تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 مرداد 1402 - 5:31
کد خبر : 135732

کام‌بَک «انتخابات تناسبی»؟

کام‌بَک «انتخابات تناسبی»؟

آرمان شرق-گروه سیاست:احتمال تصویب و رسیدن این طرح به انتخابات سال جاری مجلس صفر است. بر روی اصلاح قانون انتخابات در مجلس حدود دو سال کار شد. از طرف دیگر با زیرساخت های فعلی امکان برگزاری انتخابات تناسبی وجود ندارد. این احتمال خیلی ضعیف است که این موضوع به این مهمی به صورت دو فوریتی تصویب شود.

کام‌بَک «انتخابات تناسبی»؟

آرمان امروز ، گروه سیاسی: باتوجه به اینکه ابتدای هفته جاری خبرهایی در مورد تصویب قانون جدید انتخابات، فضای سیاسی کشور را به خود تخصیص داد ولی ظاهرا که این قانون تا روند اجرایی شدنش، راه پر فراز و نشیبی در پیش دارد و گویا احتمال دارد برخی از مواد این قانون حذف یا حتی برخی مواد به آن اضافه شود. آنچه از ابتدای شروع به تدوین این قانون جزو موارد جنجالی محسوب می‌شد، برگزاری انتخابات پایتخت بر اساس «الگوی تناسبی» بود. «محمدصالح جوکار»، رییس کمیسیون شوراها پیش‌تر به خبرنگار ما گفته بود که «ماده ۵۳ (استفاده از الگوش تناسبی) را به‌دلیل اینکه برخی از نهادها مانند مجمع تشخیص با آن مخالف بودند بیرون کشیدیم تا ۵۹ ماده دیگر را فدای الگوی تناسبی نکنیم.» باتوجه به این موضوع، روز گذشته بعد از اینکه خبر مُهرتایید شورای نگهبان به برخی از مواد این قانون منتشر شد، سخنگوی کمیسیون شوراها گمانه‌زنی کرد که احتمال دارد الگوی تناسبی با دو فوریت به صحن مجلس باز گردد.

 

طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات تایید شد

در همین مورد سخنگوی شورای نگهبان با انتشار توییتی در حساب شخصی خود نوشت: «شورای نگهبان با حذف ماده ۵۳ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، قانون جدید انتخابات را تأیید کرد.»

«هادی طحان نظیف» روزگذشته در این باره نوشت: «با بررسی حذف ماده ۵۳ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز شورای نگهبان (سوم مردادماه ۱۴۰۲)، مصوبه اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.»

ایرنا که این توییت را منتشر کرده است، در ادامه می‌نویسد: «ماده ۵۳ طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس درباره تناسبی شدن انتخابات مجلس در تهران بود که این ماده بعد از تایید در صحن علنی مجلس و شورای نگهبان توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراد گرفته شده و در نهایت بعد از چند بار رفت و آمد بین مجلس و هیات عالی نظارت مجمع، نمایندگان مجلس در جلسات این هفته با حذف این ماده موافقت کردند.»

 

طرح «انتخابات تناسبی» در قالبی در صحن

باتوجه به اینکه بسیاری از نهادها مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام با برگزاری انتخاابت تناسبی مخالف بودند ولی برخی از نمایندگان مجلس معتقد هستند که همچنان نیاز است که انتخابات اسفند ماه بر اساس تناسبی برگزار شود. در همین مورد «ولی‌الله بیاتی»، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها روز گذشته در این مورد می‌گوید: «باتوجه به این‌که نظر هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام این بوده که برگزاری انتخابات تناسبی در شرایط کنونی با عدالت اجتماعی در تضاد است این احتمال نزدیک به صفر است که این موضوع در قالب طرح دو فوریتی دنبال شده و تا انتخابات سال جاری مجلس به نتیجه برسد.»

او که در این مورد با خبرگزاری ایسنا گفت‌وگو کرده است، در پاسخ به این پرسش که آیا برگزاری انتخابات تناسبی در قالب طرحی جداگانه در مجلس دنبال خواهد شد، ادامه می‌دهد: «برگزارس انتخابات به صورت تناسبی یک طرح جدید در کشور بوده و نیازمند زیرساخت است. اجرای این موضوع نیز دارای پیچیدگی است. یکی از دلایلی که هیات عالی نظارت مجمع این موضوع را تایید نکرد، بحث پیچیدگی آن بود. در نهایت این بحث  در کمیسیون مطرح شد که بحث برگزاری انتخابات تناسبی از قانون اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس حذف شود تا ۵۹ ماده دیگر این طرح به خاطر این یک ماده بر روی زمین نماند و در مقابل اگر ضرورتی ایجاد شد بحث برگزاری انتخابات به صورت تناسبی در قالب طرحی دو فوریتی در مجلس دنبال شود.»

نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی، در مورد احتمال تصویب این دو فوریت اضافه می‌کند: «اگر این طرح دو فوریتی نیز مطرح شود باید تمام این فرآیندها را طی کند. احتمال آن خیلی ضعیف است که بحث برگزاری انتخابات تناسبی در چند ماه پیش رو به نتیجه رسیده و به انتخابات سال جاری مجلس برسد. کلیات اجرای انتخابات تناسبی ایده خوبی است اما نیازمند زیرساخت است. از طرف دیگر نظر هیات عالی نظارت بر این موضوع تاکید دارد که در شرایط کنونی این موضوع با عدالت اجتماعی در تضاد است و عدالت انتخاباتی رعایت نخواهد شد. از نظر بنده احتمال تصویب و رسیدن این طرح به انتخابات سال جاری مجلس صفر است. بر روی اصلاح قانون انتخابات در مجلس حدود دو سال کار شد. از طرف دیگر با زیرساخت های فعلی امکان برگزاری انتخابات تناسبی وجود ندارد. این احتمال خیلی ضعیف است که این موضوع به این مهمی به صورت دو فوریتی تصویب شود.»

 

انتخابات تناسبی باز می‌گردد

همچنین روز گذشته «محمدصالح جوکار»، رییس کمیسیون شوراها در واکنش به این موضوع گفت: «حذف تناسبی شدن انتخابات از این طرح، به معنای عدم امکان تصویب آن در آینده نیست و بنا داریم تا آن را در قالب طرحی جداگانه، به جریان بیندازیم که اگر دوفوریت آن تصویب شده و به جریان بیفتد، احتمال آن وجود دارد تا آن طرح نیز برای انتخابات امسال، قابل اجرا شود. علت اینکه کمیسیون، پیشنهاد حذف تناسبی شدن را مطرح کرد و از آن منصرف شد این بود که سایر مواد این طرح، بسیار مهم بود و کار زیادی بر روی آن انجام شده بود و خواستار این بودیم که برای انتخابات اسفندماه امسال آماده شود.»

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.