تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 آذر 1402 - 7:59
کد خبر : 144769

پایان حصر لوازم خانگی

پایان حصر لوازم خانگی

آرمان شرق-گروه اقتصاد: معاون اول رئیس جمهور بخشنامه مصوبه هیأت وزیران در خصوص مجوز واردات لوازم و تجهیزات برقی و گاز سوز (لوازم خانگی) با استاندارد و بر چسب انرژی فقط با دو رتبه برتر انرژی را ابلاغ کرد. هرچند این به معنای آزادسازی کامل واردات لوازم خانگی نیستف اما می توان آن را نقطه پایانی بر ایده ممنوعیت واردات دانست.

پایان حصر لوازم خانگی

 

آرمان امروز : معاون اول رئیس جمهور بخشنامه مصوبه هیأت وزیران در خصوص مجوز واردات لوازم و تجهیزات برقی و گاز سوز (لوازم خانگی) با استاندارد و بر چسب انرژی فقط با دو رتبه برتر انرژی را ابلاغ کرد. هرچند این به معنای آزادسازی کامل واردات لوازم خانگی نیستف اما می توان آن را نقطه پایانی بر ایده ممنوعیت واردات و حمایت از کالای ایرانی دانست. ممنوعیت واردات لوازم خانگی در ایران، از سال ۱۳۹۷ آغاز شد و تا پایان سال ۱۴۰۰ زمان بندی شده بود. در سال ۱۴۰۱، دولت اعلام کرد که ممنوعیت واردات لوازم خانگی را به طور کامل لغو می‌کند.

با این حال، تا کنون این تصمیم اجرایی نشده بود. یکی از توجیهات اصلی ممنوعیت واردات لوازم خانگی، محدودیت‌های ارزی بود که در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران ایجاد شد. در آن زمان، دولت برای مدیریت منابع ارزی خود، واردات بسیاری از کالاها، از جمله لوازم خانگی، را ممنوع کرد. از سوی دیگر، برخی کارشناسان معتقدند که ممنوعیت واردات لوازم خانگی، هدف سیاسی نیز داشته است. آنها می‌گویند که این ممنوعیت، تلاشی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و کاهش وابستگی ایران به کشورهای خارجی بوده است. تاثیرات ممنوعیت واردات لوازم خانگی بر اقتصاد ایران را می‌توان در چند مورد خلاصه کرد.

با ممنوعیت واردات لوازم خانگی، قیمت این کالاها در بازار ایران به شدت افزایش یافت. این افزایش قیمت، به ویژه برای اقشار کم‌درآمد، مشکلات زیادی ایجاد کرد. همچنین با کاهش رقابت در بازار لوازم خانگی، تولیدکنندگان داخلی انگیزه کمتری برای بهبود کیفیت محصولات خود داشتند. این امر، منجر به کاهش کیفیت لوازم خانگی تولید داخل شد. از سوی دیگر، ممنوعیت واردات لوازم خانگی، به افزایش قاچاق این کالاها به ایران منجر شد.

قاچاق لوازم خانگی، علاوه بر ایجاد مشکلات اقتصادی، آسیب‌های اجتماعی نیز به همراه داشت. در حال حاضر، بسیاری از کارشناسان معتقدند که ممنوعیت واردات لوازم خانگی، تأثیرات منفی بیشتری نسبت به تأثیرات مثبت آن داشته است. آنها می‌گویند که این ممنوعیت، منجر به افزایش قیمت، کاهش کیفیت و افزایش قاچاق لوازم خانگی شده است. بنابراین، آنها خواستار لغو کامل این ممنوعیت هستند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.