تاریخ انتشار : شنبه 2 اردیبهشت 1402 - 17:30
کد خبر : 128216

چگونه انتخابات مشارکتی و رقابتی شکل می گیرد؟

چگونه انتخابات مشارکتی و رقابتی شکل می گیرد؟

آرمان شرق-گروه سیاست:سرآمدان کشور و سرمایه های اجتماعی و نخبگان باید در صدر فهرست های انتخاباتی باشند. مجلس جایی برای آزمون و خطا نیست. اگر می خواهیم مجلس عصاره فضایل ملت و در رأس امور باشد آنچنان که امام خمینی‌(ره) معمار کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی فرمودند باشد. رهبری از همگان دعوت عام برای انتخابات کردند، شرط دعوت میزبانی شایسته و با احترام است.

چگونه انتخابات مشارکتی و رقابتی شکل می گیرد؟

علی دارابی

آرمان امروز: یازدهم اسفند ۱۴۰۲ یعنی ۳۳۰ روز دیگر، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری است. رهبری در دیدار با کارگزاران نظام در ماه مبارک رمضان، انتخابات آخر سال را «خیلی مهم»، «مظهر قدرت ملی» و «بازدارنده از فشار دشمنان» بر شمردند. ایشان در بیان ویژگی های انتخابات خوب «سالم بودن، رقابتی بودن، مشارکت بالا» را مورد توجه قرار دادند…

الزامات آنچه که رهبری از انتخابات مشارکتی و رقابتی مد نظر دارند به گمانم مشروط به تحقق اصول زیر است:

یکم/ انفتاح فضای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی کشور: نشانه ها و علائم این گشودگی را باید در کاهش خط و نشان کشیدن مقامات، نهادها و مسئولان برای مردم، تشکل ها، احزاب سیاسی و زندگی عادی شهروندان باید در عمل مشاهده کرد. رسانه ها باید نمود عملی این انفتاح از هم اکنون و نه در آستانه انتخابات باشند.

دوم/ پذیرش اصل رقابت در عرصه سیاسی. مجلس خبرگان و قوه مقننه باید نماینده اکثریت مردم باشند. سلیقه ها، گرایش های مختلف سیاسی و رجال، چهره های مختلف باید امکان حضور داشته باشند تا رقابت شکلگیرد.

سوم/ ممنوعیت دوپینگ سیاسی. مشارکت بالا، انتخابات سالم و رقابتی زمانی شکل می گیرد که برخی افراد یا جناح سیاسی خاصی از رانت یا دوپینگ سیاسی قدرت استفاده نکنند. مخاطب اصلی این سخن نهادهای نظارتی و اجرایی مسئول در امر انتخابات برای رسیدگی به احراز صلاحیت ها هستند. آنان باید امانتدار مردم و پاسدار قانون به معنای واقتی باشند و برای حذف رقیب یا رقیبان سیاسی از اهرمهای نظارتی سوء استفاده نکنند.

چهارم/ حضور گسترده چهره های شاخص و با تجربه. مجلس خبرگان و شورای اسلامی محتاج افراد خبره، بصیر، با تجربه، کارآزموده و میدان دیده سالیان طولانی عرصه اجرا و تقنین باشد.

سرآمدان کشور و سرمایه های اجتماعی و نخبگان باید در صدر فهرست های انتخاباتی باشند. مجلس جایی برای آزمون و خطا نیست. اگر می خواهیم مجلس عصاره فضایل ملت و در رأس امور باشد آنچنان که امام خمینی(ره) معمار کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی فرمودند باشد. رهبری از همگان دعوت عام برای انتخابات کردند، شرط دعوت میزبانی شایسته و با احترام است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.