پلن لاریجانی برای پارلمان دوازدهم
دنیای اقتصاد : با آغاز روند ثبت‌نام نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، حالا چهره‌های سیاسی کشور تنها تا یکشنبه دیگر فرصت دارند حضور خود در انتخابات را اعلام کنند. علی لاریجانی یکی از این چهره‌های مطرح سیاسی است که از مدت‌ها پیش بسیاری در انتظار تصمیم او برای ورود به وادی انتخابات هستند. با این حال خبرها حاکی از آن است که او ظاهرا تصمیم گرفته به جای حضور مستقیم در انتخابات، لیست انتخاباتی ارائه کند. براساس این خبرها طی هفته‌های گذشته رفت‌وآمدها به دفتر او زیاد شده و ازهمین‌رو به نظر می‌رسد افرادی که به دفتر او مراجعه کرده‌اند به نوعی خواستار حمایت لاریجانی از نامزدی‌شان در انتخابات مجلس هستند. پس احتمال این می‌رود که علی لاریجانی اقدام به ارائه لیست انتخاباتی در تهران و شهرستان‌ها کند.

پیش از این «دنیای اقتصاد» در گزارش‌ ۱۸تیرماه ۴سناریو را با توجه به در پیش بودن دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی برای این سیاستمدار محتمل دانسته بود که در سناریوی اول آن پیش‌بینی شده بود «علی لاریجانی ترجیح خواهد داد به جای ورود مستقیم به انتخابات دست به تهیه لیست انتخاباتی از چهره‌های نزدیک به خود بزند و لیستی با حمایت خود راهی مجلس شورای اسلامی کند.»

براساس این سناریو علی لاریجانی با این کار در عمل خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴ آماده خواهد کرد؛ چراکه درصورت ورود احتمالی‌اش به پاستور به همراهی بخش قابل توجهی از مجلس شورای اسلامی با خود نیاز خواهد داشت.» درهمین راستا برخی براین نظرند که او در صورت تصمیم حمایتی از برخی نامزدهای انتخاباتی و ارائه لیست عملا شرایط ورودش را به انتخابات ریاست‌جمهوری دوسال آینده مهیا خواهد کرد.  هرچند باید برای به قطعیت رسیدن این نظریه همچنان صبر کنیم، اما می‌توانیم به سخنان روز ۱۴مرداد محمود واعظی، رئیس دفتر دولت دوازدهم، استناد کنیم که اگرچه زمزمه‌ها مبنی بر اینکه ممکن است روحانی و لاریجانی برای انتخابات مجلس دوازدهم لیست بدهند را تکذیب کرده است درعین حال حضور انتخاباتی و فعالیت احزاب و شخصیت‌های سیاسی در انتخابات را وابسته به سیاست‌های انتخاباتی اعلام کرده بود.

ازهمین‌رو نگاه‌ها همچنان به ارائه لیست انتخاباتی ازسوی علی لاریجانی به عنوان یکی از وزنه‌های سیاسی کشور دوخته شده است.  دراین میان یکی از نکات مهم حضور غیرمستقیم علی لاریجانی در انتخابات، به نحوه ارتباطش با شورای وحدت اصولگرایان و حمایت این شورا از نامزدهای مورد نظر لاریجانی برمی‌گردد. شورای وحدت روز ۱۴مرداد ماه (سه روز پیش) به ریاست مصطفی پورمحمدی، دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز و با حضور اعضای هیات عالی و معاونان امور استان‌های شورای وحدت برگزار شد. در آن جلسه مصطفی پورمحمدی، اسدالله بادامچیان، محمد‌رضا باهنر، شهاب‌الدین صدر، لاله افتخاری، نیره قوی، محمدجواد جلالی، متین منتظمی و منوچهر متکی با رای حاضران به عنوان هیات مرکزی انتخابات شورای وحدت انتخاب شدند.

شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی که به نام شورای وحدت اصولگرایان نیز شناخته می‌شود در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ به نوعی پشت علی لاریجانی را به عنوان یکی از چهره‌های اصلی جریان اصولگرایی خالی کرد و با حمایتش از ابراهیم رئیسی به نوعی نتیجه انتخابات را تغییر داد. در واقع اردیبهشت سال ۱۴۰۰ در بحبوبه رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت و مصطفی پورمحمدی، دبیر شورای وحدت اصولگرایان هرکدام در سخنانی به صراحت اعلام کردند که علی لاریجانی هیچ‌گاه نامزد شورای وحدت نبوده است. ازهمین‌رو اگرچه شورا‌ برای انتخابات مجلس نیز فعال شده، اما هنوز نسبت خود را با علی لاریجانی به عنوان چهره مطرح اصولگرایی مشخص نکرده است و معلوم نیست که آیا لاریجانی در این شورا جایی خواهد داشت یا خیر.

ازهمین‌رو بسیاری براین نظرند که درصورت ورود غیرمستقیم لاریجانی به انتخابات مجلس، این شورا یک بار دیگر ماجرای ۱۴۰۰را تکرار خواهد کرد و به همین دلیل لاریجانی درصورت تصمیم انتخاباتی، باید نسبتش را با این شورا مشخص کند تا یک بار دیگر ماجرای ۱۴۰۰ تکرار نشود.