فتح‌الفتوح در چهـار پرده
دنیای اقتصاد : تیم ملی ایران با یک پیروزی خوب برابر ژاپن به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا رسید و آنجا باید به مصاف قطر میزبان برود؛ تیمی که به سختی و با غلبه بر ازبکستان در ضربات پنالتی به این مرحله رسید. پیروزی بزرگ و نسبتا غیرمنتظره ایران برابر ژاپن اما از زوایای مختلف قابل بررسی است.

دنیا به کام امیر

تردیدی وجود ندارد که تیم ایران در کمال شایستگی برابر ژاپن به برتری رسید. روند بازی در نیمه دوم طوری بود که هر نتیجه‌ای غیر از پیروزی ایران ناعادلانه به نظر می‌رسید و حتی اگر گلر سامورایی‌ها پنالتی جهانبخش را می‌گرفت و بازی به وقت‌های اضافی می‌رفت هم احتمالا ایران موفق به کسب پیروزی می‌شد. نکته اینجاست که تیم قلعه‌‎نویی قلق کار در این مسابقه را پیدا کرده بود. تیم ملی توانست با استفاده از ضعف مفرط و از پیش ثابت‌شده ژاپن در فاز دفاعی، بارها دروازه این تیم را به خطر بیندازد. این موضوع در کنار ترکیب هوشمندانه قلعه‌نویی و جسارت او در ارائه بازی تهاجمی حتی بعد از زدن گل مساوی باعث شد تیم ملی روز درخشانی داشته باشد و امیر هم بعد از مدت‌ها دست به یک قدرت‌نمایی بی‌حرف و حدیث مقابل منتقدانش بزند. نقش اول عصر شنبه، شخص سرمربی تیم ملی بود.

ستاره‌ای به اسم سردار

سال‌هاست که سردار آزمون متهم می‌شود به کم‌اثری در تیم ملی؛ اینکه در آستانه ۳۰سالگی با وجود اسم بزرگی که دارد به ندرت توانسته عصای دست تیم ملی شود و در یک میدان بزرگ، یک امضای درخشان و اساسی از خودش به جا بگذارد. به نظر می‌رسد اما بازی با ژاپن، روز شکستن همین بغض بود. آزمون در تقابل با سامورایی‌ها نمایشی عالی داشت و در غیاب مهدی طارمی به خوبی توانست بار خط حمله تیم ملی را به دوش بکشد. او بارها برای مدافعان ژاپن دردسر درست کرد، پاس گل اول را به شکلی زیبا و سحرآمیز به محمد محبی داد، خودش یک گل استثنایی و خیره‌کننده زد که به شکل میلی‌متری آفساید اعلام شد و در نهایت سزاوارانه بهترین بازیکن میدان لقب گرفت.

پاس کمتر، زندگی بهتر!

یکی از اصلی‌ترین حربه‌های تاکتیکی تیم ملی برابر ژاپن استفاده از توپ‌های بلند بود. در بسیاری از موارد سردار آزمون و محمد محبی موفق شدند روی سر مدافعان حریف به توپ ضربه بزنند یا با استفاده از اشتباه بازیکنان ژاپن موقعیت به‌وجود بیاورند. این مدل بازی، تعداد پاس‌های ایران را به‌شدت پایین آورد؛ اما در عوض تعداد موقعیت‌های گل را حسابی بالا برد. ایران با اختلاف کمترین تعداد پاسش در این تورنمنت را برابر ژاپن ارسال کرد و با همان اختلاف، بهترین نمایش خود را برابر همین تیم ارائه داد. خودتان تعداد پاس‌های تیم ملی در این مسابقه را با حضور در برابر سایر رقبا مقایسه کنید؛ برابر ژاپن ۳۱۰پاس، برابر سوریه ۷۲۴پاس، برابر امارات ۵۶۳پاس، برابر هنگ‌کنگ ۵۱۰پاس، برابر فلسطین ۵۷۴پاس.

بازسازی شگفت‌انگیز نیمه‌نهایی

در نهایت بد نیست این نکته را هم مرور کنیم که چهار ماه پیش تیم ملی در یک تورنمنت چهارجانبه در اردن به میدان رفت و قهرمان شد. غیر از ایران و میزبان، در آن مسابقات اردن و عراق هم حضور داشتند و حالا جالب است که سه تا از آن تیم‌ها به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا رسیده‌اند! ایران در فینال مسابقات تیم ملی قطر را با ۴گل شکست داد. در آن زمان هدایت قطر بر عهده کارلوس کی‌روش بود و هر ۴گل ایران ظرف تنها ۱۰دقیقه به ثمر رسید. با این حال کمی خوش‌باورانه است اگر خیال کنیم قطر در بازی پیش رو هم به همان سادگی مغلوب خواهد شد. دیدار نیمه‌نهایی بین ایران و قطر چهارشنبه از ساعت ۱۸:۳۰ برگزار خواهد شد و کره‌جنوبی و اردن هم سه‌شنبه از همین ساعت به مصاف هم می‌روند.