تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مهر 1402 - 9:34
کد خبر : 140825

پیامدهای حمله زمینی به غزه

پیامدهای حمله زمینی به غزه

آرمان شرق-گروه بین الملل:همبستگی جهان غرب با اسرائیل ممکن است زایل شود. نتیجه محتوم برگشتن ورق به سود همدردی با مردمان غزه بوده و فشار تقاضاها برای پایان یافتن جنگ را در پی خواهد داشت. این پیامد از آن جا جدی تر است که دولت‌های غربی دل خوشی از نتانیاهو ندارند و احتمال دارد هر لحظه بر او فشار بیشتری وارد کنند.

پیامدهای حمله زمینی به غزه

یدالله کریمی پور

یدالله کریمی پور

آرمان امروز : احتمالا طی چند روز آتی حمله زمینی اسرائیل به غزه آغاز خواهد شد. به نظر می رسد آنان در پی تصرف کامل این خطه، نابود سازی کامل حماس و سپردن مدیریت آن باریکه به دولت عرب دیگری باشند. ولی اسرائیل در دستیابی به هدف محو حماس و مقاومت با چندین مشکل روبرو است. دامنه دار شدن حمله زمینی ممکن است پای حزب الله، جهاد اسلامی و حتی نیروهای میانه رو فلسطینی را به این میدان باز کند.

به ویژه کرانه باختری آماده انفجار و آغاز انتفاضه ای نو و گسترده است. چه کسی تضمین می کند که جبهه دیگری از جنوب لبنان(شمال اسرائیل)شکل نگیرد؟ یا کنترل کرانه باختری خدشه دار نگردد؟ عرب‌های اسرائیلی برنخیزند و…؟ با سخت تر شدن و استمرار فشار بر مردم غزه، افکار عمومی عرب و دشمنی دیرینه تقریبا متروکه آنان با اسراییل، دوباره زنده خواهد شد.  نتیجه اوج گیری ضدیت با اسرائیل، ناچار شدن دولت ها به پیروی از خواست ملت ها است.

در چنین صورتی، عادی سازی مناسبات اعراب- اسرائیل و صلح ابراهیم، که بزرگترین دستاورد دیپلماتیک این دولت و همه کشورهای دو سوی اطلس شمالی طی هفت دهه اخیر بوده است، بر باد فنا خواهد رفت. چنان چه حمله زمینی اسراییل دو سه روزه و برق آسا منتهی به نتیجه نشود و هفته ها استمرار یابد، موج رسانه‌ای امروز اسرائیل که در اثر برخی خطاهای تاکتیکی به دست آمده، کمرنگ خواهد شد.

به عبارت بهتر همبستگی جهان غرب با اسرائیل ممکن است زایل شود. نتیجه محتوم برگشتن ورق به سود همدردی با مردمان غزه بوده و فشار تقاضاها برای پایان یافتن جنگ را در پی خواهد داشت. این پیامد از آن جا جدی تر است که دولت‌های غربی دل خوشی از نتانیاهو ندارند و احتمال دارد هر لحظه بر او فشار بیشتری وارد کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.