تاریخ انتشار : دوشنبه 6 آذر 1402 - 1:13
کد خبر : 143761

گسست انتخاباتی در اردوگاه اصولگرایان

گسست انتخاباتی در اردوگاه اصولگرایان

آرمان شرق-گروه سیاست:اگر همین شرایط و وضعی که پیش آمده ادامه پیدا کند من اعتقادم این است که با چند لیست به انتخابات ورود خواهند کرد که این برای رقبای اصولگراها مطلوب خواهد بود. جریاناتی که در این نشست حضور نداشتند می‌توانند لیست مجزای خودشان را بدهند و اگر لیست مجزای خودشان را بدهند، اعتقادم این است که به نفع رقبای سیاسی جبهه اصولگرایی خواهد بود و آنها می‌توانند تعدادی از کرسی‌های مجلس را در تهران یا شهرستان‌ها به دست بیاورند.

گسست انتخاباتی در اردوگاه اصولگرایان

«آرمان امروز» تازه‌ترین تحرکات انتخاباتی را بررسی می‌کند:

آرمان امروز، گروه سیاسی: در مدتی که تا شروع رقابت‌های انتخاباتی باقی مانده است می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که جناح‌ها و شاخه‌ها در اردوگاه اصولگرا به «اتحادی» که در انتخابات ۹۸ تجربه کردند نخواهند رسید. البته باید به این موضوع هم اشاره کنیم که اگرچه در رویداد اسفند ماه با پدرخوانده‌های جدیدی روبه‌رو خواهیم بود ولی با این حال باید در انتظار افزایش فاصله و به‌‎عبارت دیگر گُسل درون اردوگاهی خواهیم بود. شاید اگر روند اختلافات انتخاباتی همینطور ادامه داشته باشد پس از انتخابات شاهد تغییراتی در این طیف وسیع سیاسی باشیم برخی معتقدند که جریان تندرو اجازه حضور رقیبان هم اردوگاهی را نخواهد داد. در همین مورد با یکی از سیاستمداران گفت‌وگو کرده‌ایم. بخشایش در این مصاحبه به لیست‌ها جدید این اردوگاه اشاره خواهد کرد.

جدایی در اصولگراها

«احمد بخشایش»، سیاستمدار و تحلیل‌گر مسایل سیاسی در پاسخ به این سوال که تحرکات اردوگاه اصولگرایی برای ارئه لیست‌ها این جریان سیاسی را چگونه ارزیابی می‌کند، به‌خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که رقابت درون اردوگاهی را نمی‌توانیم به‌عنوان رقابت رسمی و سنتی قلمداد کنیم زیرا آنقدر اشتراکات بین شاخه‌ها و طیف‌های اصولگرایی وجود دارد که به راحتی می‌توانند در کنار هم حضور داشته باشند. حالا تحرکات انتخاباتی جناح رقیب یعنی اصلاح‌طلبان باعث می‌شود که بگوییم آن رقابت سنتی و جذاب ایجاد نخواهد شد چون فیلا در این فاصله تا انتخابات سرنخی نمی‌بینیم که بگوییم جبهه اصلاحات می‌خواهد لیست جداگانه بدهد و به تنهایی در مقابل اصولگراها ایستادگی کند. آنها در حال رایزنی برای ائتلاف‌های احتمالی با معتدل‌ها هستند. موضوعات و حاشیه‌ها در اردوگاه اصولگرایی بسیار متفاوت است زیرا تنها بهانه‌ای که می‌تواند آنها را در یک لیست قرار دهد حضور ندارد و آن هم مروبط به لیست مستقل اصلاح‌طلبان است.» او با یادآوری اتحاد اصولگراها در انتخابات دوره یازدهم مجلس ادامه داد: «اتحادی مانند سال ۹۸ تنها در یک صورت انجام می‌شود و آن هم حضور تمام قد اصلاح‌طلبان است، در غیر این صورت اختلافات اجازه وحدت را نخواهد داد. اینکه اختلاف بین شاخه‌های مختلف اصولگرایی وجود دارد به ذات انتخابات باز می‌گردد و این بحث‌ها و حواشی باعث خواهد شد تا در نهایت جناح‌ها، مرزبندی‌های خود را مشخص کنند. به‌صورت عمده باید بگوییم که اردوگاه اصولگرایی دوشاخه شده است. در یک سمت اصولگراهای تندرو و سنتی هستند که تاکید می‌کنند باید به‌عنوان سرلیست وارد فضای انتخاباتی شود مانند جبهه پایداری و دیگر اصولگراهای سنتی که در این طیف حضور دارند. در مقابل این‌ها باید به سه گروه علی لاریجانی، محمدرضا باهنر و محمدباقر قالیباف اشاره کنیم که آنها را میانه‌روهای اردوگاه می‌دانیم. در این جناح می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که به احتمال زیاد بین این سه جریان، به‌خصوص لاریجانی و قالیباف در برابر جبهه پایداری ائتلافی شکل خواهند گرفت. اگر این ائتلاف شکل بگیرد باید شاهد دو جریان متفاوت در اردوگاه اصولگرایان باشد که برای اولین بار می‌توانند رقابت خوبی با یکدیگر داشته باشند.»

وضعیت بهسود رقیب اصولگراها خواهد بود

«امیررضا واعظ آشتیانی»، فعال سیاسی اصولگرا در خصوص وضعیت این روزهای اردوگاه اصولگرایان برای ورود به رقابت‌های انتخاباتی ۱۱ اسفند با وجود برخی اختلاف‌ها از جمله غیبت جریان سنتی اصولگرا در نشست اخیر مبنا و انتقادات شریان به برخی روندها، به ایلنا گفت: «من اعتقاد دارم، ما در تمام جریانات سیاسی چه در اصلاح‌طلبان و چه گروه‌های دیگر اصولگرا تفاوت نگاه داریم، اما این تفاوت اجتناب‌ناپذیر است. در مجموع نباید این تفاوت نگاه، منجر به یک نگاه اختلافی شود. بنابراین چه خوب بود، با تمام تفاوت‌هایی که در نگاه مجموعه اصولگرایی وجود دارد، این نشست با حضور همه گروه‌های سیاسی در مجموعه اصولگرایی برگزار می‌شد و اگر نیاز به زمان داشت گفت‌وگوهای درون‌تشکیلاتی انجام می‌شد و به یک نتیجه مشخص می‌رسید و سپس این جلسه با حضور همه برگزار می‌شد. اگر همین شرایط و وضعی که پیش آمده ادامه پیدا کند من اعتقادم این است که با چند لیست به انتخابات ورود خواهند کرد که این برای رقبای اصولگراها مطلوب خواهد بود. جریاناتی که در این نشست حضور نداشتند می‌توانند لیست مجزای خودشان را بدهند و اگر لیست مجزای خودشان را بدهند، اعتقادم این است که به نفع رقبای سیاسی جبهه اصولگرایی خواهد بود و آنها می‌توانند تعدادی از کرسی‌های مجلس را در تهران یا شهرستان‌ها به دست بیاورند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.