تاریخ انتشار : سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 6:30
کد خبر : 152289

قفقاز؛ آتش زیر خاکستر

قفقاز؛ آتش زیر خاکستر

آرمان شرق-گروه بین الملل:عضویت ارمنستان در اتحادیه اروپایی نه تنها به ضرر کشور ما نیست بلکه فواید زیادی را هم برای کشور ما دارد و اتفاقا میتواند به صلح و ثبات در قفقاز جنوبی کمک کند.همسایگی ایران با اتحادیه اروپایی منافع زیادی برای کشور ما دارد بویژه انکه کشوری همچون ارمنستان همسایه اروپایی ایران باشد.اتفاقا فکر میکنم عضویت ارمنستان در اتحادیه اروپایی به صلح و امنیت در قفقاز کمک میکند و یک توازنی را بین اذربایجان و ارمنستان بر قرار میکند

قفقاز؛ آتش زیر خاکستر

عبدالرضا فرجی راد

 

آرمان امروز : سخنان طولانی چندی پیش دکتر ولایتی کمی عجیب بنظر می رسید. آن مصاحبه به دنبال انتقاد گسترده رسانه های آذربایجان در روزهای اخیر صورت می گیرد که چرا جمهوری اسلامی ایران در مقابل نشست بروکسل شامل ارمنستان، امریکا و اتحادیه اروپا موضع نمی گیرد که به نظر می رسد با این موضع گیری رضایت آذربایجان حاصل شد و به ویژه آن که دکتر ولایتی به عنوان مشاور بین الملل رهبری نظراتش نزدیک به رهبری تلقی می شود. هر چند که منجر به نارضایتی همسایه دیگر یعنی ارمنستان می گردد.

در این میان باید گفت که مگر آذربایجان در مقابل حمله اسراییل به کنسول ایران در دمشق موضع گرفت که انتظار دارد جمهوری اسلامی در مقابل نشست بروکسل موضع بگیرد.
پس از دو جنگی که بین آذربایجان و ارمنستان در یکی دو سال اخیر رخ داد اذربایجان توانست با کمک اسراییل و ترکیه سرزمین های خود و از جمله قره باغ را پس بگیرد ولی علی اف با این پیروزی ها مغرور شد و از امضای پیمان صلح سر باز میزند ولی واقعیت این بود که هنوز به بخشی از خاک ارمنستان بویژه در استان سیونیک چشم طمع داشت.
بنظر اینجانب عضویت ارمنستان در اتحادیه اروپایی نه تنها به ضرر کشور ما نیست بلکه فواید زیادی را هم برای کشور ما دارد و اتفاقا میتواند به صلح و ثبات در قفقاز جنوبی کمک کند.همسایگی ایران با اتحادیه اروپایی منافع زیادی برای کشور ما دارد بویژه انکه کشوری همچون ارمنستان همسایه اروپایی ایران باشد.اتفاقا فکر میکنم عضویت ارمنستان در اتحادیه اروپایی به صلح و امنیت در قفقاز کمک میکند و یک توازنی را بین اذربایجان و ارمنستان بر قرار میکند که توجه به سرزمین های دیگر را مجبورند رها کنند.نه اذربایجان میتواند به عضوی از اتحادیه حمله کند و نه ارمنستان اجازه می یابد در رابطه با جنگ با کشور دیگری فکر کند.ضمن اینکه مساله استان سیونیک و ایجاد دالان زنگزور هم احتمالا منتفی می شود.
انچه مسلم است اینکه در چنین مواردی نباید به قطب بندی های منطقه ای و جهانی فکر کرد و در تصمیم گیری هایمان تاثیر بگذارد بلکه هر چه باعث حفظ منافع ملی و افزایش وزن ژئوپلیتیکی کشور می شود باید مدنظر قرار گیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.