تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 بهمن 1402 - 17:16
کد خبر : 147542

مصطفی پورمحمدی هم در انتخابات خبرگان ردصلاحیت شد!

پیام حذف روحانی چیست؟

پیام حذف روحانی چیست؟

آرمان شرق-گروه سیاست:سایت حسن روحانی، رئیس جمهور سابق نوشت: «طبق اعلام یکی از مقامات شورای نگهبان، فقهای این شورا صلاحیت حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی برای نامزدی در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری را تائید نکردند. گفتنی است این موضوع از طریق وزارت کشور نیز به طور رسمی اعلام خواهد شد.»

افکار عمومی در شوک/ روحانی رد صلاحیت شد؟ / پیام حذف روحانی چیست؟

سایت حسن روحانی، رئیس جمهور سابق نوشت: شورای نگهبان صلاحیت دکتر روحانی را تائید نکرد

به گزارش «انتخاب»، این سایت نوشت: «طبق اعلام یکی از مقامات شورای نگهبان، فقهای این شورا صلاحیت حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی برای نامزدی در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری را تائید نکردند. گفتنی است این موضوع از طریق وزارت کشور نیز به طور رسمی اعلام خواهد شد.»

پیش از این، شایعاتی در خصوص ردصلاحیت حسن روحانی به گوش رسیده بود. هنوز شورای نگهبان این موضوع را به صورت رسمی اعلا نکرده است.

 مصطفی پورمحمدی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز هم در انتخابات خبرگان ردصلاحیت شد!

یک خبرگزاری دولتی نوشت: صلاحیت مصطفی پورمحمدی وزیر اسبق دادگستری برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری از سوی شورای نگهبان تایید نشده است.

برنا نوشت: صلاحیت مصطفی پورمحمدی وزیر اسبق دادگستری برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری از سوی شورای نگهبان تایید نشده است.

ردصلاحیت روحانی قابل پیش بینی بود؛ او بازنده‌ی این بازی نیست

مهاجری درباره تاثیر رد صلاحیت روحانی بر روند انتخابات بیان کرد: تاثیر این اتفاق کاهش مشارکت است و همان چند درصدی هم که به خاطر روحانی رای می‌دادند حالا دیگر پای صندوق نمی‌آیند.

سایت حسن روحانی امروز از ردصلاحیت او توسط شورای نگهبان در انتخابات خبرگان خبر داد.

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا، درباره رد صلاحیت روحانی به «انتخاب» گفت: حرف من همان است که قبلا در مصاحبه با «انتخاب» گفتم و آقای روحانی به نظر من هنوز هم بازنده‌ی این بازی نیست. بالاخره در فضای سیاسی فعلی کشور، تایید صلاحیت برای کسی امتیاز محسوب نمی‌شود؛ من نمی‌گویم ضد امتیاز است، اما تایید صلاحیت امتیاز نیست. به نظر من این اتفاق خیلی مهم نیست.

وی تصریح کرد: رد صلاحیت آقای روحانی یک امر قابل پیش بینی بود و خود ایشان هم می‌دانست اتفاق می‌افتد.

مهاجری در ادامه درباره تاثیر رد صلاحیت روحانی بر روند انتخابات بیان کرد: تاثیر این اتفاق کاهش مشارکت است و همان چند درصدی هم که به خاطر روحانی رای می‌دادند حالا دیگر پای صندوق نمی‌آیند.

این تحلیلگر درباره علت حضور روحانی در انتخابات گفت: آقای روحانی بار‌ها اعلام کرده بود که کشور و نظام برای ایشان مهم‌تر از انتخابات است و حفظ کشور و نظام خیلی مهم‌تر است. به همین خاطر شرکت کردند. ایشان به دنبال تکلیف بود و به آن عمل کرد.

واکنش کریمی قدوسی، نماینده پایداری، به ردصلاحیت روحانی

جواد کریمی قدوسی، نماینده پایداری در مجلس، به خبر رد صلاحیت روحانی واکنش نشان داد.

نماینده مشهد در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: کسی که استعداد و اراده سقیفه سازی را داشت توسط شورای محترم نگهبان رد صلاحیت شد.

لازم به ذکر است که امروز، سایت حسن روحانی به صورت رسمی اعلام کرد که او توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده است.

سخنگوی ستاد انتخابات: نتایج بررسی صلاحیت خبرگان هنوز به وزارت کشور ابلاغ نشده

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه درخواست ما این است نتایج بررسی صلاحیت خبرگان حتما امروز اعلام شود، گفت: شورای نگهبان هنوز اسامی را به وزارت کشور اعلام نکرده است.

ایرنا: سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه درخواست ما این است نتایج بررسی صلاحیت خبرگان حتما امروز اعلام شود، گفت: شورای نگهبان هنوز اسامی را به وزارت کشور اعلام نکرده است.

«محسن اسلامی» با اشاره به اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: شورای نگهبان هنوز اسامی را به وزارت کشور اعلام نکرده است. طبق جدول زمانبندی نتایج باید طی امروز و فردا به وزارت کشور ابلاغ شود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: تایید صلاحیت‌ها به عهده شورای نگهبان به ویژه فقهای شورا است. از این جهت باید منتظر باشیم. احتمالا هنوز جلسه شورا به پایان نرسیده اما درخواست ما این است که حتما امروز به ما اعلام شود.

اسلامی پیش از این به ایرنا گفته بود که براساس جدول زمانبندی، نتایج بررسی صلاحیت‌ها روز ۴ و ۵ بهمن‌ماه ابلاغ می‌شود. داوطلبانی که نسبت به نتیجه بررسی صلاحیت خود، اعتراض دارند، طی سه روز از ۶ تا ۸ بهمن می‌توانند اعتراض خود را ثبت کنند. رسیدگی به اعتراضات از شورای نگهبان به مدت ۱۰ روز از ۹ تا ۱۸ بهمن ادامه خواهد داشت.نامزدها از ۲۵ بهمن تا ۹ اسفند به مدت ۱۵ روز برای تبلیغات فرصت دارند.

روایت زیدآبادی از «مفهوم نمادین» ردصلاحیت روحانی

احمد زیدآبادی نوشت: اگر حسن روحانی به واقع رد صلاحیت شده باشد مفهوم سمبلیک و نمادین آن است که: عده‌ای تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا کار خود را از اساس خراب کنند. خود کرده را هم چاره نیست متأسفانه!

احمد زیدآبادی، فعال سیاسی اصلاح طلب در کانال تلگرامی خود در واکنش به انتشار خبر رد صلاحیت حسن روحانی نوشت: هنوز وزارت کشور یا شورای نگهبان خبر رد صلاحیت شیخ حسن روحانی برای نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند.

اگر حسن روحانی به واقع رد صلاحیت شده باشد و در فرصت اعتراض، تغییری در این تصمیم صورت نگیرد، به رغم بی‌اهمیت و بی‌اثر بودن اصل ماجرا، اما مفهوم سمبلیک و نمادین آن است که:

عده‌ای تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا کار خود را از اساس خراب کنند. خود کرده را هم چاره نیست متأسفانه!

حمید رسایی: باید برای محاکمه روحانی روزشماری کنیم

«شنیدن خبر ردصلاحیت حسن روحانی برای نمایندگی مجلس خبرگان از طرف شورای نگهبان با توجه به مستندات، عملکرد و مواضعش اصلا عجیب نبود. این اتفاق بدیهی بود.»

حمید رسایی نماینده سابق مجلس می‌گوید ردصلاحیت حسن روحانی رئیس جمهوری سابق ایران در انتخابات خبرگان «اصلا عجیب» نیست.

رسایی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شنیدن خبر ردصلاحیت حسن روحانی برای نمایندگی مجلس خبرگان از طرف شورای نگهبان با توجه به مستندات، عملکرد و مواضعش اصلا عجیب نبود. این اتفاق بدیهی بود.

بله اگر تأیید می‌شد باید به خیلی چیز‌ها شک می‌کردیم.

حالا باید برای محاکمه روحانی و روشن شدن برخی ابهامات روزشماری کنیم.»

حمید رسایی: باید برای محاکمه روحانی روزشماری کنیم

چرا خبر غیر‌رسمی رد صلاحیت روحانی اهمیت دارد؟

اگر خبر را شورای نگهبان تأیید کند و هر چند او اولین رییس جمهوری ایران نیست که برای انتخاباتی بعد از ریاست جمهوری تأیید نمی‌شود، اما این رخداد شگفت‌آورتر از فقرات قبل است.

مهرداد خدیر در عصر ایران نوشت: اگر خبر خبرگزاری دولتی برنا دربارۀ رد صلاحیت حسن روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری رسمی شود در عین این که قابل‌انتظار بوده شگفت‌آور است و این دو امر در این فقره متناقض نیست.

اگر خبر را شورای نگهبان تأیید کند و هر چند او اولین رییس جمهوری ایران نیست که برای انتخاباتی بعد از ریاست جمهوری تأیید نمی‌شود، اما این رخداد از ۱۰ منظر شگفت‌آورتر از فقرات قبل است. این توضیح را همین‌جا می‌توان آورد هر اتفاقی محتمل است چه ابطال این گمانه‌زنی و چه حتی پس از اعلام که آن را نباید نهایی دانست و چه بسا با دخالتی و حکمی مجال بازگشت او به انتخابات خبرگان رهبری فراهم آید. فرض این نوشته، اما بر اجازه نیافتن است:

۱. اگرچه صلاحیت دو رییس جمهوری پیشین ایران هم برای انتخابات بعد از ریاست جمهوری‌شان تأیید نشده بود، اما روحانی برای خبرگان نامزد شده نه ریاست جمهوری. مجلسی که در سال دو اجلاسیه بیشتر ندارد و مانند ریاست جمهوری مستلزم حضور مستمر و ۲۴ ساعته نیست تا توجیه رد هاشمی رفسنجانی در سال ۹۲ درباره او قابل تکرار باشد و بگویند به دلیل شرایط سنی است. ضمن این که سن او هم از سن هاشمی در سال ۹۲ کمتر است.

۲. برخی از حامیان اصلاحات و اعتدال نگران آن بودند که روحانی تأیید شود، اما چون انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان برای اصلاح طلبان و اعتدال گرایان مانند قبل جذابیت ندارد مردم تنها به صرف نام او حاضر به رأی دادن نشوند و بعد بگویند انتخابات رقابتی بود و روحانی رأی نیاورد و هم از کاندیداتوری او بهره ببرند و هم از رأی نیاوردن او. حذف روحانی این سناریو را منتفی می‌کند.

۳. بعضی از رسانه‌های اصول‌گرا از فشار اصلاح‌طلبان به روحانی برای کناره‌گیری خبر داده بودند، چون با حضور او در تصمیم درباره انتخابات دچار تشتت می‌شوند. فارغ از این که چنین خبری واقعی است یا ساختگی رد صلاحیت او تأمین نظر اصلاح طلبان و اعتدال گرایانِ ادعایی مخالف نامزدی روحانی است.

۴. کسی که ۲۴ سال عضو مجلس خبرگان بوده بعد از سه دوره صلاحیت علمی و اجتهاد خود را از دست نداده است. ریاست جمهوری هم نیست که به دلیل سن رد کنند. یک احتمال این است که اختلاف دیدگاه او با رهبری بر سر برجام و موارد دیگر و اعلام عمومی برخی دیدگاه‌ها در تریبون‌های رسمی دلیل این امر بوده باشد. این موارد هم شاید برای ریاست جمهوری مجدد موجه به نظر می‌رسید، اما معمولا خبرگان از این مباحث برکنار بوده کما این که هاشمی رفسنجانی رییس این مجلس هم شد. احتمال دیگر این است که حضور روحانی نو اصول گرایان را خشم‌گین می‌کرد و می‌خواهند به جای امتیاز به دیگران به طیف مصمم و پای کار آن‌ها انگیزه مضاعف حضور بدهند.

۵. اصول گرایان افراطی و نواصول گرایان روحانی را غریبه‌ای در جمع خود می‌پندارند و حتی گاه بغض بیشتری علیه او به نسبت خاتمی دارند. وقتی در جزوه درس انقلاب اسلامی یکی از دانشگاه‌های مشهور در بیان این که شاه خدماتی هم داشته و تمام کار‌های او خیانت نبوده به حسن روحانی تشبیه شده که در عین خطا‌ها خدماتی هم داشته تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.

۶. شگفت آورتر است، چون حضور روحانی در خبرگان و دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات به جای قهر با صندوق چه بسا با تصمیم جبهه اصلاحات که از وجه معنی داشتن و نداشتن به این مقوله می‌نگرد اختلاف می‌انداخت و حالا هم سو می‌شوند.

۷. رد صلاحیت نوه امام خمینی را به حساب امتناع از امتحان اجتهاد دانستند، ولی از نماینده‌ای با سه دوره ۸ ساله سابقه که نمی‌توان آزمون اجتهاد گرفت. چون روحانی همین حالا هم عضو خبرگان است شگفت‌آورتر است.

۸. اگر نتیجه انتخابات مهم‌تر از مشارکت بالا باشد این رد صلاحیت شگفت آور نیست. اما از منظر بالابردن مشارکت هست. ضمن این که ابراهیم رییسی هم برای اجتناب از رقابت با روحانی و تکرار ۹۶ و این بار در خبرگان از استان تهران کاندیدای خبرگان نشده است.

۹. اگر روحانی با پیش بینی این اتفاق وارد این بازی شده باشد به سود اوست. اگر هم برگردد بی آن که مواضع خود را تعدیل کند نیز. آیا مخالفان روحانی به نفع او اقدامی انجام داده اند یا به این موضوع نیندیشیده و راه خود را می‌روند و موانع را از پیش پا برمی دارند.

۱۰. با توجه به این که سال ۲۰۲۴ سال انتخابات متعدد در کشور‌های دنیا و مهم‌ترین آن‌ها ریاست جمهوری آمریکا ست در آبان ۱۴۰۳ این که انتخابات ایران در کانون توجه اندیشکده‌هایی که به انتخابات مختلف اشاره کرده بود قرار نداشت قابل تأمل بود چرا که به نظر آن اندیشکده تغییری در ساختار سیاسی ایجاد نمی‌کند در حالی که انتخابات در جا‌های دیگر به تغییرات وسیع می‌انجامد. این نادیده انگاشتن موجب تکاپوی بیشتر در میان اصول گرایان شده است.

حال با رد صلاحیت یک ریس جمهوری پیشین برای عضویت در مجلسی که نقش هیأت امنا را در جمهوری اسلامی ایفا می‌کند توجه جهان جلب می‌شود، اما از جنبه منفی.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.