تاریخ انتشار : یکشنبه 26 شهریور 1402 - 8:04
کد خبر : 138973

دوشنبه تاریخی؛ تبادل زندانیان در ایستگاه پایانی؟

دوشنبه تاریخی؛ تبادل زندانیان در ایستگاه پایانی؟

آرمان شرق-گروه بین الملل:به نظر می رسد که دوشنبه فارغ از این که تا چه میزان مهم باشد، این امر مهم است که ایران و آمریکا پس از چند سال توانسته اند در عمل بار دیگر وارد حوزه بده بستان شوند و با یکدیگر به صورت مستقیم تبادل انجام دهند.امری که احتمال می رود در آینده نیز اتفاق بیفتد و این دوشنبه را به نقطه ای برای تعاملات بیشتر بدل کند.

دوشنبه تاریخی؛ تبادل زندانیان در ایستگاه پایانی؟

آرمان امروز-سرویس دیپلماسی: در ادامه روند تعاملات ایران و آمریکا در خصوص تنش زدایی که از ماه ها قبل آغاز شده، شنیده ها حاکی از این است که تبادل زندانیان در مرحله اجرا قرار گرفته است.

بر همین اسایس رسانه ها با استناد به اظهارات منابع مطلع عنوان کردند که تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا تا روز دوشنبه انجام خواهد شد.

منابع مطلع عنوان کردند که آمریکا و ایران قرار است تا دوشنبه تبادل زندانیان را طبق توافقی انجام بدهند.

این منابع مطلع که می‌ خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که تاریخ دقیق این تبادل هنوز مشخص نشده است اما احتمالا ۱۸ سپتامبر، یک روز پیش از گردهم‌آیی رهبران جهان در نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود.

در همین رابطه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر داد که این هفته ۶ میلیارد یورو دارایی ‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی، وارد دو بانک در حساب‌های مورد درخواست بانک مرکزی ایران در منطقه خاورمیانه می‌ شود.

حسین امیرعبداللهیان در هشتمین اجلاسیه بین ‌المللی «مجاهدان در غربت» که در دامغان برگزارشد، در بخشی از سخنان خود گفت: هفته آینده ۶ میلیارد یورو دارایی‌های ایران که نزد کره جنوبی مسدود شده بود و به تازگی از کره جنوبی به سوییس منتقل شده است و از یوان به یورو تبدیل شده است، وارد دو بانک درحساب ‌های مورد درخواست بانک مرکزی ایران در منطقه می‌شود.

وی ادامه داد: این ۶ میلیارد یورو با استفاده از سوییفت و در فضای رسمی مبادلات بانکی بین ‌المللی منتقل شده و در چارچوب توافق انجام شده این پول بر اساس نیاز‌های خودمان هزینه می ‌شود.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: این توافق کالا‌های غیرتحریمی را شامل می‌ شود و شامل کالا‌های دومنظوره نمی ‌شود.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با رد موضوعاتی مانند «نفت در برابر غذا» گفت: چنین موضوعاتی در دیپلماسی دولت جایی ندارد.

وی بار دیگر تأکید کرد: موضوع مهم این است که این ۶ میلیارد یورو علی‌رغم تحریم‌ ها در مسیر رسمی بانک ‌ها و در چارچوب سوئیفت منتقل می ‌شود.

علیرضا تقوی نیا، تحلیلگر مسائل سیاسی دراین رابطه و در خصوص روزهای پس از تبادل زندانیان می گوید: جمهوری اسلامی قصد کنار گذاشتن برنامه غنی سازی اتمی خود را ندارد و درصدد است ذیل معاهده ان پی تی به طور کامل و شامل از حق قانونی خود بهره مند شود.

وی افزود: این توافق غیرمکتوب آن هم در هنگامه اوج گیری تنش ها میان ایران و آمریکا در خلیج فارس و مرزهای سوریه و عراق ، نشان دهنده تلاش های دوطرف برای کنترل تنش ها در حوزه برنامه اتمی ایران با وجود تعارضات جدی میان آن ها در سرتاسر ژئوپلیتیک غرب آسیا دارد‌.

تقوی نیا ادامه داد: در واقع هم تهران با تثبیت غنی سازی خود سعی در فریز کردن شرایط کنونی دارد و هم آمریکا نیازمند آنست که برنامه اتمی ایران در سطح فعلی باقی بماند و وارد مراحل خطرناک نشود.

نشریه اسرائیل هیوم چند روز پیش در تحلیلی اعلام کرد ایران به بازدارندگی اتمی بدون ساخت بمب هسته ای دست یافته است که در ذهن تحلیلگران نکته ای بسیار مهم ارزیابی می شود. وی تصریح کرد: از این جنبه که ایران اولا قصد ساخت بالفعل بمب اتمی را نداشته و ندارد اما غنی سازی قانونی سطح بالا آن هم ذیل ان پی تی، نوعی از بازدارندگی را برای این کشور تحصیل می کند و ثانیا تبعات منفی ساخت عملی و علنی بمب اتم از جمله اجماع جهانی و رقابت هسته ای در منطقه غرب آسیا ، گریبانگیر تهران نمی‌شود.

به عبارت دیگر ایران توانایی و تکنولوژی ساخت بمب و موشک های قاره پیما را دارد و از مزایای امنیتی و بازدارندگی آن بهره مند می گردد ولی خودخواسته این تسلیحات را نمی سازد تا پیامدهای مضر احتمالی آن ها در عرصه بین الملل به سیاست خارجی این کشور لطمه نزند.

تقوی نیا تصریح کرد: آزاد کردن حدود ۱۰ میلیارد دلار از دارایی های ایران نشان داد آمریکا نیز این وضعیت را فعلا و از روی اضطرار پذیرفته است.

بنابراین در فاصله یکسال مانده تا انتخابات سال ۲۰۲۴، جو بایدن سعی دارد با دادن امتیازاتی، روند رو به رشد برنامه اتمی ایران را متوقف سازد تا برگ برنده ای در برابر رقبای جمهوری خواه خود داشته باشد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل تصریح کرد: جمهوری اسلامی با صبر و حوصله در حال گسترش نفوذ خود در غرب آسیا و افزایش سطح همکاری با همسایگانش و ایضا کشورهای آسیایی است و همزمان صادرات نفت خود را به نحو محسوسی افزایش داده و برنامه اتمیش را به سطح مقبولی رسانده و به همین دلیل سعی دارد بدون افزایش سطح تنش و از طریق سیاست خارجی ، وضعیت اقتصادی خود را دچار ثبات و بهبود کند و آرامش محسوسی را بر بازار داخلی حاکم گرداند.

با وجود این تحلیل، به نظر می رسد که دوشنبه فارغ از این که تا چه میزان مهم باشد، این امر مهم است که ایران و آمریکا پس از چند سال توانسته اند در عمل بار دیگر وارد حوزه بده بستان شوند و با یکدیگر به صورت مستقیم تبادل انجام دهند.امری که احتمال می رود در آینده نیز اتفاق بیفتد و این دوشنبه را به نقطه ای برای تعاملات بیشتر بدل کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.