تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 آبان 1402 - 8:52
کد خبر : 142920

تورم؛ ۴۵ یا ۵۴ درصد؟

تورم؛ ۴۵ یا ۵۴ درصد؟

مقایسه رشد ماهانه این شاخص در مهر ماه امسال نشان از ثبت تورم ماهانه ۳.۲ درصدی دراین مقطع دارد. به عبارت دیگر در سه ماه گذشته طبق داده‌های بانک مرکزی هر ماه آرمان شرق-گروه اقتصاد:تورم ماهانه بالاتر از مرز ۳ درصد ثبت شده است.رشد شاخص قیمت مصرف کننده در مهر ماه امسال نسبت به موقیعت مشابه خود در سال گذشته نیز نشان می‌دهد تورم نقطه‌به‌نقطه هنوز بالاتر از ۵۰ درصد قرار دارد.طبق داده‌های این مرکز تورم نقطه‌به‌نقطه در مهر ماه امسال برابر با ۵۴.۳ درصد بوده که ضمن کاهش ۱۴ واحد درصدی در ماه‌های امسال اما همچنان سطح بالایی به شمار می‌رود.

تورم؛ ۴۵ یا ۵۴ درصد؟

آرمان امروز : گزارش شاخص قیمت‌های بانک مرکزی به قوه قضاییه با سال پایه ۹۵، نشان می‌دهد تورم مهرماه سال جاری ۵۴ درصد بوده است.

انتشار داده‌های مربوط به شاخص قیمت مصرف کننده در سال جاری ازسوی بانک مرکزی متوقف شده بود. این در حالی است که این داده‌ها از طریق مرکز آمار ایران هر چند با تاخیرهای مکرر اما به صورت ماهانه اعلام می‌شد.

در عین حال طبق قانون، بانک مرکزی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی را تحت جدولی با عنوان «شاخص محاسبه تاخیر تادیه» به طور سالانه جهت محاسبه میزان مهریه به وجه رایج، در اختیار قوه قضایی قرار می‌دهد. اکوایران به سندی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد که شاخص قیمت‌ها بر پایه ۱۳۹۵ از مرز هزار عبور کرده است.

تورم بالای ۵۰ درصد در کشور

برای ارزیابی شاخص تعدیل مهریه در قوه قضائیه از شاخص قیمت مصرف کننده بانک مرکزی استفاده می‌شود. در همین راستا جدول منتشر شده از سوی این مرکز و داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده نشان می‌دهد شاخص قیمت به سال پایه ۱۳۹۵ در مهر ماه امسال برابر با ۱۰۰۲بوده است.

مقایسه رشد ماهانه این شاخص در مهر ماه امسال نشان از ثبت تورم ماهانه ۳.۲ درصدی دراین مقطع دارد. به عبارت دیگر در سه ماه گذشته طبق داده‌های بانک مرکزی هر ماه تورم ماهانه بالاتر از مرز ۳ درصد ثبت شده است.

رشد شاخص قیمت مصرف کننده در مهر ماه امسال نسبت به موقیعت مشابه خود در سال گذشته نیز نشان می‌دهد تورم نقطه‌به‌نقطه هنوز بالاتر از ۵۰ درصد قرار دارد.

طبق داده‌های این مرکز تورم نقطه‌به‌نقطه در مهر ماه امسال برابر با ۵۴.۳ درصد بوده که ضمن کاهش ۱۴ واحد درصدی در ماه‌های امسال اما همچنان سطح بالایی به شمار می‌رود.

این در حالی است که تورم سالانه یا میانگین در تابوی آماری بانک مرکزی همچنان افزایشی بوده است.

رکوردزنی تورم میانگین در بانک مرکزی

در اولین ماه پاییزی امسال تورم میانگین تقریبا معادل با نقطه‌به‌نقطه بوده و در بالاتر از مرز ۵۰ درصد قرار گرفته است.

به طور کلی رشد میانگین شاخص قیمت مصرف کننده در دوازده ماه منتهی به هر مقطع زمانی نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته نشان دهنده تورم سالانه است. ارزیابی این شاخص در میان برخی تحلیلگران از اهمیت بالاتری برخوردار است چرا که حافظه تورمی بیشتری را شامل می‌شود.

این شاخص تورم در مهر امسال برابر با ۵۴.۸ درصد به ثبت رسیده و بالاترین رکورد ۲۲ ماهه را داشته است. در حالی که داده‌های مرکز آمار ایران ضمن اعلام کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه حدود ۳۹ درصد بود.

تورم، افزایش سطح عمومی قیمت ها در یک اقتصاد است. تورم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از مهم ترین دلایل تورم در ایران، رشد نقدینگی است. نقدینگی، به معنای پول در گردش در جامعه است. وقتی مقدار نقدینگی در جامعه افزایش می یابد، قدرت خرید مردم نیز افزایش می یابد. این افزایش قدرت خرید، باعث افزایش تقاضا برای کالاها و خدمات می‌شود و در نتیجه، قیمت ها افزایش می یابد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.