تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 آبان 1400 - 1:46
کد خبر : 83559

«نه» معنادار بهارستان به دولت

«نه» معنادار بهارستان به دولت

آرمان شرق- انتخاب وزیر آموزش‌و‌پرورش به درِ بسته خورده است. جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش در حالی دیروز برگزار شد که گزینه پیشنهادی به سبب تجربه و تخصص شانس بسیار کمی برای تصدی این منصب داشت و طبق پیش‌بینی‌ها با جواب رد بهارستان هم مواجه شد. وزیر آموزش‌و‌پرورش مدیریت یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌ها در قوه مجریه را بر عهده خواهد داشت که همواره با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده و هست.

انتخاب وزیر آموزش‌و‌پرورش به درِ بسته خورده است. جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش در حالی دیروز برگزار شد که گزینه پیشنهادی به سبب تجربه و تخصص شانس بسیار کمی برای تصدی این منصب داشت و طبق پیش‌بینی‌ها با جواب رد بهارستان هم مواجه شد. وزیر آموزش‌و‌پرورش مدیریت یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌ها در قوه مجریه را بر عهده خواهد داشت که همواره با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده و هست. این وزارتخانه بزرگ‌ترین دستگاه‌ دولت به لحاظ تعداد کارمندان و کارکنان و همچنین از نظر تعداد مخاطبان است و اگرچه ظاهرا وزارتخانه‌ای غیر‌سیاسی است، اما دقیقا همین وزارتخانه همیشه متأثر از دغدغه‌های سیاسی- فرهنگی بخشی از جریان اصولگرایی بوده است؛ چه در دولت حضور داشته و چه نداشته‌اند. خواسته‌های صنفی-حقوقی معلمان در دهه‌های اخیر هم بر مشکلات این وزارتخانه عریض و طویل افزوده است. خواسته‌هایی که ناخواسته گاه سیاسی هم شده است. از این جهت سال‌هاست انتخاب وزیر آموزش‌و‌پرورش روند سخت‌تری را نسبت به دو دهه نخست انقلاب طی کرده و در روند رأی‌های اعتماد، سؤال و استیضاح، جزء وزارتخانه‌های خط مقدم بوده است.
از ادعا تا عمل؛ رئیسی از عملکرد دولت خود دفاع کرد
سیدابراهیم رئیسی که برای دفاع از مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، فرصت را برای دفاع از عملکرد صدروزه خود مغتنم شمرد تا پاسخی به انتقادهای گسترده این روزها به تصمیمات دولت بدهد. هرچند آنچه در واقعیت برای مردم در حال رقم‌خوردن است، بسیار متفاوت با این سخنان و دستاوردهای رئیسی است؛ نه خبری از گشایش اقتصادی و بهبود زندگی و معیشت طبقه فرودست و متوسط جامعه است، نه اخبار خوشی از به نتیجه رسیدن مذاکرات و رفع تحریم‌ها تاکنون شنیده شده.
جلوه‌هایی از گشایش وجود دارد
با این توصیفات، رئیسی با بیان اینکه امروز بعد از ۸۳ روز از تشکیل دولت و اعتماد نمایندگان ملت از همیشه به حل مسائل و مشکلات کشور امیدوارترم، دلایل این امیدواری خود را تفضل و لطف و کرم الهی، امدادهای حضرت حق و دعای خانواده معزز و مکرم شهیدان و تلاش همه دلسوزان برای عمل به رهنمودهای رهبری فرزانه انقلاب اسلامی و رفع دغدغه‌های نمایندگان ملت برای رفع مشکلات و بازشدن گره‌ها عنوان کرد و گفت: احساس من‌ آن است که جلوه‌هایی از گشایش وجود دارد. همان‌طور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود، رئیس دولت سیزدهم واکسیناسیون سراسری را از موفقیت‌های دولت خود دانست و گفت: امروز شاهدیم که با تأمین صد میلیون دُز واکسن برای صیانت از جان مردم گام مثبتی برداشته شد. اگرچه خطر مرتفع نشد، اما گام بسیار خوبی بود در جهت اینکه هم دارویی که در صف‌ها به مردم می‌رسید و هم نگرانی از دسترسی مردم به واکسن، امروز به لطف خدا شرایط متفاوت شده است. رئیسی همچنین بدون اشاره به فروش گسترده اوراق برای تأمین بودجه مورد نیاز دولت که سبب ریزش بی‌محابای بورس و ضرر بیش ‌از ‌پیش مردم در بازار سرمایه شده است، به عدم استقراض‌ از بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: قبل از تشکیل دولت و در روزهای پایانی مرداد در جلسه دولت قبل، سخن از کیفیت پرداخت حقوق و دستمزد برای کارکنان دولت بود و می‌گفتند از کدام منبع. هنوز دولت ما رأی اعتماد نگرفته بود. اما امروز به لطف خدا با گذشت ۸۳ روز از عمر این دولت بدون استقراض از بانک مرکزی، آنچه دولت در زمینه پرداخت‌ها و حقوق و دستمزد باید انجام دهد، در زمان خود انجام شد. رئیسی خاطرنشان کرد: موضوع فروش نفت و افزایش درآمدها و منابع مالی ارزی و ریالی با موفقیت در حال اجراست و گام‌های خوبی درباره مسائل اقتصادی برداشته می‌شود. با گام‌هایی که این روزها برداشته می‌شود، نگرانی‌ها نسبت به منابع کاهش یافته و در ارتباط با کالاهای اساسی و ذخایر هم نگرانی وجود ندارد.
مبنای انتخاب وزیر آموزش‌و‌پرورش شایستگی است
از زمان معرفی فیاضی به‌عنوان وزیر آموزش‌و‌پرورش نقدهای تندی به دولت سیزدهم می‌شد که چرا با توجه به نسبت فامیلی او به‌عنوان برادر داماد زاکانی و همچنین عدم تخصص علمی و تجربی گزینه مد‌نظر برای هدایت این وزارتخانه، فیاضی را انتخاب کرده است. رئیسی دیروز در دفاع از انتخاب خود به معرفی وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش اشاره کرد و گفت: معرفی وزیر آموزش‌و‌پرورش در مهلت قانونی انجام شد و من ۸۳ روز پیش فرایند معرفی وزیر را از همین تریبون مقدس برای همه نمایندگان محترم بیان کردم که محور این انتخاب شایستگی است. رابطه رفاقت، قرابت و فشار‌آوردن احیانا رسانه‌ای هیچ‌کدام موجب نمی‌شود که یک فرد برای پست وزارت معرفی شود.
او فیاضی را نه تک‌گزینه خود، بلکه انتخابی از میان ۲۰ مورد معرفی‌شده دانست و گفت: افرادی که مطرح شدند، کارگروه‌هایی که با بیش از ۲۰ نفر از افراد که در مظان این مسئولیت بودند، مصاحبه کردند، افراد مختلفی در کشور داریم؛ افرادی که شایستگی‌هایی دارند، اما شأن و جایگاه این وزارتخانه ایجاب می‌کند که نسبت به آن حساسیت بیشتری داشته باشیم.
موافقان بدون استدلال
کارزار بررسی صلاحیت‌ وزیر پیشنهادی در تقابل موافقان و مخالفان جلوه جالبی داشت؛ زیرا موافقان گزینه وزارت، استدلالی برای موافقت خود نتوانستند ارائه دهند و برای نمونه زهره الهیان گفت: فیاضی برادر شهید است و همه به برادر داماد زاکانی بودن او توجه کرده‌اند و موج علیه ایشان در رسانه‌های بیگانه هم نشان داد انتخابش صحیح بوده است. عباس گودرزی، نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به انتقاداتی از نبود سابقه فیاضی در وزارت آموزش‌و‌پرورش اظهار کرد: فیاضی در بدنه آموزش‌و‌پرورش نبود، اما در این دستگاه مأمور به خدمت بوده، او فردی مؤمن و معتقد و آشنا و متعهد به وظایفش است. موسی غضنفرآبادی، نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هنگام معرفی وزیر پیشنهادی شبکه‌های معاند و مروجان سند ۲۰۳۰ قصد تخریب او را داشتند، گفت: به عقیده اینجانب ایشان می‌تواند یک مدیر اگرچه ناشناخته، ولی تحول‌آفرین باشد.
خط‌و‌نشان مخالفان برای دولت
در مقابل مخالفان وزیر پیشنهادی با قدرت و آمادگی وارد صحن شده بودند و نه‌فقط در مخالفت با فیاضی بلکه برای دولت نیز خط‌و‌نشان کشیدند که دیگر خبری از چک سفید‌امضا به دولت نیست و مجلس تسلیم تصمیمات اشتباه دولت سیزدهم نخواهد شد و در اشتباهات دولت سهیم نخواهد شد.
محمد باقری، نماینده مردم بناب در مجلس، با بیان اینکه فردی که حتی یک روز هم مدیریت یک مدرسه را بر عهده نداشته و حتی سابقه مدیرکلی هم ندارد، چگونه می‌تواند وزیر آموزش‌‌و‌پرورش باشد، گفت: امروز بعد از ۴۰ سال از انقلاب چگونه از بین یک میلیون فرهنگی یک وزیر پیدا نمی‌شود؟ آقای فیاضی حتی یک روز هم مدیر یک مدرسه نبوده است؛ حتی سابقه مدیرکلی هم ندارد. آیا با انتخاب ایشان، جامعه فرهنگی از ما دلسرد نمی‌شود؟ این امر نوعی توهین و دهن‌کجی به آموزش‌و‌پرورش است. محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه بیش از ۲۰ ابهام نسبت به فیاضی وجود دارد، اظهار کرد: با کلی‌گویی نمی‌توان کشور را اداره کرد. کمبود نیروی انسانی، نظام رتبه‌بندی معلمان و وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان از‌جمله مطالبی است که وزیر پیشنهادی باید درخصوص آنها برنامه داشته باشد. اداره آموزش‌و‌پرورش که یک سازمان بزرگ است، به فرد متخصص نیاز دارد. احمد محرم‌زاده یخ‌فروزان، نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی، تحصیلات وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش را غیرمرتبط دانست و گفت: در مدرک شما جز فقه چیزی دیده نمی‌شود. بنده از لحاظ تخصصی، کارشناسی و از روی دلسوزی مخالفت می‌کنم. فیاضی هفت سال مدیر آموزش‌و‌پرورش یا مدیر کدام مدرسه بوده است؟ مدرک دکترای ایشان از یک نهاد قانونی تحت پوشش وزارت علوم نیست. آیا نهاد نخبگان صلاحیت صدور مدرک دکترا دارد؟ آب پاکی را هم سیدکاظم دلخوش بر دستان دولت ریخت و گفت: آقای رئیس‌جمهور ما می‌خواهیم شما سربلند باشید، آیا شأن آموزش‌و‌پرورش این است که بعد از انقلاب این‌گونه با جامعه بزرگ آنها برخورد کنیم؟
در نهایت فیاضی با جواب رد مجلس مواجه شد و با کسب ۱۱۵ رأی موافق، ۱۴۰ رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از مجموع ۲۶۰ رأی مأخوذه، از کسب اعتماد نمایندگان مجلس برای تصدی پست وزارت آموزش‌و‌پرورش جا ماند./شرق

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.