تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 آذر 1402 - 22:55
کد خبر : 143455

وزیر فرهنگ: جامعه رسانه ای ایران فارغ از گرایش های سیاسی به مساله غزه می پردازد

وزیر فرهنگ: جامعه رسانه ای ایران فارغ از گرایش های سیاسی به مساله غزه می پردازد

آرمان شرق-گروه سیاست:معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی با همکاری مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع مقدس، یادواره ای با عنوان «زیتون سرخ»را برای  بیش از ۵۰ خبرنگار شهید غزه برگزار کرد.

وزیر فرهنگ: جامعه رسانه ای ایران فارغ از گرایش های سیاسی به مساله غزه می پردازد

در این مراسم وزیر فرهنگ با گرامیداشت یاد و نام خبرنگاران گفت:  غزه امروز وارد ۴۶ روز از جنگ خود شد.  این جریان، اتفاق بی نظیری بود که  ۱۵ مهرماه جوانان مقاومت یک حماسه تاریخی را آفریند. این نگاه کوتاه بینانه ای است که عده ای اتفاق غزه را از ۱۵ مهر بدانند، چرا که  غزه و فلسطین بیش از ۱۰۶ سال است که  توسط جنایتکاران صهیونیست مورد غضب هستند.  از سال ۱۹۱۷ که بالفور اعلامیه غیرانسانی خود در ورود صهیونیست ها به این سرزمین را صادر کرد و تا همین ساعت صهیونیست ها در اراضی مقدس فلسطین، کارنامه پر از جنایت، خشونت و درنده خویی داشتند.

او بیان کرد: ۱۵ مهر فوران خشم و غضب مسلمانان فلسطین است که آنها امکان بروز خشم خود در ۷ اکتبر را پیدا کردند و حماسه بزرگ را آفریدند.  مگر می شود از مردمی که بیش از یک قرن تحت خشونت و قتل عام هستند،  توقعی جز دفاع از حق خودشان را داشت. مردم جریان مقاومت در حمایت خود در ۴۵ روز درخشیدند و رژیم غاصب صهیونیستی خوی وحشیگری خود را به نمایش گذاشت. در این اتفاقات پنج هزار کودک به شهادت رسیدند. من به عنوان یک معلم تاریخ،  فارغ از داستان سرایی که صهیونیست ها داستند و دارند، هیچ جنایت هولناکی به این صورت رخ نداد و  شاید بتوان این را با جنایت فرعون در قتل عام کودکان و مادران  باردار مقایسه کرد.

اسماعیلی با انتقاد گفت: طبیعتا همکاران رسانه ای در همه جای دنیای مورد حمایت گروه های درگیر هستند، اما شهادت خبرنگاران در غزه امروزه به بالای ۶۰ نفر رسیده است. دیروز  هم دو خبرنگار شبکه المیادین به شهادت رسیدند، با دوستان رسانه ای که در لبنان بودند،  طی تماسی که داشتم،  بیان کردند آن دو خبرنگار  در منطقه ای که مورد حمله قرار گرفتند، اصلا نظامی و جز مناطق درگیری ها نبود و رژیم صهیونیستی تعمدا مکان های خبرنگاران و دفاتر آنها را مورد هدف قرار می دهد.

اسماعیلی گفت: طبیعی است که رژیم جنایتکار با انتشار آگاهانه خبر مشکل داشته باشد و جنایت هولناک قتل خبرنگاران به دست رژیم سفاک اتفاق افتاده است. من به همه خانواده های داغدار تسلیت می گویم. مردم ایران و جامعه فرهنگی و هنری ایران در کنار مردم فلسطین هستند این را بدانید که با گریه های شما ما هم بغض می کنیم و گریه می کنیم. ما در مجامع حقوقی بین المللی پیگیر موضوع شما هستیم،  علی رغم اینکه امیدی به این محافل نیست. ما از همکاران قضایی حقوق بشر خواستار محکومیت آمران جنگ هستیم و از این موضوع پشتیبانی می کنیم.

او ادامه داد: مگر می شود از مردمی که بیش از یک قرن تحت خشونت و قتل عام هستند توقعی جز دفاع از حق خودشان را داشت؟. مردم جریان مقاومت در حمایت از حق خود در ۴۵ روز درخشیدند و رژیم غاصب صهیونیستی خوی وحشی گری خود را به نمایش گذاشت. در این اتفاقات بیش از ۵ هزار کودک به شهادت رسیدند.

او ادامه داد: جنایت رژیم صهیونیستی دیگر فقط به عنوان یک بحث نقض حقوق بشر در دنیا مطرح و مورد شماتت نیست،  بلکه جامعه آزاد و منصف و همه افراد آزاد اندیش در همه جای دنیا در کنار شماست . اجتماعات چند صد هزاری در امریکا و انگلیس و اروپا نشان از این مساله دارد.

او در پایان تصریح کرد: برای تمام راویان صادق در این مقطع تاریخی آرزوی سلامتی و صحت را  دارم مردم فلسطین که در برابر خوی دژخیم صهیونیستی مقاومت کردند، این را بدانند که عزیزان رسانه ای و همکاران ما در این جریان حضور مستمر دارند و همه جامعه رسانه ای ما فارغ از گرایش های سیاسی و تفاوت فکری که دارند موضوع اصلی آنها در این مدت فلسطین بوده است. من به نمایندگی از دولت و رسانه و فعالان رسانه ای از همه رسانه ها و تلاش هایشان تقدیر می کنم. امیدوارم بازتاب جهانی و پشتیانی و پیگیری های ما از فلسطین و غزه به سرانجام برسد.

در ادامه این مراسم فرشاد مهدی پور معاون مطبوعاتی گفت: به همه خبرنگاران و خانواده های داغدار آنها تسلیت می گویم که تلاش کردند واقعیت ها را به عنوان اقدام بی سابقه به گوش جهانیان برسانند. اتفاقی که در ۱۵ مهر در غزه رخ داد در سده اخیر بی سابقه بوده و نشان از این دارد که هژمونی اسرائیل در حال از بین رفتن است و به همه جهانیان ثابت کرد که این رژیم در عرصه جهانی بسیار ضعیف شده است.

 

او ادامه داد: اما بازنمایی رسانه ها در این جریان بسیار عالی عمل کرد و موفق شدند که موضوع فلسطین و ظلم چند دهه ای به معیار اصلی رسانه ها در این مدت تبدیل شود. این اتفاق در صدها پایتخت جهان اتفاق افتاد که ماحصل پویش همکاران رسانه ای در ایران و سایر نقاط است. درست است که ما با یک واقعیت روبرو هستیم،  اما آنچه در نظم دهی افکار عمومی نقش ویژه ای دارد، رسانه ها بودند که باعث شد تا تلاش رژیم صهیونیستی برای انحراف کشیدن واقعیت و انتشار اخبار جعلی با شکست روبرو شود.

مهدی پور بیان کرد: اسرائیل در یکی از بیمارستان های غزه تلاش کرد تا به دروغ آن را متصل به عملیات نظامی کند ولی ناموفق شد. همچنین تلاش کردند تا عنوان تروریست را بر جریان و جبهه مقاومت بزنند که باز هم ناموفق بودند. تلاش کردند نشان دهند که حمله رژیم صهیونیستی به نقاط امن نیست، در حالیکه شهادت روزافزون خبرنگاران بر این مساله خط بطلان زد .

مهدی پور بیان کرد: خیلی از عزیزانی که در غزه به شهادت رسید افراد معروفی نبودند،  اما احساس وظیفه کردند که در این جریان، صدای غزه باشند و با تمام محدودیت های زیرساختی و فنی و…موقعیت خود را حفظ کردند. دیروز که دو خبرنگار المیادین به شهادت رسید، شاهد سوختن دوربین فیلمبرداری بودیم که تمثیلی بر اینکه ما می سوزیم که واقعیت بقا پیدا کند، بودیم.

او ادامه داد: در سفری که به بیروت داشتم، زمانیکه به المیادین رفتم، همکاران رسانه‌ای گفتند که همگی آنها پذیرفته اند که در یک موقعیت جنگی قرار دارند و با تهدید کار خود را پیش می برند. این موقعیت جنگی و شهادت خبرنگار تنها برای فلسطین و المیادین نیست بلکه برای فرانسه، کرانه باختری، لبنان و ..‌هم هست. حتی دو هفته پیش ما شاهد حمله به جنوب لبنان بودیم که خواستار محدود کردن فعالیت رسانه ای بودند.

مهدی پور گفت: این برنامه که با مشارکت مجمع نویسندگان و خبرنگاران جبهه مقاومت برگزار شده  برای پاسداشت خبرنگاران و تجدید میثاق با آنهاست. همچنین همکاران رسانه ای ما با انتشار بیانیه ای برای چندمین بار، تعهد خود را به آرمان فلسطین نشان دادند. تلاش و فعالیت همه رسانه ها اعم از صدا و سیما، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری که در داخل و خارج پیگیر مساله فلسطین و زندگی نگه داشتن آرمان های آنها بودند، جای تقدیر دارد.

او ادامه داد: امروز هم که جریان آتش بس به توفیقی رسیده به جز تلاش و مجاهدت نیروهای رزمنده و حماس و مجاهدان در یمن و عراق، حاصل تلاش همکاران رسانه ای در بازنمایی واقعیت و جلوگیری از اخبار جعلی بوده است.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.