان و عالمان این بخش بررسی و تحلیل کنند و در دولت درصدد پیشگیری برآیند.

واکنش ها به خودکشی پرستو بخشی/علت فوت در دست بررسی است

سیدحسن هاشمی، وزیر پیشین بهداشت با اشاره به خودکشی دکتر پرستو بخشی گفت: وظیفه وزیر و همکارانش است که تک تک این مرگ‌های شوک‌آور برای جامعه پزشکی را به کمک احتمالا از اخبار خودکشی‌های رزیدنت‌ها و پزشکان و متخصصان جوان طرحی مطلع هستید. در این روزهای ابتدایی سال۱۴۰۳ نیز مواجه شدیم با خودکشی متخصص قلب طرحی خانم دکتر پرستو بخشی که ظرف ۳ سال گذشته با دو بحران بزرگ روحی از دست دادن پدر و مادر خود مواجه شده بود و حواشی فراوان آن در وزارت بهداشت و کمیسیون موارد خاص و اداره حقوقی وزارت و رفتار اتندینگ بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد و معاونت درمان و ریاست دانشگاه علوم پزشکی لرستان. مظلومیت و تنهایی و غربت این دختر بی‌پناه، قلب بسیاری از اعضای جامعه پزشکی داخل و خارج کشور را به درد آورده و ناخواسته این خبر توسط رسانه‌های برون مرزی نیز پوشش داده شده است. می‌خواستیم نظر شما را درباره وظیفه وزارت بهداشت به طور اعم در باره پدیده بحران خودکشی رزیدنت‌ها و به طور اخص در باره خانم دکتر پرستو بخشی بپرسیم.

ازجمله غم‌بارترین خبرهایی که طی سال گذشته بیش ازسال‌های قبل می‌شنویم به همکاران جوانی مربوط می‌شود که به هر دلیل تصمیم به پایان دادن به زندگی پرمرارت خود می‌گیرند.

ضمن تسلیت به همه برای از دست دادن همکار نازنینی که ابتدای امسال رخ داده، امیدوارم تصمیمات محلی و یا ستادی در وزارت بهداشت که خانه آن عزیز بود در عزم او برای ترک دنیا موثر نبوده باشد. ولی اگرخدای نکرده مقررات داخلی وزارت یا رفتارهای غیردوستانه انگیزه این قبیل تصمیمات باشد پاسخگوی این فاجعه باید وزیر بهداشت و مسئولین تحت امرش باشند.

وظیفه وزیر و همکارانش است که تک تک این مرگ‌های شوک‌آور برای جامعه پزشکی را به کمک جامعه‌شناسان و روانپزشکان و عالمان این بخش بررسی و تحلیل کنند و در دولت درصدد پیشگیری برآیند. به‌ویژه اگر تصمیم‌های درون نظام سلامت عامل انگیزشی برای پایان دادن به زندگی است به‌سرعت شناسایی و برطرف شوند.

این وظیفه ذاتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است که در اداره کل مربوطه تمام خودکشی‌ها را در وزارت بررسی و به کمک همه دستگاه‌های حاکمیتی از شیوع آن به سرعت پیشگیری کند. سکوت آنها در این مقوله‌ای که حتی نشریات و مراکز معتبر پزشکی را شگفت‌زده کرده مایه تاسف و شرمندگی است.

از سوی دیگر من تعجب می‌کنم که چرا نظام پزشکی نیز که نماینده صنف است در ریشه‌یابی علت خودکشی پزشکانی که با هزار و یک سختی و آرزو دوران پرمشقت تحصیل در این رشته را طی کرده و امروز ناامیدانه به دست خود چشم از جهان فرو می‌بندند، مماشات می‌کند؟ چرا همه ما مرده‌ایم؟

چرا انجمن کاردیولوژی ساکت است؟! چرا نظام پزشکی و انجمن، هیئتی را نمی‌فرستند تا علت را بررسی و اطلاع رسانی کنند؟ وزارت بهداشت اگر نظاره‌گر است، چرا این دوستان فقط به ذکر مصیبت و تسلیت بسنده می‌کنند؟

من از رئیس کل محترم نظام پزشکی جدا انتظار دارم که شخصا لااقل علت خودکشی همین خانم دکتر پرستو بخشی را بررسی کند و هر فرد یا مقامی احیانا مسئول یا موثر در این حادثه بود را به دادستان و جامعه پزشکی معرفی کند.

خدا شاهد است همه ما که با سکوتمان در عادی سازی این خودکشی‌ها کمک می‌کنیم، در بروز این مرگ‌ها و تصمیم و اقدام نفرات بعدی شریک هستیم. از دست دادن هر یک از این جوانان مثل از بین‌ رفتن یک عضو خانواده است که داغ آن تا ابد بر دل‌ها می‌ماند.

به نظرم وزارت بهداشت و نظام پزشکی و معاونت اجتماعی وزارت کشور (که مسئول پایش آسیب‌های اجتماعی است) باید هر چه سریعتر ضمن ریشه‌یابی این پدیده، برای توقف این پدیده در حال گسترش اقدام عملی کنند.

پزشکی قانونی: علت فوت پرستو بخشی، پزشک متخصص قلب در دست بررسی است

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان گفت: علت فوت مرحومه «پرستو بخشی» پزشک متخصص قلب در دست بررسی است. محمدرضا فارسی نژاد افزود: لازمه تعیین علت فوت، مشخص شدن نتایج آزمایش ها و تجمیع نتایج است.

ایرنا: مدیرکل پزشکی قانونی لرستان گفت: علت فوت مرحومه «پرستو بخشی» پزشک متخصص قلب در دست بررسی است.

به گزارش روابط عمومی پزشکی قانونی لرستان محمدرضا فارسی نژاد روز جمعه اظهار کرد: پیکر مرحومه پرستو بخشی روز یکشنبه به سالن تشریح منتقل و معاینات لازم انجام شده است.

وی افزود: لازمه تعیین علت فوت، مشخص شدن نتایج آزمایش ها و تجمیع نتایج است.

فارسی نژاد بیان کرد: با توجه به لزوم مشخص شدن نتایج آزمایش ها جهت تعیین علت فوت مرحومه، علت فوت با تجمیع نتایج آزمایش ها، معاینات ظاهری و کالبدگشایی پیکر، انجام و به مرجع قضایی اعلام خواهد شد.

مرحومه دکتر «پرستو بخشی» پزشک متخصص قلب متولد ۱۳۶۸ به تازگی از تهران به بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد منتقل شده بود.

او بیمارستان ابن سینا دلفان را انتخاب می کند و چند روز پیش در این مرکز درمانی مشغول کار می شود.

شامگاه چهارم فروردین سوپروایزر بیمارستان با او تماس گرفته ولی تماس های مکرر و بی پاسخ موجب نگرانی می شود. تعدادی از پرسنل به در منزل مسکونی وی در محوطه بیمارستان مراجعه می کنند که جوابی دریافت نمی کنند. در نهایت وارد ساختمان شده و در بالکن با جسد بی جان دکتر بخشی مواجه می شوند.

دادستان دلفان:شواهدی مبنی‌ بر خودکشی این پزشک وجود دارد

ایسنا: دادستان عمومی و انقلاب دلفان گفت: هیچ‌گونه مورد جنایی در محل کشف جسد دکتر بخشی یافت نشده‌است.

یونس آزادپور امروز دهم فروردین‌ماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: دکتر پرستو بخشی چند ماه گذشته برای گذران طرح به بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد اعزام و از روز نخست سال ۱۴۰۳ به بیمارستان دلفان معرفی شده‌ بود.

وی خاطرنشان کرد: هیچ‌گونه مشکلی در روز فوت این دکتر در بیمارستان ابن‌سینای نورآباد مشاهده نشده‌ و تلاش کادر درمان نیز برای احیای او نتیجه‌بخش نبوده‌است.

دادستان عمومی و انقلاب دلفان اضافه کرد: همچنین هیچ‌گونه پیام تهدیدآمیزی از تلفن همراه دکتر بخشی در بررسی قضائی مشاهده نشده‌ و فقط جلد چند قرص در اتاق طبابت او پیدا شده‌است.

آزادپور بیان کرد: در این راستا پرونده‌ای اولیه مطابق موازین قانونی و به‌علت عدم اعلام نظریۀ پزشکی قانونی با عنوان مرگ مشکوک در شعبۀ بازرسی این شهرستان برای فوت دکتر بخشی تشکیل شده‌است.

وی تصریح کرد: هیچ‌گونه مورد جنایی در محل کشف جسد دکتر بخشی یافت نشده‌ و شواهدی مبنی‌بر خودکشی این پزشک وجود دارد.

دادستان عمومی و انقلاب دلفان ادامه داد: پروندۀ فوت این فرد به پزشکی قانونی لرستان ارسال شده‌است و نتیجۀ بررسی علت فوت این پزشک طی چند روز دیگر اعلام می‌شود.

آزادپور اظهار کرد: دکتر بخشی به‌دلیل فوت پدرومادر و برخی مشکلات به وزارت بهداشت برای انتقال طرح پزشکی از لرستان به تهران مراجعه کرده‌ اما موفق به تغییر محل طرح خود نشده‌است.

وی تصریح کرد: همچنین این پزشک فاقد هرگونه مشکلی در دلفان بوده‌ و حتی رضایت خود از مردم و کادر درمان این شهرستان را نیز با نزدیکانش مطرح کرده‌است.

دادستان عمومی و انقلاب دلفان اضافه کرد: بررسی‌های قضائی حاکی از طبابت مناسب دکتر بخشی در بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد بوده و با بررسی‌های محرمانه هیچ‌گونه گزارشی مبنی‌بر بی‌نظمی و بداخلاقی در روند طبابت این پزشک دریافت نشده‌است.

آزادپور خاطرنشان کرد: گروه‌هایی از تهران برای بررسی این پزشک در حال اعزام به لرستان است و در حال بررسی دقیق نحوۀ انتقال این پزشک از خرم‌آباد به دلفان هستیم.

وی اضافه کرد: اگر در بررسی‌های قضائی مشخص شود که نحوۀ انتقال دکتر بخشی از بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد به بیمارستان ابن‌سینای دلفان در احتمال خودکشی او اثرگذار بوده‌است با مسببان برخورد قضائی می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب دلفان گفت: پیکر دکتر بخشی پس از بررسی‌های لازم به داماد خانواده‌شان تحویل شده‌است.

در بیمارستان خرم آباد خواسته‌های نابه‌جا و غیرقانونی درباره ساعات شیفت از او داشته‌اند

هادی یزدانی، پزشک می‌گوید مورد خانم دکتر بخشی موردی بود که می‌شد از آن جلوگیری کرد. ما هر وقت روی خودکشی‌ها بحث می‌کنیم، کار به نقطه‌ای می‌رسد که برخی افراد می‌گویند این فرد قبلاً هم سابقه داشته است یا مشکلات عاطفی داشته است. کار به مسائل فردی تقلیل داده می‌شود، اما مسأله خانم بخشی نمونه‌ای از ظلم سیستماتیک و تحقیر سیستماتیک نیرو‌ها در وزارت بهداشت است.
خودکشی دکتر پرستو بخشی، بار دیگر نگرانی‌های مربوط به خودکشی و مشکلات پزشکان و رزیدنت‌ها را یادآوری کرد. پاسخ دولت نیز نسبت به این مسئله تاکنون چندان قانع کننده نبوده است.

به جهت بررسی موضوع فوق، «انتخاب» با هادی یزدانی، پزشک گفت‌وگو کرده که در ادامه مشروح آن‌را می‌خوانیم:

اصل ماجرای خودکشی خانم دکتر پرستو بخشی از نظر شما چیست و چه تخلفاتی در این بین اتفاق افتاده است؟

ماجرای خانم دکتر بخشی اینگونه است که ایشان در ۳ سال گذشته پدر و مادر خود را از دست داده بود و دچار مشکلات روحی و روانی و اختلالات خلقی بود که مستندات آن موجود است. در وزارت بهداشت کمیسیون موارد خاص وجود دارد که افراد مستنداتشان را به آنجا می‌رسانند تا تصمیم‌گیری درباره‌ی آن‌ها انجام شود. این کمیسیون همکاری لازم را با ایشان انجام نداده است، اما وزارت بهداشت می‌گوید ایشان یک سال طرح را دیر شروع کرده که البته این یک عرف قانونی است.

صوتی از ایشان وجود دارد که بیان می‌کند من توانایی طبابت ندارم و به صورت مکتوب هم چت‌هایی وجود دارد که این مسائل را بیان کرده است. این کمیسیون در هر حال با ایشان مساعدت نمی‌کند و برخورد‌های خوبی انجام نمی‌شود و ایشان مجبور به انتخاب محل طرح شده و به بیمارستان رحیمی خرم آباد معرفی می‌شود. آنجا بیمارستانی است که خیلی سلسله مراتب اداری در آن رعایت نمی‌شود. متخصصین طرحی تحت نظر معاونت درمان علوم پزشکی هستند، اما آنجا بیمارستان آموزشی خرم آباد است و اساتید آموزشی از همان ابتدا گارد محکمی جلوی ایشان می‌بندند و در طبابت و جزئیات گذراندن طرح ایشان دخالت‌های مکرر و نابجا می‌کنند و خواسته‌های نابه جا و غیرقانونی درباره ساعات شیفت از ایشان داشته‌اند. آن‌ها توهین و تحقیر‌های زیاد و دون از شأنی درباره عملکرد خانم دکتر بخشی در جلسات مورنینگ بیان می‌کنند و کار به حدی می‌رسد که حقوق این خانم دکتر را نصف پرداخت می‌شود که کاملاً خلاف قانون بوده است. دخالت آموزشی‌ها در امر درمان تخلف است، ایشان نیرو آموزشی نبود که بخواهند در کارش دخالت کنند. اینقدر شرایط را برای این آدم سخت می‌کنند که تصمیم به انتقال می‌گیرد. بعد به چند نقطه از جمله بیمارستان عشایر معرفی می‌شود که اول عشایر را انتخاب می‌کند، اما می‌گویند آنجا کار سی روزه است و شرایط بدتر می‌شود که گزینه دلفان را انتخاب می‌کند و با شرایط روحی بهم ریخته وارد این شهر می‌شود و در یک پانسیون خیلی بد ساکن می‌شود. در نهایت ایشان در اول فروردین اقدام به خودکشی می‌کند و با سه دارو اقدام به این کار می‌کند و با علم و آگاهی، خودش را از بین می‌برد.

وزارت بهداشت و نهاد‌های مرتبط تا چه حد در این زمینه مقصر هستند؟

در این چند روز مسائلی مطرح شد که می‌خواهم تک تک به آن‌ها پاسخ دهم. آنچه مسلم است این است که مورد خانم دکتر بخشی موردی بود که می‌شد از آن جلوگیری کرد. ما هر وقت روی خودکشی‌ها بحث می‌کنیم، کار به نقطه‌ای می‌رسد که برخی افراد می‌گویند این فرد قبلاً هم سابقه داشته است یا مشکلات عاطفی داشته است. کار به مسائل فردی تقلیل داده می‌شود، اما مسأله خانم بخشی نمونه‌ای از ظلم سیستماتیک و تحقیر سیستماتیک نیرو‌ها در وزارت بهداشت است. تروما‌های بزرگ زندگی خانم دکتر چیزی جز مرگ پدر و مادرش نبوده است. این مسأله را به سطح مسائل فردی و شخصی و عاطفی نمی‌توان تقلیل داد. مورد خانم دکتر بخشی مورد اول نبوده و مورد آخر هم نخواهد بود، مورد ایشان یک نمونه بارز از اتفاقاتی است که در وزارت بهداشت می‌افتد، اما برای هیچکس اهمیت ندارد. برای مردم اهمیت ندارد، چون برایشان درمان رایگان و دسترسی سریع به پزشک مهم است. این مردم وقتی پایشان را از ایران بیرون می‌گذارند تازه می‌فهمند در چه بهشتی از نظر بهداشت و درمان زندگی می‌کرده‌اند. دسترسی مردم ایران به درمان نزدیک به رایگان و آسان است و این‌ها همه از جیب پزشکان و نه الزاماً دولت پرداخت می‌شود. اگر وارد کانادا، اروپا و آمریکا شوید، دسترسی شما به پزشک متخصص اصلاً ساده نیست و هزینه‌های بالا دارد. برای مسئولین هم مهم نیست و شعار‌های پوپولیستی در راستای اجرای مخدوش و پر از اشکال اصول قانونی اساسی برای بهداشت رایگان برایشان مهم است. برای کارکنان بهداشت و درمان هم دیگر مهم نیست، چون صدایشان هیچ کجا شنیده نشده است. این اقلیت با فریب‌هایی مانند آموزش رایگان پزشکی تحت استثمار قرار گرفته‌اند و کسی نمی‌گوید مگر آموزش امر رایگانی نیست؟ چطور به یک فارغ التحصیل هنر نمی‌گونید شما از آموزش رایگان استفاده کردید، اما فقط پزشکان باید تاوان دهند؟ چرا افرادی که تحصیل کرده دانشگاه آزاد هستند باید این قانون طرح شاملشان شود؟ این‌ها که آموزش رایگان ندیدند. این مسأله برای خیلی‌ها اهمیت ندارد، اما الان به نقطه مهم رسیده است و افراد مرگ خودخواسته را با خودکشی و مهاجرت انتخاب می‌کنند.

وقتی یک نیروی متخصص در بزنگاه ثمر و سود برای جامعه مهاجرت می‌کند یعنی مرگ خودخواسته؛ فقط این مرگ دیده نمی‌شود، اما مرگ پرستو بخشی دیده می‌شود. کار به نقطه بحران رسیده است، رفتن امثال دکتر غلامپور که فوق تخصص جراحی قلب بود هم مرگ خودخواسته است.

مسئولین شهری مرتبط با مرحومه بخشی چه واکنش‌هایی نسبت به این واقعه‌ی تلخ داشته‌اند؟

نماینده شهر دلفان متخصص قلب است و در این مدت هیچ واکنشی از ایشان ندیدیم. رییس بیمارستان رحیمی خرم آباد خانم دکتر بیرانوند هم هیچ واکنشی نشان نداده است. معاونت درمان علوم پزشکی آنجا هم که مصاحبه کرده اصلاً و تحت هیچ شرایط مصاحبه‌هایش قابل قبول نیست و اشکالات اساسی مدیریت ایشان باعث این مسأله شده است. رئیس علوم پزشکی لرستان مصاحبه کرده و گفته است خانم دکتر با کادر آموزشی همکاری نداشت. این چه حرفیست؟ ایشان اصلاً کادر آموزشی نبود، مثلاً چند روز دیگر می‌گویند دکتر با نیروی خدماتی همکاری نداشت. نیرو درمانی تحت نظر معاونت درمان است و از شخص دیگری نباید حرف بشنود. این حرف‌ها پاک کردن عملکرد سیاه نیرو‌های تحت امر همین آقای دکتر است. برخی گفته‌اند که مدارکی درباره خوداظهاری نداشتیم در حالیکه نامه‌های متخصص‌ها را من منتشر کردم، این نامه‌ها مستندات موجود در پرونده دکتر بخشی است. این حرف‌ها به گزاف زده می‌شود و حرف‌های اشتباهی است. می‌گویند باید بررسی کنیم که علت مرگ چیست، این کاملاً مشخص است. گزارش اولیه وجود دارد و ما دارو‌ها را می‌دانیم.

بحث کمیته حقیقت یاب نیز در این پرونده شنیده شد؛ این موضوع به کجا رسید؟

بحث کمیته حقیقت یاب را برخی مطرح می‌کنند، من هم این موضوع را مطرح کردم، اما این کمیته مختصات دارد، افراد متهم به ترک فعل و تخلف سیستماتیک که نمی‌توانند کمیته حقیقت یاب درست کنند، کمیته را امثال ما باید درست کنیم که هیچ منافعی نداریم و قصدمان یافتن حقیقت است. اگر به صورت سیستماتیک آن جا‌هایی که باید بررسی‌های لازم انجام شود را بررسی کنند هیچ نیازی به کمیته هم نیست، اما افراد متهم نمی‌توانند برای ما کمیته حقیقت یاب درست کنند.

نکته آخر؟

مسأله ما و مرگ خانم دکتر بخشی یک مسأله مربوط به بخشی از کادر درمان این مملکت نیست. مسأله بهداشت و درمان و سلامت مردم است؛ شما یک نیرویی که می‌توانسته حتی با وجود قانون ظالمانه‌ی طرح در زمانی بهتر و یک شرایط عادی‌تر دو سال در یک بخشی از کشور که می‌شد جایی نزدیک‌تر به محل زندگی خانم دکتر به جز دلفان و نورآباد باشد، خدمت کند امروز وجود ندارد و تمام هزینه‌های این مملکت برای اینکه یک پزشک تربیت شود و به مردم خدمت شود از بین رفته است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.