تاریخ انتشار : شنبه 6 آبان 1402 - 7:32
کد خبر : 141641

تلاش برای آتش بس در غزه جدی تر شد/تصویب قطعنامه آتش بس فوری در سازمان ملل

تلاش برای آتش بس در غزه جدی تر شد/تصویب قطعنامه آتش بس فوری در سازمان ملل

آرمان شرق-گروه بین الملل:قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی با موضوع درخواست آتش بس فوری در غزه به تصویب رسید. که در آن خواستار آتش بس فوری بشردوستانه برای توقف درگیری‌ها در نوار غزه شد.

تلاش برای آتش بس در غزه جدی تر شد/تصویب قطعنامه آتش بس فوری در سازمان ملل

آرمان امروز-سرویس دیپلماسی: ۲۱ روز پیش بود که بعد از انتشار خبرها درباره حملات بیش از دو ساعته موشکی و راکتی از نوار غزه به اهداف مختلف اسرائیل شامل تل‌آویو، «محمد الضیف» فرمانده کل گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، از آغاز عملیات طوفان الاقصی خبر داد.

عملیاتی که با پاسخ اسرائیل همراه شد و ارتش آن ها در حملاتی کور و بی برنامه به بمباران تمام مناطق غزه پرداختند. حملاتی که منجر به جان باختن بیش از ۸ هزار فلسطینی شد.

این رویه ادامه پیدا کرد تا چندی پیش بود که یک منبع رسمی در جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» از میانجی‌گری قطر برای تبادل اسرا و زندانی بین این جنبش و اسرائیل خبر داد.

این مقام مطلع گفت که یکی از رهبران حماس به قطر اطلاع داده که این جنبش با تبادلی که آزادی تمام زندانیان زن فلسطینی را تضمین می‌کند، مخالف نیست.

رسانه ها به نقل از این منبع حماس نوشتند: «قطر با حمایت آمریکا، به‌ دنبال دستیابی به یک توافق فوری است که منجر به آزادی زنان اسرائیلی اسیر شده توسط حماس در ازای آزادی ۳۶ زن فلسطینی محبوس در زندان‌های اسرائیل شود».

گذشت و گذشت تا این که رسانه ها از سفر ناگهانی وزیرخارجه جمهوری اسلامی به آمریکا خبر دادند. خبری که گمانه زنی های زیادی پیرامون آن بوجود آمد. در جریان این سفر اما نکات مهمی از سوی خود وزیرخارجه جمهوری اسلامی نیز مطرح شد.

امیرعبداللهیان در گفت و گویی با رادیو ملی آمریکا در رابطه با اشخاص به اسارت گرفته شده توسط حماس گفت: چندین روز پیش با اسماعیل هنیه در دوحه دیدار کردم.

وی گفت که برای نبرد نظامی با ارتش اسرائیل برای مدت طولانی آمادگی دارد.

وی گفت که با اسرائیل به توافق رسیده‌ اند تا غیرنظامیان را از این درگیری دور نگه دارند، آن‌ها به پایگاه‌های نظامی یکدیگر حمله خواهند کرد.

این درگیری میان نظامیان ادامه خواهد داشت و غیرنظامیان از آن‌ خارج خواهند شد. ما گفت‌وگوهایی با مقامات قطری داشتیم تا زندانیان غیرنظامی آزاد شوند.

من این مسئله را با اسماعیل هنیه مطرح کردم. او گفت که ما هیچ انگیزه یا دلیلی برای نگه داشتن زندانیان غیرنظامی نداریم و به محض اینکه آتش‌ بس برقرار شود، آن‌ ها را احراز هویت کرده و با جدایی نظامیان از غیرنظامیان، آن‌ها را آزاد می‌کنیم.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا آزادی اسرای غیرنظامی منوط به آتش‌بس است، عنوان کرد: شما می‌دانید که اسرائیل درحال کشتن شمار زیادی از مردم است؟ شما انتظار دارید که این افراد را آزاد کنند، دست اسرائیل را در کشتن باز کنند و دست خودشان را ببندند؟ این منطقی نیست.

وی افزود: شما چرا با این سوال از تداوم این جنگ حمایت می‌کنید؟ چرا به دنبال آتش‌بس نیستید؟ وقتی که زمان آزادی زندانیان نظامی فرا برسد نباید فراموش کنید که ۶۰۰۰ فلسطینی توسط اسرائیل اسیر هستند. درحال حاضر آن چه که مهم است، آزادی کسانی است که عضو بدنه نظامی نیستند.

از سوی دیگر تصمیم برای تشکیل جلسه فوق‌العاده مجمع عمومی با درخواست اردن و موریتانی به ترتیب در جایگاه رئیس «گروه عرب» و رئیس «گروه همکاری اسلامی» در سازمان ملل متحد در نیویورک و همچنین سایر کشورها، برای از سرگیری دهمین نشست فوق العاده مجمع عمومی مطرح شد.

دلیل اینکه درخواست از سرگیری دهمین جلسه فوق‌العاده مجمع عمومی داده شده است و نه تشکیل یک جلسه جدید، این است که مجمع عمومی همین حالا هم در جریان یک جلسه فوق‌العاده ویژه «مسئله فلسطین» به سر می‌برد؛ کما اینکه از سال ۱۹۹۷ هم این چنین بوده است.

منتهی دهمین جلسه ویژه اضطراری به دنبال تشدید متوالی بحران فلسطین که آخرین مورد آن در سال ۲۰۱۸ بود، به طور دوره ای از سر گرفته شده است و هنوز به پایان نرسیده است.

نشست این هفته در واقع سی و نهمین جلسه عمومی از دهمین جلسه ویژه اضطراری در مورد مساله فلسطین است. این نشست فرصتی فوری و حیاتی برای مجمع عمومی است تا در مورد اقداماتی که عملاً می‌تواند برای تضمین حفاظت از غیرنظامیان و ارسال بلامانع کمک‌های بشردوستانه انجام دهد، فکری کند.

پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت که هفته گذشته توسط ایالات متحده وتو شد، خواستار توقف خصومت‌های برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به غزه بود. هنوز هم این امکان وجود دارد که قطعنامه مجمع عمومی همچنان بتواند این کار را انجام دهد.

در واقع، حداقل از منظر حقوق بین الملل دلیلی وجود ندارد که مجمع عمومی نتواند قطعنامه ای با شرایط مشابه تصویب کند. هر چند قطعنامه‌های مجمع عمومی برای کشورهای عضو تعهد قانونی ایجاد نمی‌کند. با این حال، چنین قطعنامه‌هایی دارای وزن سیاسی و اخلاقی هستند و عدم رعایت آن‌ها می‌تواند هزینه سیاسی داشته باشد.

در این مدت، غزه به طور کامل در محاصره باقی مانده و از غذا، آب، دارو و تجهیزات ضروری بشردوستانه محروم بوده است. در چند روز گذشته، تعداد کمی از کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه مرزی رفح اجازه ورود به غزه را پیدا کرده‌اند اما آژانس‌های سازمان ملل می ‌گویند که این کمک‌ها به اندازه کافی نیست و آتش بس امری ضروری است.

تصویب قطعنامه آتش بس فوری در سازمان ملل

تصویب قطعنامه آتش بس فوری در نوار غزه در سازمان ملل

منابع خبری شامگاه جمعه گزارش دادند که  قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی با موضوع درخواست آتش بس فوری به تصویب رسید.

 مهر: به نقل از فلسطین الیوم، مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش نویس قطعنامه‌ای غیر الزام‌آور که خواستار برقراری آتش‌بس انسان‌دوستانه در غزه است را با ۱۲۰ رأی موافق به تصویب رساند.

به گزارش فلسطین الیوم، قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی با موضوع درخواست آتش بس فوری در غزه به تصویب رسید. که در آن خواستار آتش بس فوری بشردوستانه برای توقف درگیری‌ها در نوار غزه شد.

در همین راستا، ریاض منصور، نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل با اشاره به نیاز مبرم مردم غزه به اقلام دارویی و کمک‌های بشردوستانه از اقدام شجاعانه اعضای کشورهای عضو سازمان ملل متحد در تصویب پیش نویس قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی در توقف درگیری در غزه قدردانی کرد.

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در حمایت از فلسطین با ۱۲۰ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۴۵ رأی ممتنع تصویب شد.

این در حالی است که از ساعاتی پیش جنگنده‌های رژیم صهیونیستی حمله بی‌وقفه به مناطق مختلف نوار غزه را شروع کرده‌اند و صدای آمبولانس‌ها در مناطق مورد حمله شنیده می‌شود.

مقام‌های رژیم صهیونیستی از گسترش عملیات زمینی در غزه و رسانه‌های فلسطینی نیز از مقابله رزمندگان مقاومت با حملات صهیونیست‌ها خبر داده‌اند.

تحلیلگران می‌گویند که ارتش اشغالگر به منظور آمادگی برای کشتارهای بی‌سابقه در ساعات آینده، خطوط ارتباطی در غزه را به طور کامل قطع کرده است.

در پی این حمله گسترده، برای تظاهرات در شهرهای کرانه باختری و قدس اشغالی جهت محکومیت این حمله فراخوان داده شد.

آژیرهای هشدار در شهرهای تل‌آویو، اسدود، الرمله، فرودگاه اللد و شهرک «مودیعین» در شمال غربی قدس به صدا درآمدند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.