تاریخ انتشار : سه شنبه 9 اسفند 1401 - 23:42
کد خبر : 125002

پشت پرده کناره‌گیری چریک پیر اصلاحات

پشت پرده کناره‌گیری چریک پیر اصلاحات

آرمان شرق-گروه سیاست:روز یکشنبه «بهزاد نبوی»، رئیس پیشین «جبهه اصلاحات» از سمت خود کناره گیری کرد و همین موضوع باعث شد تا واکنش‌های منفی و مثبتی به‌همراه داشته باشد. باتوجه به اینکه بسیاری مشکلات درون ساختاری را دلیل این کناره‌گیری می‌دانند ولی نبوی در همین مورد می‌گوید: «مدت دو ساله من در ریاست جبهه اصلاحات به پایان رسید و دیگر سمتی در جبهه ندارم. وی در پاسخ به این سوال که آیا تمایل به ادامه همکاری در جبهه اصلاحات را دارد، گفت:‌ به دلیل مشکلات جسمی و همچنین بالا بودن سن دیگر امکان حضور در جبهه را ندارم.

پشت پرده کناره‌گیری چریک پیر اصلاحات

حکیمی‌پور: نبوی را «محافل پشت‌پرده» کنار زدند / رسته مقدم: کناره‌گیری نبوی علت درون جبهه‌ای ندارد
آرمان امروز، گروه سیاسی: روز یکشنبه «بهزاد نبوی»، رئیس پیشین «جبهه اصلاحات» از سمت خود کناره گیری کرد و همین موضوع باعث شد تا واکنش‌های منفی و مثبتی به‌همراه داشته باشد. باتوجه به اینکه بسیاری مشکلات درون ساختاری را دلیل این کناره‌گیری می‌دانند ولی نبوی در همین مورد می‌گوید: «مدت دو ساله من در ریاست جبهه اصلاحات به پایان رسید و دیگر سمتی در جبهه ندارم. وی در پاسخ به این سوال که آیا تمایل به ادامه همکاری در جبهه اصلاحات را دارد، گفت:‌ به دلیل مشکلات جسمی و همچنین بالا بودن سن دیگر امکان حضور در جبهه را ندارم.»
برخی از تحلیل‌گران رفتارهای چهره‌های تندرو در طیف‌های مختلف اصلاح‌طلبی را علت این کناره‌گیری می‌دانند و در مقابل اما بعضی دیگر معتقدند که مطالبات فراتر از قانون برخی چهره‌ها و جریانات اصلاح‌طلبی باعث شد تا چریک پیر حالا تا حدودی از فضای سیاسی فاصله بگیرد. «فاطمه راکعی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این زمینه به خبرآنلاین می‌گوید: «یکی اینکه احساس کرده روش‌های اتخاذ شده از سوی جبهه اصلاحات که در کمال حسن‌نیت صورت گرفته است از بازدهی لازم برخوردار نبوده است. این درحالی است که مطالبات مردم مشخص است و این مطالبات به حاکمیت منتقل شدند، اما از سوی مقابل پالس‌های مثبت ارسال نشد. از سوی دیگر برخی افراد و جریانات هم در طیف اصلاح‌طلبان وجود داشتند که راهبردی متفاوت با رویکردهای ایشان را خواستار بودند و معتقد بودند این روش‌های فعلی نتیجه‌بخش نیست، بنابراین باید راهبردهای متفاوتی در پیش گرفته شود.»
نگاهی به سوابق چریک پیر
بهزاد نبوی، زاده ۱۳۲۱ در تهران است. او از اعضای ارشد «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی«و از فعالان سیاسی پیش و پس از انقلاب به‌شمار می‌رود. از وی در عرصه سیاست ایران به «چریک پیر» یاد می‌شود. نبوی در کارنامه خود «معاونت نخست‌وزیر در امور اجرایی در دولت محمدعلی رجایی، محمدرضا مهدوی‌کنی و میرحسین موسوی» «وزیر صنایع سنگین» در دولت «میرحسین موسوی»، «نمایندگی و نایب‌رییسی مجلس در دوره ششم مجلس» و «ریاست ستاد بسیج اقتصادی در دوران جنگ ایران و عراق» را بر عهده داشت، طی سال‌های اخیر در قالب رییس جبهه اصلاحات به فعالیت سیاسی می‌پرداخت که کناره‌گیری کرد.  در جریان اعتراضات سال ۸۸ او همانند دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب دستگیر شد. آخرین اظهارنظر نبوی درخصوص رخدادهای اعتراضی اخیر بازتاب‌های فراوانی در فضای عمومی جامعه و موافقان و مخالفان فراوانی پیدا کرد. بهزاد نبوی در واکنش به اعتراضات اخیر گفته بود: «به‌رغم شرایط نامساعد برای ادامه فعالیت سیاسی، کماکان باید حرکت اصلاحی را ادامه دهیم. فی‌المثل در ماجرای مهسا امینی جبهه در اولین روز، بیانیه داد و به رییس قوه قضاییه نامه نوشت، ولی قطعا نمی‌توانیم با معترضان کف خیابان که شعارهای براندازانه می‌دهند، همسو شویم.»
نبوی را «محافل پشتپرده» کنار زدند
«احمد حکیمی‌پور»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به خبر کناره‌گیری بهزاد نبوی از جبهه اصلاحات با تاکید بر اینکه این طیف سیاسی نیاز به یک خانه‌تکانی اساسی دارد، به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که پیش از اینکه بهزاد نبوی بخواهد این مسئولیت را بر عهده بگیرد به دلیل تفاوت دیدگاه‌ها و اینکه جبهه اصلاحات مسیر مشخصی را در پیش ندارد، از آنجا فاصله گرفتیم. باتوجه به سابقه مبارزاتی، اجرایی و سیاسی نبوی، معتقد بودیم که او می‌تواند سامانی به روند فعالیت جبهه بدهد ولی بدون هیچ دستاوردی حالا خبر کناره‌گیری او منتشر شد. موضوع اصلی در اینجا است که جبهه اصلاحات برای حضور فعال در عرصه سیاسی ایران، جذابیت چندانی برای نسل جدید ندارد و این موضوع می‌رساند که نیاز به یک آسیب‌شناسی جدی داریم. توجه داشته باشید که روند فعالیت احزاب و جبهه‌های سیاسی نیاز به شفافیت در عملکرد دارد که چنین چیزی در جبهه اصلاحات وجود ندارد. جبهه اصلاحات باید یک پوست اندازی انجام دهد و مسائل و چالش‌ها را در قالب ساختار اصلاح‌طلبانه بررسی و بر طرف کند. هرکسی که با این تغییرات و آسیب‌شناسی‌ها سازگاری ندارد می‌تواند در جای دیگر عقاید خود را پیگیری کند. محافل سیاسی جای تعارف بازی و نظرات شخصی نیست که کسی را بخواهند با زور و اجبار در جایی نگاه دارند.»
این فعال سیاسی با انتقاد از برخی گره‌هایی که باعث مسدود شدن مسیر جبهه اصلاحات شده است، ادامه می‌دهد: «ما در جبهه اصلاحات چند گِره اساسی داریم که برای تحرک دوباره نیاز است این گِره‌ها را باز کنیم. ما هنوز نمی‌دانیم که جبهه اصلاحات چه برنامه‌ای برای حکم‌رانی دارد و یا اینکه چه نگاهی به اقتصاد دارد. وقتی در موضوعات اقتصادی بحثی مطرح می‌شد دیدگاهایی از سوسیالیست، لیبرالیست، بازاری و عدالت طلب و … به چشم می‌خورد و هیچ جمع‌بندیی در این بین وجود ندارد. در همین خصوص باید اضافه کنم که در مورد سیاست‌خارجه، سیاست داخلی و … هیچ نقشه راهی وجود ندارد. در جبهه اصلاحات گره‌های ساختاری و محفلی وجود دارد که به‌نوعی اجازه تحرک سیاسی را نمی‌دهد. توجه داشته باشید که جبهه اصلاحات به‌عنوان یک پیشخوان حقوقی فعالیت می‌کند زیرا تصمیمات در پشت پرده‌ها و در محافل خصوصی گرفته می‌شود. «شخصی‌گرایی» در این طیف سیاسی باعث شده است که احزاب اصلاح‌طلب که در سال‌های گذشته فعال بودند حالا تحرک کمی داشته باشند و به عنوان کولبران سیاسی از آنها نام برده می‌شود. به‌نظر بنده نبوی توانایی باز کردن این گره‌ها را داشت ولی محافلی که از بیرون جبهه اصلاحات تصمیم می‌گیرند او را هم کنار زدند. آنچه از نام این جبهه مشخص است باید روندی اصلاحی داشته باشد ولی هنوز مشخص نیست که چه چیز را باید اصلاح کنیم. در مورد تغیرات قانون اساسی، قوم گرایی، اقتصاد، سیاست داخلی و خارجی، احزاب و … تنها به کلی گویی بسنده می‌کنند.»
کنارهگیری نبوی علت درون جبههای ندارد
«مصطفی رسته مقدم»، عضو شورای مرکزی «حزب اتحاد ملت» در واکنش به خبر کناره‌گیری بهزاد نبوی از جبهه اصلاحات با تاکید بر اینکه فضای گفتمانی برای فعالیت سیاسی وجود ندارد، به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «بهزاد نبوی از جمله چهره‌های تاثیرگذار در طیف اصلاح‌طلبی محسوب می‌شود. او بعد از پایان دوره ریاست بر جبهه اصلاحات در راستای مسئولیت خود که همانا اصلاح‌طلبی است در مسیر چرخش نخبگان کناره‌گیری کرد. این موضوع را باید یک قدم مثبت ارزیابی کنیم. هرچند ایشان دیگر در این جبهه حضور ندارند ولی قطعا راهنمایی‌ که خواهند کرد در دستور کار قرار خواهد گرفت. پس از کناری‌گیری او از جبهه اصلاحات موضوعاتی در رابطه با مشکلات درون ساختاری و … عنوان شده است که نمی‌تواند دلیل کناره‌گیری او باشد. توجه داشته باشید که اختلاف سلیقه و … در همه احزاب، تشکلات و جبهه‌ها وجود دارد و در جبهه اصلاحات هم همواره تلاش شده است که برای حل چالش‌ها و اختلاف سلیقه‌ها، راه حل مشترکی پیدا کنند.»
این فعال سیاسی با ادعای اینکه فضای گفتمانی وجود ندارد معتقد است که خواسته‌های اصلاح‌طلبی باید جامعه محور باشد و در مسیری حرکت کند که شعارهایی در مسیر مطالبات شهروندان بدهند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.