تاریخ انتشار : جمعه 12 آبان 1402 - 7:45
کد خبر : 142054

آینده مبهم جنگ در غزه

آینده مبهم جنگ در غزه

آرمان شرق-گروه بین الملل:تداوم جنگ و افزایش گستره نبرد طی روزها و هفته های آتی بسیار متصور می نماید و فعلا افق روشنی برای کاهش سطوح تنش دیده نمی شود و در این شرایط اراده ، صبر و تدبیر طرف های درگیر‌، پیروز معرکه را مشخص می سازد.

آینده مبهم جنگ در غزه

علیرضا تقوی نیا

علیرضا تقوی نیا

 

آرمان امروز : در این مرحله از جنگ و بالا رفتن سطح بحران در غرب آسیا یک فرصت تنفس را برای روسیه (اولویت و تهدید اول آمریکا در سالهای اخیر) فراهم می سازد .

نکته دیگر این که بایدن و دموکرات ها ضربه طوفان الاقصی را فرصتی مطلوب برای کنار زدن راست گرایان افراطی در اسرائیل و روی کار آمدن دولتی متعادل تر و همسوتر با تفکرات خود می پندارند.

همچنین جمهوری اسلامی و متحدان این کشور نیز در پی آتش بس هستند تا کشتار غیرنظامیان در غزه متوقف و معادله کنونی تثبیت شود.

اقدامات اخیر حزب الله لبنان نیز در راستای تحلیل فوق است و این جنبش سعی دارد با افزایش تنش در مرزهای شمالی فلسطین، اسرائیل را به گونه ای دچار آشفتگی سازد که نه به جنگ با لبنان منتهی شود و ایضا او را از حمله زمینی به غزه بازدارد.‌

اما نتانیاهو با توجه به ضربه ای که به حیثیت و کارآمدی او در افکار عمومی وارد شده، سعی دارد به هر شکل ممکن موازنه قدرت را به سود اسرائیل تغییر دهد و به غزه حمله زمینی و همه جانبه کند. حمله زمینی اسرائیل به غزه که هدفی جز نابودی حماس ندارد خط قرمز محور مقاومت است و شرایط را به سمت نامعلومی سوق می دهد. اینجاست که نبرد اراده ها جریان می گیرد و طرفی برنده خواهد بود که غیرقابل پیش بینی عمل کند و از تحولات آتی نهراسد.

ایران از کانال ها مختلف به آمریکا و اسرائیل هشدار داده که جنگ منطقه ای در صورت حمله زمینی به غزه اجتناب ناپذیر خواهد بود و همین تهدید اسرائیل را دچار نوعی تردید کرده است‌. اما در نهایت به نظر می رسد با فشارهایی که افکار عمومی داخلی رژیم صهیونیستی به دولت نتانیاهو وارد می آورند و تلاش او برای حفظ جایگاه نخست وزیری، انجام حمله زمینی بسیار محتمل خواهد بود. اسرائیل و دول عربی حاشیه خلیج فارس مانند سعودی ، امارات و بحرین که دشمنی آشکاری با حماس و جریان اخوانی دارند تصمیم گرفته اند تا مسئله غزه یکسره و این متحد جمهوری اسلامی سرنگون شود و مردم غزه نیز یا به صحرای سینای مصر منتقل شوند یا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس آنها را متقبل گردند. مشخصا تداوم جنگ و افزایش گستره نبرد طی روزها و هفته های آتی بسیار متصور می نماید و فعلا افق روشنی برای کاهش سطوح تنش دیده نمی شود و در این شرایط اراده ، صبر و تدبیر طرف های درگیر‌، پیروز معرکه را مشخص می سازد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.