تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1402 - 7:46
کد خبر : 140499

دود اختلاف با آمریکا در چشم نتانیاهو

دود اختلاف با آمریکا در چشم نتانیاهو

آرمان شرق-گروه بین الملل:امریکا به خوبی می داند که جمهوری اسلامی مهره اصلی کمک کننده به حماس چه از نظر نظامی و چه تسلیحاتی است ولی علاقمند است تفاهم نسبی با ایران که تا حدی نزاع در منطقه و به ویژه در عراق را کاهش داده پا برجا بماند. در واقع امریکای امروز برخلاف گذاشته منافع خود را فدای منافع اسراییل نمی کند.

دود اختلاف با آمریکا در چشم نتانیاهو

 

آرمان امروز – سرویس بین الملل-رضا پورحسین: درگیری‌ها میان اسرائیل و نیروهای فلسطین وارد روز چهارم شد. درگیری‌هایی که منجر به کشته شدن صدها نفر از طرفین شد و خسارت های سنگینی را تحمیل کرده است.

جنگی تمام عیار که حواشی و مسائل پیرامونی آن سبب شد تا خود جنگ صرفا در آمار و ارقام و پیشروی ها خلاصه شود و خبر دیگری از آن مخابره نشود.

از نقش عجیب مصر در این جنگ گرفته تا بیانیه های دوپهلوی آمریکا که سبب شده تا سوالات زیادی ایجاد شود.

در قسمتی ازمهم ترین موضع گیری آمریکایی ها در خصوص این تحولات، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و به انتقادات جمهوری خواهان درباره تصمیم کاخ سفید برای آزادسازی ۶میلیارد دلار درآمد نفتی ایران پاسخ داد. .

وی تاکید کرد که این موضوع تاثیری در حملات حماس به اسرائیل نداشته است.

بلینکن در برنامه «این هفته» شبکه ای بی سی حاضر شد و گفت: تاکنون یک دلار هم از این مبلغ خرج نشده است و وزارت خزانه‌داری بسیار دقیق بر مصرف آن نظارت دارد.

بلینکن تاکید کرد که این وجوه صرفاً برای اهداف بشردوستانه مصرف خواهد شد و پول مالیات‌دهندگان آمریکایی نیست.

استیو اسکالیز، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان کنگره آمریکا یکی از منتقدان این انتقال گفته بود: آزادسازی این منابع به ایران کمک می‌کند تا از نظر مالی بهتر از حماس حمایت کند.

اما این تمام ماجرا نبود و مقامات ایرانی نیز پس از این صحبت های وزیر خارجه آمریکا شروع به تکذیب حمایت نظامی از فلسطین کردند و عنوان کردند که در این جنگ هیچ نقشی ندارند تا روند شکل جالبی به خود گیرد.

عبدالرضا فرجی راد، سفیر پیشین ایران در نروژ در این رابطه می گوید: سابقه نداشته است که در زمان درگیری های اسراییل در خاورمیانه مقامات آمریکایی حرف هایی بزنند که به طور مستقیم یا غیر مستقیم به ضرر اسراییل باشد.

وی افزود: هر چند که حمایت لفظی خود را بخاطر مسائل و سیاست های داخلی حتی در زمانی که رهبران دو کشور قهر بودند اعلام می کردند.

فرجی راد ادامه داد: بسیاری از شخصیت ها در این بحران اعلام کردند که علت ایجاد جنگ عدم پذیرش طرح دو دولت است که جامعه جهانی آن را پذیرفته و نتانیاهو و تندروهای اسراییل زیر آن زده اند.

وی افزود: حالا وزیر خارجه آمریکا دوباره همراه با بیانیه های چین، روسیه ، کشورهای عربی و دیگر کشورها همان جمله را تکرار می کند که به طور غیر مستقیم نتانیاهو را مسئول این جنگ می داند.

فرجی راد تصریح کرد: در درگیری های پر شدت قبلی که اسراییل مورد هجوم قرار می گرفت، آمریکایی ها فورا نشست شورای امنیت را در خواست می کردند و تلاش داشتند تا قطعنامه ای به نفع اسراییل بگیرند.

ولی در این درگیری و ضربات سختی که اسراییل دریافت کرده نه تنها نشستی درخواست نکردند بلکه وزیر خارجه آمریکا طوری صحبت می کند که اسراییل در حملات خود نهایت دقت را برای صدمه نزدن به غیر نظامیان را داشته باشد.

وی افزود: ضمن این که چندین بار اعلام کرده اند تلاش های دیپلماتیک برای ایجاد آرامش با گفت و گوی تلفنی با رهبران کشورهای عرب ادامه دارد.

سفیر پیشین ایران در نروژ خاطرنشان کرد: این اتفاقات نشان می‌دهد که روابط دموکرات ها با نتانیاهو که از زمان کلینتون تیره شد و به قهر دو رهبر تا پایان دوره آن ها ادامه یافت هنوز تیره و کینه ای است.

وی افزود: حرکت های بعدی نتانیاهو در دوره اوباما و سخنرانی بدون مجوز و رضایت کاخ سفید در کنگره و حمله به دولت و بعد ادامه شهرک سازی ها و بهم زدن مذاکر ات با فلسطینیان و…یک عامل در این عرصه تلقی می‌شود به طوری که نتانیاهو در این دوره نخست وزیری اش نه به آمریکا دعوت شد و حتی در سفر اخیرش به سازمان ملل ملاقاتی در کاخ سفید به رغم درخواستش تنظیم نشد.

فرجی راد توضیح داد: باید توجه داشت که آمریکای امروز خاورمیانه ای بدون تنش و درگیری را می خواهد. تجربه عراق، سوریه و افغانستان برایش کافی است ضمن اینکه اولویت اولش چین و بعد روسیه است.

وی افزود: همچنین امریکا به خوبی می داند که جمهوری اسلامی مهره اصلی کمک کننده به حماس چه از نظر نظامی و چه تسلیحاتی است ولی علاقمند است تفاهم نسبی با ایران که تا حدی نزاع در منطقه و به ویژه در عراق را کاهش داده پا برجا بماند. در واقع امریکای امروز برخلاف گذاشته منافع خود را فدای منافع اسراییل نمی کند.

فرجی راد اظهار کرد: این حادثه در صورت ادامه می تواند به شدت بر جنگ اوکراین تاثیر گذارد و در واقع توجهات از روسیه به این سمت هدایت شود که به ضرر اوکراین، غرب و ناتو خواهد بود.

حتی آمریکا ممکن است به روس‌ها در کمک به این آتش بیاری مشکوک باشند و این تبعات جنبه جدیدی پیدا کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.