تاریخ انتشار : شنبه 15 خرداد 1400 - 0:32
کد خبر : 70451

اطلاعیه متفاوت شورای نگهبان پس از بیانات رهبرانقلاب

اطلاعیه متفاوت شورای نگهبان پس از بیانات رهبرانقلاب

ارمان شرق- هرچند انتظار می رفت شورای نگهبان در اطلاعیه امروز خود و پس از بیانات رهبر انقلاب چیز متفاوتی از آنچه اعلام کرد را بیان کند؛ اما به هر روی این نهاد تصمیم گیر در خصوص صلاحیت نامزدهای انتخابات که اتفاقا جزو مسن ترین نهادهای حاکمیتی است در عرض چند ساعت خیلی فوری تشکیل جلسه داد و موضوع مورد انتظار رهبر انقلاب را رسیدگی و جبران کرد! رویکردی که انتظار می رود دیگر دستگاه ها هم از آن الگو بردارند!

«علی لاریجانی و مسعود پزشکیان» رئیس و نائب رئیس مجلس دهم شورای اسلامی دو چهره‌ای بودند که پس از عدم احراز صلاحیت آنان برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، مسائلی درباره خانواده آنان در برخی رسانه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی مطرح شده بود. تحصیل دختر علی لاریجانی و بورسیه پسرمسعود پزشکیان در خارج کشور از جمله این مسائل بود…

شورای نگهبان در عرض چند ساعت رسیدگی و جبران کرد، سایر دستگاه‌ها هم یاد بگیرند!

به گزارش «تابناک»، فرمایشات امروز مقام معظم رهبری در بخش پایانی به مناسبت سالگرد رحلت معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه در جریان عدم احراز صلاحیت به برخی کسانی که احراز صلاحیت نشدند جفا و ظلم شد و تاکید بر اینکه باید در این خصوص جبران کنند» سبب شده که گمانه‌زنی‌ها درباره بازگشت برخی داوطلبین انتخابات به دور رقابت‌ها را افزایش دهد.

رهبر انقلاب در سخنان امروز خود گفتند: «در جریان عدم احراز صلاحیت به برخی کسانی که احراز صلاحیت نشدند جفا و ظلم شد. نسبت‌هایی داده شد یا به خودشان یا خانواده‌شان که واقعیت نداشت. خانواده‌های محترم و عفیف که مواجه با چنین نسبت‌هایی شدند. گزارش‌های خلافی بود که بعد هم مشخص شد که خلاف است.حفظ آبروی افراد جزء بالاترین وظایف است.» بنابراین این سوال مطرح می‌شود که منظور رهبر انقلاب درباره کدام یک از دواطلبین بود؟

*منظور رهبری در سخنان امروز چه کسانی بودند؟

«علی لاریجانی و مسعود پزشکیان» رئیس و نائب رئیس مجلس دهم شورای اسلامی دو چهره‌ای بودند که پس از عدم احراز صلاحیت آنان برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، مسائلی درباره خانواده آنان در برخی رسانه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی مطرح شده بود. تحصیل دختر علی لاریجانی و بورسیه پسرمسعود پزشکیان در خارج کشور از جمله این مسائل بود.

علی لاریجانی پس از اعلام اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده طی بیانیه‌ای به نظر شورای نگهبان تمکین کرد و مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کرد. مسعود پزشکیان داوطلب اصلاح‌طلب انتخابات هم در مرحله نخست به نظر شورای نگهبان تمکین کرد، اما در نهایت نطقی در مجلس صورت داد و از شورای نگهبان خواست دلیل احراز صلاحیت نشدنش را شفاف به مردم بگوید.

سخنگوی شورای نگهبان: فرمایشات رهبری فصل الخطاب است

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان بلافاصله پس از فرمایشات مقام مظعم رهبری طی توئیتی تاکید کردکه فرمایشات مقام معظم رهبری مد ظله العالی فصل الخطاب است و حکم ایشان لازم الاتباع. شورای نگهبان با اذعان به اینکه مصون از خطا نمی باشد به زودی نظر خود را اعلام خواهد کرد.

برخی ها توییت آقای کدخدایی را اینگونه تلقی می‌کنند که شورای نگهبان برخی از افراد را به صحنه رقابت‌ها بر می گرداند و خبری هم در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد که قرار است عصر امروز شورای نگهبان جلسه مجددی برگزار کند و صلاحیت برخی از دواطلبین را دوباره مورد بررسی قرار دهد.

با توجه به اینکه شورای نگهبان بر اساس گزارش‌هایی که دریافت می‌کند صلاحیت دواطلبین را مورد بررسی قرار می‌دهد موضوع مستقیما بر دوش شورای نگهبان نیست و احتمالا به نظر می‌رسد این شورا در قالب بیانیه‌ای از برخی داوطلبین احراز صلاحیت نشده دلجویی کند.

مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز امروز نوشت: به جفا و ظلم به برخی نامزدها در جریان احراز صلاحیت برای ریاست جمهوری، متوجه شورای محترم نگهبان نیست و تاثیری در نتیجه اعلام شده از سوی این شورا ندارد.

شورای نگهبان: تقصیر فضای مجازی است!

خبرها پس از بیانات رهبر انقلاب برای برگزاری جلسه فوری شورای نگهبان خیلی زود به واقعیت پیوست و شورای نگهبان که جزو مسن ترین نهادهاست! با سرعت عمل مثال زدنی جلسه تشکیل داد و البته با بیانیه ای که صادر کرد هیچ قصوری را متوجه عملکرد خود ندانست!

شورای نگهبان درباره بیانات مهم امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی، اطلاعیه‎‌ای صادر کرد؛ متن کامل این اطلاعیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

شورای نگهبان ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت امام صادق علیه السلام و سالگرد رحلت حضرت امام خمینی رحمت الله علیه معمار کبیر انقلاب اسلامی و گرامیداشت سالروز حادثه پانزدهم خرداد ماه و با تقدیر و تشکر از رهنمود‌های حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی اعلام می‌نماید، در حین بررسی صلاحیت‌های داوطلبان ریاست جمهوری و پس از آن، در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها با استناد به بعضی از گزارش‌های نادرست و غیرمستند در مورد برخی داوطلبان محترم و بستگان ایشان نسبت‌های نادرستی داده شده است.

شورای نگهبان ضمن تاکید بر حفظ حرمت اشخاص و محکوم نمودن هتک حرمت و حیثیت داوطلبان و خانواده‌های ایشان از کلیه رسانه‌ها موکدا می‌خواهد با توجه به محرمانه بودن بررسی صلاحیت‌ها در این شورا و با عنایت به اینکه در بررسی‌ها مجموعه‌ای از موضوعات، مستندات و مدارک مورد ارزیابی قرار گرفته و برخی گزارش‌های نادرست در نظریه نهایی شورای نگهبان موثر نبوده است، از گمانه‌زنی و استناد به امور غیرواقعی و نادرست اجتناب نمایند.

در پایان طول عمر و سلامتی مقام معظم رهبری دامت برکاته را از خداوند متعال مسالت می‌نماییم.

نامه قدردانی علی لاریجانی به رهبرانقلاب

پس از سخنان رهبر انقلاب، رئیس مجالس هشتم، نهم و دهم طی بیانیه‌ای از فرمایشات امروز مقام معظم رهبری تشکر و قدردانی کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم، نهم و دهم مجلس طی بیانیه‌ای از فرمایشات امروز مقام معظم رهبری تشکر و قدردانی کرد.

متن اطلاعیه‌ لاریجانی به شرح زیر است:

«بسمه تعالی

محضر مبارک رهبر فرزانه انقلاب اسلامی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دامت برکاته

با سلام و عرض ارادت؛

بیانات حکیمانه حضرتعالی در سالگرد رحلت پیشوای بزرگ انقلاب اسلامی امام خمینی (قدس سره) برای آینده کشور، بار دیگر پایه‌های استوار و عقلانی نظام جمهوری اسلامی را ظهور بخشید.

تذکر و مطالبه جنابعالی نیز در رفع ظلم و جفایی که در بررسی صلاحیت کاندیدهای ریاست‌جمهوری رخ داد؛ بزرگی و بزرگواری و روحیه حق‌طلبی آن حضرت را بیش از پیش عیان نمود.

سپاسگزارم

از خداوند متعال طول عمر با عزّت برای آن جناب خواستارم.

تصمیم شورای نگهبان، متفاوت از آنچه انتظار می رفت!

برخی خبرها و تحلیل گران امروز و پس از سخنان رهبری معتقد به بازگشت احتمالی برخی کاندیداها به عرصه رقابت های انتخابات ریاست جمهوری بودند و این موضوع با بیانیه صادر شده توسط شورای نگهبان و تحلیل واقع بینانه ای که از تصمیم شورا وجود دارد، امری محال و بعید است؛ چنانچه در بیانیه شورای نگهبان هم این موضوع به صراحت اعلام شد.

هرچند انتظار می رفت شورای نگهبان در اطلاعیه امروز خود و پس از بیانات رهبر انقلاب چیز متفاوتی از آنچه اعلام کرد را بیان کند؛ اما به هر روی این نهاد تصمیم گیر در خصوص صلاحیت نامزدهای انتخابات که اتفاقا جزو مسن ترین نهادهای حاکمیتی است در عرض چند ساعت خیلی فوری تشکیل جلسه داد و موضوع مورد انتظار رهبر انقلاب را رسیدگی و جبران کرد! رویکردی که انتظار می رود دیگر دستگاه ها هم از آن الگو بردارند!

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.