تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 اردیبهشت 1400 - 15:37
کد خبر : 69006

چهار موزه جدید در کیش ایجاد می شود

چهار موزه جدید در کیش ایجاد می شود

ارمان شرق- مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: این سازمان به منظور توسعه فعالیت‌های گردشگری مبتنی بر تاریخ و تجربه به دنبال ایجاد چهار موزه جدید در این جزیره است.

مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: این سازمان به منظور توسعه فعالیت‌های گردشگری مبتنی بر تاریخ و تجربه به دنبال ایجاد چهار موزه جدید در این جزیره است.

ماهان مدون روز پنجشنبه در حاشیه تجلیل از موزه داران بخش خصوصی کیش به مناسبت هفته میراث فرهنگی و گردشگری در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا گفت: موزه از عناصر فرهنگی مهم در توسعه گردشگری است و برای تبدیل این جزیره به قطب سیاحتی و تفریحی بین المللی توسعه این اماکن در دستور کار است.

وی اضافه کرد: تاریخ و تجربه یکی از محورهای اصلی جذب گردشگران داخلی و خارجی است که سازمان منطقه آزاد کیش در این راستا به دنبال توسعه موزه های تخصصی کشور در این جزیره است تا بتواند علاوه بر ارتقای جذابیت های گردشگری، مدت زمان ماندگاری مسافران را نیز افرایش دهد.

مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش یادآور شد: برای تحقق این هدف ایجاد چهار موزه در اماکن تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی در دستور کار است به طوریکه کاخ مرجان پس از مرمت به موزه صنایع دستی شاخص کشور تبدیل می‌شود.

وی افزود: در صدد هستیم مجموعه بازار فرانسه نیز پس از اتمام دوره مرمت با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان شعبه ای از موزه ایران باستان و مجموعه کاخ نخست وزیری به عنوان موزه هنرهای معاصر کشور و کیش الیت نیز به عنوان بوتیک هتل و سایت موزه مردم شناسی فعالیت فعال شود.

مدون با اشاره به اهمیت حضور فعالیت بخش خصوصی در عرصه گردشگری گفت: سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان نماینده عالی دولت در صدد است با همکاری بخش خصوص موزه های خصوصی را نیز دایر کند.

در این آیین از موزه های مردم شناسی تک بادگیر کیش (موزه مردم شناسی)، خانه بومیان کیش (موزه برتر بخش خصوصی در سال ۹۸ – ۹۹) و خانه بوم گردی روستای تاریخی باغو جزیره کیش با حضور خسرو نشان معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش تجلیل شدند.

این جزیره دارای ۶ اثر تاریخی و محوطه باستانی ثبت شده در فهرست آثار تاریخی کشور بوده که شهر تاریخی حریره، کاخ مرجان، بازار فرانسوی ها، کاخ الیت، مسجد امیر و ماشه آثار باستانی ثبت شده ای جزیره است.

کیش از جزیره های خلیج فارس در شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان است، این جزیره بیضی شکل ۹۱ کیلومتر مربع وسعت دارد که در سال ۱۳۴۹ هیاتی از مشاوران ایرانی و آمریکایی این منطقه را مورد بازدید قرار دادند و به دلیل ویژگی های طبیعی، سواحل زیبای مرجانی و آب زلال اطراف، آن را به عنوان مرکز گردشگری بین المللی ایران انتخاب کردند.

این جزیره از زمان هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان تحت تسلط ایران بوده و با گسترش اسلام این جزیره به دست خلفای اموی افتاده است اما حاکمیت معنوی ایران بر کیش از نامه های نگاشته شده توسط ایشان به زبان پهلوی در دوران مختلف کاملا مشهود است.

از دوران حکومت آل بویه کیش مجددا به حکومتی ایرانی بر می گردد و بعدها در زمان سلجوقیان، اتابکان فارس، ملکوک هرمز آل مظفر و تیموریان این وضع ادامه دارد و در دوره سلجوقیان کیش به بزرگترین مرکز تجاری خالیج فارس تبدیل می شود.

جزیره کیش هم اکنون ۴۴ هزار نفر جمعیت دارد و در ۱۸ کیلومتری کرانه باختری ایران واقع شده و از سال ۱۳۶۹ به عنوان منطقه آزاد شناخته شده است./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.