تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آبان 1402 - 8:00
کد خبر : 141742

پیش بینی نرخ دلار برای پایان سال

پیش بینی نرخ دلار برای پایان سال

آرمان شرق-گروه اقتصاد: اما اگر بخواهیم سال آینده را پیش بینی کنیمف با توجه به تورم ۴۵ درصد نقطه به نقطه سال آینده ایران و تورم در آمریکا نقطه بهینه قیمت دلار در حدود متوسط ۴۰ درصد بالاتر از سال جاری خواهد بود. در حدود ۷۰ هزارتومان برای سال آینده خواهد بود. هرچند اگر وضعیت ارزی خوب باشد می توان آن را کنترل کرد. فعالین اقتصادی نیز باید به نرخ بلند مدت توجه کنند.

پیش بینی نرخ دلار برای پایان سال

پیمان مولوی / اقتصاددان

 

آرمان امروز : بررسی هسته مرکزی بازار ارز تهران نشان می‌دهد که با شروع بازار در صبح روز شنبه و انتشار هم‌زمان اخبار نگران‌کننده از درگیری‌های نظامی در نوار غزه، قیمت دلار فعالیت خود را افزایشی آغاز کرد. در معاملات پیش از ظهر روز شنبه نرخ دلار در بازه قیمتی ۵۱ هزار و ۷۰۰ تا ۵۱ هزار و ۹۰۰ تومان معامله می‌شد. اما با عبور بازار از ساعات میانی خود شیب سرعت افزایشی اسکناس آمریکایی تند شد و نرخ این ارز وارد کانال ۵۲ هزار تومان شد.

سقف نوسان روزانه اسکناس آمریکایی در بازار روز گذشته حوالی رقم ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان بود که پس از برخورد دلار با این نرخ، روند مجدداً تغییر کرد و بازار کاهشی شد و در نهایت در کف کانال ۵۲ هزار تومان بسته شد. البته در معاملات پشت خطی شنبه‌شب اندکی رشد کرد و به ۵۲ هزار و ۱۵۰ تومان رسید.

بر اساس تحلیل اقتصادی در سال جاری، متوسط قیمت ۳۶۵ روزه دلار در امسال بدون حادثه عجیب و غریب ۵۰ تا ۵۲ هزارتومان خواهد بود. بر این اساس پیش بینی می شود واریانس رو به بالای آن ۵۶ هزارتومان باشد و واریانس پایین نیز در همان حدود ۵۰ هزارتومان خواهد بود. هرچند می توانیم شاهد دامنه های بالا تا پایان سال باشیم.

اما اگر بخواهیم سال آینده را پیش بینی کنیمف با توجه به تورم ۴۵ درصد نقطه به نقطه سال آینده ایران و تورم در آمریکا نقطه بهینه قیمت دلار در حدود متوسط ۴۰ درصد بالاتر از سال جاری خواهد بود. در حدود ۷۰ هزارتومان برای سال آینده خواهد بود. هرچند اگر وضعیت ارزی خوب باشد می توان آن را کنترل کرد. فعالین اقتصادی نیز باید به نرخ بلند مدت توجه کنند.

از سوی دیگر اگر جنگ در همین حد فعلی باقی بماند و به سمت ایران کشیده نشود تاثیری زیادی روی قیمت دلار نخواهد داشت؛ هرچند ارز در ایران همواره تابع مسائل سیاسی و اجتماعی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.