تاریخ انتشار : سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 6:25
کد خبر : 152283

اصلاح طلبان و انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴

اصلاح طلبان و انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴

آرمان شرق-گروه سیاست:قاعدتا برنامه ریزی برای این موضوع جزو اولویت‌های اصلاح طلبان است. علاوه بر این رابطه اصلاح‌طلبان با حاکمیت و تغییر آن هم جزو‌ برنامه‌های اصلاح‌طلبان خواهد بود. به هر حال اصلاح طلبان برای فعالیت، پیگیری مطالبات و نیازهای مردم و بهتر شدن اوضاع نیازمند این هستند که رابطه مناسبی با حاکمیت داشته باشند

اصلاح طلبان و انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴

«آرمان امروز» در فاصله یک سال تا انتخابات ریاست‌جمهوری بررسی می‌کند:

 

آرمان امروز- گروه سیاسی: حدود یک سال تا انتخابات حساس ریاست جمهوری ۱۴۰۴ زمان باقی مانده است و باتوجه به پیشینه این انتخابات باید بگوییم که به‌غیر ۲ دوره، باقی دولت‌ها توانستند هشت سال در پاستور حضور داشته باشند، حتی در دوره نهم که دولت با چالش‌های فراوانی روبه‌رو بود با همه آن حاشیه‌ها باز هم توانست دولت دهم را با همان فرمان ادامه دهد. پیش‌بینی‌ها، از ادامه دولت سیزدهم خبر می‌دهد ولی توجه داشته باشید که باتوجه به چالش مشارکت در انتخابات، افزایش نارضایتی‌ها در طیف‌های مختلف جامعه، مشکلات معیشتی، بحران مسکن، وضعیت صنعت و تولید و … همه و همه باعث شده تا برخی از تحلیل‌گرا مسیر سختی را برای دو دوره‌ای بودن دولت ابراهیم رییسی ترسیم ‌کنند. در این مورد باید به غیبت احتمالی جریان‌های سیاسی مانند اصلاحات و اعتدالی‌ها اشاره کنیم که به دلیل ردصلاحیت‌ها در دوره‌های اخیر شاید انگیزه‌ای برای انتخابات نداشته باشند. البته برخی هم همچنان امیدوارند که احتمالا شورای نگهبان اجازه حضور برخی از جریان‌‌ها برای رقابت با اصولگراها را بدهد که در این مورد باید تا هفته‌‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده منتظر باشیم. در ادامه این گزارشی به تحرکات برخی از طیف‌های سیاسی برای انتخاباتی ریاست جمهوری نگاهی خواهیم داشت.
در صورت عدم تفاهم، انتخابات چالشی خواهد بود
«امیررضا واعظ آشتیانی»،تحلیلگر مسایل سیاسی و از چهره‌های جریان اصولگرایی در پاسخ به این سوال که برنامه اضصولگراها برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۴۰ چیست، به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «در این باره باید بگویم که در حال حاضر جریان اصولگرایی بادید مثبت به انتخابات ۱۴۰۰ نگاه می‌کنند و با این نوع نگاه خود تلاش می‌کنند تا مانع افزایش نامزدهای انتخاباتی شوند. این نکته را هم باید اضافه کنم که احتمالا نفراتی که برای ورود به این انتخابات برنامه دارند مشغول گفت‌وگو‌ها و رایزنی‌ها هستند. تحلیل من این است که وضعیت موجود ناشی از خردورزی در جریان اصولگرا است.»
این تحلیلگر سیاسی در همین مورد و با اشاره به اهمیت این انتخابات ادامه می‌دهد: «انتخابات ریاست جمهوری مهمترین انتخابات است و اگر تا کنون بحثی در رسانه‌ها نشده نمی‌توان تصور کرد که اصولگراها در قبال آن سکوت کرده‌اند. به نظر من این جریان یک هدف جدید دارد و با این برنامه می‌خواهند در گام اول از تکثر کاندیدا‌ها جلوگیری کنند و در گام دوم نامزدهای محدودی را معرفی کنند. انتخابات به این مهمی را نمی‌توان در سکوت گذراند و اصولگرایان می‌خواهد به نحوی مدیریت کند که نه مهره نهایی آنان بسوزد و نه اقبال مردمی به آن کاندیدا یا آن کاندیدا‌ها مورد سنجش قرار بگیرد. بدون شک هر جریانی باید چالش‌های گشته خود را تحلیل کرده و ببیند که چه عواملی موجب موفقیت و عدم موفقیت آنان شده است. اصولگرایان نیز می‌خواهند همین کار را کنند و برای حفظ خلع‌های گذشته به بررسی پرداخته‌اند. قطعا برخی افراد در جریان اصولگرا این کار را جلو می‌برند و در وقت مقتضی نتیجه را بیان خواهند کرد. توجه داشته باشید که مطابق معمول تحرکات انتخاباتی در ایران از ۶ ماه قبل از انتخابات وارد فضا انتخاباتی خواهد شد.
او در پاسخ به اینکه آیا تعدد نامزدهای انتخاباتی برای این جریان چالش آفرین خواهد بود اضافه می‌کند: «تعدد کاندیدا‌ها حتما چالش آفرین است و اگر تدبیر و خردورزی امروز اصولگرایان به سرانجام خوبی نرسد و شاهد تکثر نامزد‌ها باشیم، با چالش مواجه خواهیم شد و این به نفع جریانی تمامی می‌شود که قادر باشد یک کاندیدا معرفی کند. این را نیز در نظر داشته باشید که ظرفیت جریان اصولگرای بسیار خوب است و با یک تفاهم نسبی هم قابلیت پیروزی خواهند داشت. البته اگر شرایط به نحوی باشد که این تفاهم نسبی حاصل نشود، موفقیتی هم در کار نخواهند بود.»
آرایش اصلاح‌طلبان تا ۶ ماه آینده مشخص می‌شود
«اسماعیل گرامی‌مقدم»، چهره سیاسی اصلاح طلب، در رابطه با انتخابات سال ۱۴۰۴ و برنامه ریزی اصلاح طلبان برای آن گفت: «جبهه اصلاحات فعالیت خودش را به صورت تدریجی در قالب جبهه اصلاحات و احزاب ۳ گانه شروع می‌کند، احزاب فعال هستند و باتوجه به رویدادهایی که روزمره به وجود می‌آید کنش‌گری دارند. یک بخش از فعالیت‌ها هم، برنامه‌‌های میان مدت است که در رابطه با سامان دادن به جریان اصلاحات در کشور و در استان‌ها، رصد کردن مطالبات مردم و برخورد حاکمیت با این مطالبات است. نارضایتی که در مردم وجود داشت خودش را در انتخابات اخیر با کاهش مشارکت‌ نشان داد که قاعدتا برنامه ریزی برای این موضوع جزو اولویت‌های اصلاح طلبان است. علاوه بر این رابطه اصلاح‌طلبان با حاکمیت و تغییر آن هم جزو‌ برنامه‌های اصلاح‌طلبان خواهد بود. به هر حال اصلاح طلبان برای فعالیت، پیگیری مطالبات و نیازهای مردم و بهتر شدن اوضاع نیازمند این هستند که رابطه مناسبی با حاکمیت داشته باشند.»
او ادامه داد: «از طرف دیگر باید دید حاکمیت چقدر در جلب رضایت مردم حرکت خواهد کرد. بسیاری از مشکلات معیشتی مردم، مشکلات اجتماعی که وجود دارد و مهاجرتی که سیر صعودی گرفته همه و همه چالش‌های اساسی بوده که پیش روی حاکمیت است. باید دید که آیا در خصوص انتخابات مردم همان روند گذشته را طی خواهند کرد و بی توجه خواهند بود یا خیر. آرایش اصلاح‌طلبان درباره انتخابات ریاست جمهوری تا ۶ ماه آینده مشخص می شود.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.