تاریخ انتشار : سه شنبه 7 تیر 1401 - 7:47
کد خبر : 106081

دیدگاه بهشتی در مورد حجاب اجباری

دیدگاه بهشتی در مورد حجاب اجباری

آرمان شرق-گروه سیاست:«پدر در خارج از کشور نیز هرگز مرا وادار به داشتن حجاب نکردند. شهید بهشتی هیچ‌گاه تحکم به داشتن حجاب و رعایت موازین شرعی نکرد. او معتقد بود که اجبار در دین باعث دوری جوانان از مکتب پویای اسلام می‌شود. هنوز هم بدخواهان ایشان درصددند که از انتشار این افکار جلوگیری کنند.» گوینده این جملات، ملوک‌السادات بهشتی است، فرزند شهید دکتر بهشتی.

آرمان شرق-گروه سیاست:«پدر در خارج از کشور نیز هرگز مرا وادار به داشتن حجاب نکردند. شهید بهشتی هیچ‌گاه تحکم به داشتن حجاب و رعایت موازین شرعی نکرد. او معتقد بود که اجبار در دین باعث دوری جوانان از مکتب پویای اسلام می‌شود. هنوز هم بدخواهان ایشان درصددند که از انتشار این افکار جلوگیری کنند.» گوینده این جملات، ملوک‌السادات بهشتی است، فرزند شهید دکتر بهشتی.

دیدگاه بهشتی در مورد حجاب اجباری

پایگاه خبری جماران در گفت‌وگویی مفصل با فرزند شهید دکتر بهشتی ابعاد مختلف شخصیت این روحانی روشنفکر را واکاوی کرده است. در بخشی از این گفت‌وگو به نقل از ملوک‌السادات بهشتی آمده است: ایشان معتقد بودند که تک‌تک اعضای خانواده دارای فکر و شعور و قدرت تشخیص هستند و حق انتخاب در شیوه زندگی فردی و اجتماعی دارند. برخورد ایشان با من به عنوان دختر خانواده با محبت و عطوفت و در عین حال همراه با آگاهی دادن در حد کمال بود. به گفته فرزند شهید بهشتی؛ پدر، هیچ‌گاه تحکم به داشتن حجاب و رعایت موازین شرعی نکردند، زیرا معتقد بودند اجبار در دین باعث دوری جوانان از مکتب پویای اسلام می‌شود. هنوز هم بدخواهان ایشان درصددند که از انتشار این افکار جلوگیری کنند. پدر در خارج از کشور نیز هرگز مرا وادار به داشتن حجاب نکردند.

در بخش دیگری از این گفت‌وگو آمده است: ایشان همواره معتقد بودند که انتخاب صحیح را باید به عهده خود جوان گذاشت که باید با مطالعه، بررسی و تفکر در مسائل گوناگون انجام شود و اگر این امر همراه با استدلال منطقی نباشد پیروی جوان خانواده از این شئونات سرسری و کوتاه‌مدت خواهد بود.

به گفته ملوک‌‌السادات بهشتی، در خارج از کشور نیز هرگز مرا وادار به داشتن حجاب نکردند، بلکه همچون معلمی دلسوز و مهربان و با توجه به مشکلاتی که یک نوجوان در محیط بی‌بندوبار غربی دارد ساعت‌ها وقت گذاشتند و با صبر و حوصله به سوالات من گوش دادند و به بحث پرداختند. فرزند مرحوم شهیدبهشتی در ادامه این گفت‌وگو اعلام کرد که با آنکه مرحوم پدرش از کارشناسان مسلم دینی بوده و مطالعات مستمر و فراوانی در این زمینه داشته است، اما اگر مساله‌ای را نمی‌دانست آن‌قدر شجاعت و شهامت داشت که به سادگی بگوید «نمی‌دانم. اما می‌روم مطالعه می‌کنم و نتیجه بررسی‌هایم را برایت می‌آورم.»

ملوک‌السادات بهشتی گفته است: این شهامت و صداقت در گفتار و کردار، روش تربیتی ایشان را موجه و پذیرش استدلال‌های ایشان را قانع‌کننده کرده بود. پدری که نه مطالعات چندانی دارد و نه حتی شجاعت و شهامت آن را دارد که بگوید در همه زمینه‌های علمی نظرات صددرصدی نمی‌تواند بدهد، در میان اعضای خانواده نیز نمی‌تواند موجه، الگو و نمونه باشد. در بخش دیگری از این گفت‌وگو آمده است: ایشان با آگاهی دادن، تشویق به خواندن کتاب‌های مرتبط با موضوع حجاب و امکان مقایسه بین دین مسیحیت و اسلام، آزادی بیش از حد و در واقع بی‌بند و باری دختران در جامعه غربی و بیان وظایف و مسوولیت‌های دختران و زنان در اسلام و ارائه الگوهای زن مسلمان، سبب شدند که با آگاهی کامل و با وجود دشواری‌های بسیار برای یک دختر نوجوان، حفظ حجاب و رعایت دستورات شرعی حتی در جامعه بی‌بندو بار غربی را انتخاب کنم. به گفته وی، شهید بهشتی در رویدادهای سیاسی و اجتماعی نیز مقید به تصمیم‌گیری با آگاهی کامل بودند و به فرزندان خود توصیه می‌کردند تا کتاب‌های گوناگون را مطالعه کنند تا در جریان عقاید و تفکرات مختلف قرار گیرند و تک بعدی بار نیایند تا بتوانند درست را از نادرست تشخیص داده و راه را از بیراهه بازشناسند تا در آینده به عنوان فردی مستقل به دور از پیروی‌های کورکورانه سعی کنند راه درست را انتخاب کنند و گرفتار دسته، گروه و جناح‌بندی‌ها نشوند.

سعه‌صدر در مقابل نوجوانان

به گفته فرزند شهید بهشتی، مرکز اسلامی هامبورگ کانونی برا‌ی گردهمایی خانواده‌های ایرانی مقیم هامبورگ بود. به دلیل تسلط شهید بهشتی به زبان آلمانی، نوجوانان ایرانی و غیرایرانی آلمانی زبان، درباره دین اسلام با او بحث و گفت‌وگو می‌کردند. بهشتی بحث و گفت‌وگو با نوجوانان را هدایت می‌کرد و سعه‌صدر ایشان در مقابل سوالات تند این نوجوانان بسیار جاذبه داشت و علاوه بر آن تسلط ایشان به احکام اسلامی و استدلال منطقی و قوی ایشان برای نوجوانان بسیار هدایت‌گر بود.

بدخواهان مانع انتشار افکار بهشتی

فرزند شهید بهشتی در بخش پایانی این گفت‌وگو به این موضوع اشاره کرد که نسل جوان، شهید بهشتی را به عنوان بنیان‌گذار قوه‌قضائیه در نظام جمهوری اسلامی می‌شناسند در حالی که ایشان بیش از آنکه سیاستمدار باشند متفکر دینی و اجتماعی دوران خود بودند و نظرات و تفکر و اندیشه‌های ایشان هنوز هم ناب و قابل اجرا در این کشور است. بنا به این گزارش، دختر شهید بهشتی گفته است که هنوز هم بدخواهان ایشان درصددند که از انتشار این افکار جلوگیری کنند. اما نسل جدید، بار دیگر باید ایشان را بشناسد و اندیشه‌های ایشان را مورد تحلیل قرار دهد و به کار بندد و این امر میسر نمی‌شود مگر با خواندن آثار ایشان که به همت بنیاد نشر آثار شهید بهشتی به صورت کتاب و سی‌دی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. وی همچنین با توجه به گشایش ایجاد شده در این سال‌ها ابراز امیدواری کرده است تا مسوولان رسانه‌ها و صداوسیما در انتشار صدای گرم و دلنشین ایشان همت کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.