تاریخ انتشار : سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 22:51
کد خبر : 152321

جزییات پیشنهاد تازه اسرائیل به حماس

بوی آتش بس و صلح در غزه/دستیابی به توافق طی روز‌های آتی

بوی آتش بس و صلح در غزه/دستیابی به توافق طی روز‌های آتی

آرمان شرق-گروه بین الملل: یک منبع در جنبش حماس با تاکید بر اینکه پیشنهاد فعلی مصر، بهترین پیشنهاد ارائه‌شده به این جنبش طی ماه‌های گذشته است، گفت امکان دستیابی به توافقی در این زمینه طی روزهای آتی وجود دارد.

بوی آتش بس و صلح در غزه/دستیابی به توافق طی روز‌های آتی

ایسنا: یک منبع در جنبش حماس با تاکید بر اینکه پیشنهاد فعلی مصر، بهترین پیشنهاد ارائه‌شده به این جنبش طی ماه‌های گذشته است، گفت امکان دستیابی به توافقی در این زمینه طی روزهای آتی وجود دارد.
یکی از مسؤولان جنبش حماس امروز سه‌شنبه پیشنهاد فعلی مصر را بهترین پیشنهاد ارائه شده به این جنبش طی ماه‌های گذشته دانست و ضمن اشاره به وجود اختلاف‌نظری درباره تعداد اسرایی که قرار است آزاد شوند، اظهار کرد: پیشنهاد مصر درباره قرارداد تبادل اسرا با اسرائیل و آتش‌بس در غزه مورد قبول دو طرف است.
به گزارش شبکه خبری «روسیا الیوم»، این منبع در حماس گفت: امکان دستیابی به توافقی طی روزهای آتی وجود دارد.
از سوی دیگر، رسانه‌های عبری در شبکه‌های اجتماعی نوشتند: «به نظر می‌رسد السنوار  برای تایید چراغ سبز داده است.»
امروز «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم نشستی داشت.
همچنین قرار است کابینه جنگ رژیم صهیونیستی عصر امروز نشستی برای بررسی قرارداد تبادل اسرا و موضوع عملیات احتمالی رفح داشته باشد.
یک منبع آگاه از روند مذاکرات میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی به خبرگزاری «AWP» گفت: قرارداد میان دو طرف قریب‌الوقوع است و اگر برخی مشکلاتی که مانع از اجرای قرارداد شده، سریعا برطرف شوند، امکان امضای ان ظرف چند روز آینده وجود دارد.

جزییات پیشنهاد تازه اسرائیل به حماس

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، دوشنبه دهم اردیبهشت اعلام کرد که پیشنهاد ارائه شده به حماس شامل آتش‌بسی ۴۰ روزه و آزادی هزاران اسیر فلسطینی در زندان‌های اسرائیل در ازای آزادی گروگان‌های اسرائیلی در نوار غزه است.
العربیه: دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، دوشنبه دهم اردیبهشت اعلام کرد که پیشنهاد ارائه شده به حماس شامل آتش‌بسی ۴۰ روزه و آزادی هزاران اسیر فلسطینی در زندان‌های اسرائیل در ازای آزادی گروگان‌های اسرائیلی در نوار غزه است.

کامرون در جلسه‌ای در جریان نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض گفت: «پیشنهاد بسیار سخاوتمندانه‌ای وجود دارد که شامل آتش‌بسی ۴۰ روزه و آزادی احتمالی هزاران اسیر فلسطینی در ازای آزادی گروگان‌های اسرائیلی در بند حماس در غزه است.»

قرار است یک نشست سه‌جانبه میان مصر، قطر و حماس روز دوشنبه در قاهره برگزار شود.

انتظار می‌رود حماس پاسخ خود را به طرح پیشنهادی ارائه شده برای دستیابی به توافق آتش‌بس در باریکه تحت محاصره غزه ارائه کند.

این پیشنهاد جدید پس از آن ارائه شد که حماس در اواسط آوریل بر آتش‌بس دائمی در نوار غزه تاکید کرده بود، شرطی که اسرائیل آن را رد می‌کرد.

کامرون با ابراز امیدواری درباره امکان پذیرش این توافق از سوی جنبش حماس افزود: «صادقانه بگویم، امروز تمام فشار‌ها و همه نگاه‌ها در جهان باید به سمتی متمرکز شود تا بتوان این جنبش را به پذیرش توافق ترغیب کرد.»

وی همچنین افزود: حماس اکنون راهکار دولتی را نمی‌خواهد. امیدواریم حماس طرح آتش‌بسی که اکنون پیشنهاد شده است را بپذیرد.

وزیر خارجه بریتانیا گفت خروج رهبران حماس از غزه افق سیاسی را برای راه‌حل دو کشوری خواهد گشود. لازم است رهبران حماس که طراح حمله ۷ اکتبر هستند از غزه خارج شوند.

در ادامه اظهارات خود وزیر خارجه بریتانیا با تاکید این‌که «راه حل دو کشوری را در صورتی خواهیم پذیرفت که تضمین‌های امنیتی برای اسرائیل فراهم شود»، تصریح کرد که جنگ تا زمانی که گروگان‌ها آزاد نشده‌اند، متوقف نخواهد شد.

کامرون در بخش از سخنان خود بر لزوم کاستن از توان شبه‌نظامیان حوثی در یمن و ایجاد بازدارندگی در برابر حملات آن‌ها تاکید کرد.

وزیر خارجه بریتانیا با اشاره به این‌که تهدید کشتیرانی در دریای سرخ بر کل جهان تاثیر می‌گذارد بر ضرورت مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه نیز تاکید کرد.

چین از توافق حماس و فتح برای گفتگو درباره آشتی ملی خبر داد

پس از اعلام آغاز گفتگو‌های مشترک دو گروه فتح و حماس که تحت حمایت و میزبانی پکن صورت می‌گیرد، وزارت خارجه چین سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت تاکید کرد که دو طرف فلسطینی برای ادامه گفتگو‌ها و رسیدن به آشتی تمایل دارند.
العربیه: پس از اعلام آغاز گفتگو‌های مشترک دو گروه فتح و حماس که تحت حمایت و میزبانی پکن صورت می‌گیرد، وزارت خارجه چین سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت تاکید کرد که دو طرف فلسطینی برای ادامه گفتگو‌ها و رسیدن به آشتی تمایل دارند.

ژائو لی‌جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که دو طرف تمایل سیاسی خود را برای دستیابی به آشتی ملی فلسطین از طریق گفتگو ابراز کردند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی افزود که نمایندگان دو گروه فلسطینی اخیراً به پکن آمدند تا از طریق گفتگو‌های عمیق و صریح برای رسیدن به آشتی ملی تلاش کنند.

این اقدام طرفین فلسطینی چند روز پس از آن صورت گرفت که خلیل الحیه نماینده حماس در مذاکرات مبادله اسرا و زندانیان بین اسرائیل و این گروه، طی مصاحبه‌ای با «آسوشیتدپرس» در استانبول اعلام کرد، حماس می‌خواهد به سازمان آزادیبخش فلسطین که توسط فتح رهبری می‌شود، بپیوندد تا برای غزه و کرانه باختری یک دولت واحد تشکیل دهند.

از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه در ۷ اکتبر، دو طرف فلسطینی چندین بار اتهاماتی به یک دیگر رد و بدل کرده و هر کدام دیگری را مسئول بحران کنونی فلسطین می‌داند.

در طول سال‌های گذشته، روابط دو گروه فلسطینی شاهد اختلافات شدیدی بود و مصر تاکنون تلاش‌های زیادی برای آشتی آن‌ها انجام داده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.