هزار برابرگران‌تر!
دنیای‌اقتصاد : بدون قطع خبر مهم این روزهای فوتبال ایران، فسخ قرارداد علیرضا بیرانوند با پرسپولیس و احتمال پیوستن او به استقلال بوده است؛ انتقالی که گفته می‌شود استارت آن با پیشنهاد صدمیلیارد تومانی استقلال برای دو فصل حضور گلر ملی‌پوش پرسپولیس در این تیم زده شد. اینکه سرنوشت بیرانوند چه خواهد شد یک بحث دیگر است و چه بسا در زمانی که شما مشغول مطالعه این مطلب هستید، تکلیف او هم روشن شده باشد. این مطلب اما درباره تورم وحشتناک دو دهه اخیر فوتبال ایران است که با مقایسه ارقام پیشنهادی برای بمب‌های نقل‌وانتقالات به وضوح مشخص می‌شود.

زمزمه انتقال علیرضا بیرانوند به استقلال، خیلی‌ها را یاد حضور مهدی هاشمی‌نسب در این تیم انداخت؛ جنجالی‌ترین انتقال تاریخ فوتبال ایران که تابستان ۷۹ رخ داد و طی آن مدافع پرسپولیس در تصمیمی باورنکردنی سر از استقلال درآورد. آن زمان درباره این انتقال گفتند که به هاشمی‌نسب پیشنهاد صد میلیون تومانی داده شده است و او نتوانسته آن را رد کند. تازه به یاد داشته باشید که آن عدد بابت سه فصل حضور در استقلال به هاشمی‌نسب پرداخت شد؛ درحالی‌که امروز علیرضا بیرانوند بابت دو فصل بازی در جمع آبی‌پوشان می‌تواند صد میلیارد تومان دریافت کند! تازه آن زمانی که افشا شد دستمزد هاشمی‌نسب صد میلیون تومان است، هیچ‌کس آن را باور نمی‌کرد؛ چراکه حتی اعدادی نصف یا ثلث آن هم در فوتبال ایران شنیده نشده بود، اما همین امسال یک بازیکن غیرملی‌پوش بابت دو فصل بازی در تراکتور صد میلیارد تومان از مدیران این باشگاه طلب کرده است! جالب است بدانید سال۹۶ هاشمی‌نسب در مصاحبه‌ای به دفاع از تصمیمش پرداخته و گفته بود: «سال۷۹ با ۳۰میلیون تومان از آن پول خانه‌ای خریدم که الان سه‌میلیارد تومان می‌ارزد.» به نظر شما خانه‌ای که سال۹۶ ارزش آن سه میلیارد تومان بوده، امروز چقدر می‌ارزد؟ بیست تا سی میلیارد تومان؛ نه؟ سوال بعدی اینکه فکر می‌کنید با همین روند، سال ۱۴۲۰ بمب نقل‌وانتقالات با چه رقمی جابه‌جا خواهد شد؟ لابد بیست هزار میلیارد تومان؛ تازه حداقل!

از ۱۰۰ میلیون هاشمی‌نسب تا ۱۰۰ میلیارد بیرانوند

تاثیر تورم بر پول و دستمزد فوتبالیست‌ها

ارزش قرارداد سال ۷۹ مهدی هاشمی‌نسب ۱۲۵ هزار دلار بود. رقم پیشنهادی استقلالی‌ها به علیرضا بیرانوند درحال حاضر معادل دو میلیون دلار است

فرارو– علیرضا بیرانوند با پیشنهاد تقریبا ۱۰۰ میلیاردی باشگاه استقلال روبرو شده که این عدد ناخود‌آگاه ماجرای قرارداد ۱۰۰ میلیونی سال ۷۹ مهدی هاشمی‌نسب با آبی‌ها را تداعی می‌کند. در این مطلب اساسا کاری به ماجرای انتقال بیرانوند به استقلال نداریم و فقط دوتا رقمی که درباره قرار‌داد‌های مهدی هاشمی‌نسب و علیرضا بیرانوند مطرح شده را از دید اقتصادی بررسی می‌کنیم.

قیمت دلار در سال ۷۹ یعنی زمانی که مهدی هاشمی‌نسب از پرسپولیس به استقلال رفت، حدود ۸۰۰ تومان بود. آن زمان علی فتح‌الله‌زاده به‌عنوان مدیرعامل وقت آبی‌ها ستاره رقیب را با پیشنهاد ۱۰۰ میلیونی به استقلال برد. ۲۳ سال پیش این عدد با ۱۲۵ هزار دلار آمریکا برابری می‌کرد. اگر فرض کنیم علیرضا بیرانوند قرارداد ۱۰۰ میلیاردی با استقلال را امضا کند، با احتساب نرخ‌های فعلی که در بازار آزاد ارز حاکم است، ارزش پولی که از این قرارداد به گلر شماره یک تیم ملی می‌رسد، معادل دو میلیون دلار تخمین زده می‌شود. البته گفته می‌شود قرارداد پیشنهادی استقلال به بازیکن سابق پرسپولیس دوساله است و اینطوری می‌توانیم دستمزد سالانه علیرضا بیرانوند در استقلال را یک میلیون دلار ناقابل بدانیم. ازرش ۱۰۰ میلیاردی که درباره قرارداد احتمالی علیرضا بیرانوند و استقلال مطرح می‌شود معادل یک میلیون و ۸۵۰ هزار یورو است و با هفت میلیون و ۲۴۵ هزار درهم امارات و ۵۲ میلیون لیر ترکیه برابری می‌کند.

قیمت طلا ۱۸ عیار تابستان ۷۹ که مهدی هاشمی‌نسب پرسپولیس را به‌مقصد استقلال ترک کرد، حدود پنج هزار و ۳۵۰ تومان به ازای هر گرم بود. الان با گذشت ۲۳ سال از آن روز‌ها قیمت طلا تقریبا به گرمی دو میلیون و ۳۸۰ هزار تومان رسیده است. ارزش پولی که هاشمی‌نسب در سال ۷۹ از استقلالی‌ها دریافت کرد، با ۱۸.۶ کیلوگرم طلا ۱۸ عیار برابری می‌کرد و اگر انتقال ۱۰۰ میلیاردی بیرانوند به استقلال سرو‌شکل رسمی بگیرد، ارزش قرارداد او با آبی‌ها معادل ۴۲ کیلوگرم طلا ۱۸ عیار می‌شود!

قیمت سکه تمام‌بهار آزادی ۲۳ سال پیش در تابستان ۱۳۷۹ حدود ۶۰ هزار تومان بود. یعنی مهدی هاشمی‌نسب می‌توانسته با ۱۰۰ میلیونی که در زمان خودش رکورد بازار نقل‌وانتقالات فوتبال ایران را شکسته بود، راهی صرافی‌ها شود و حداقل هزار و ۶۶۶ عدد سکه تمام‌بهار آزادی بخرد. قیمت سکه در حال حاضر نزدیک ۲۹ میلیون تومان است. با این اوصاف رقم عجیب و غریبی که درباره قرارداد بیرانوند و استقلال مطرح شده، مساوی است با سه هزار و ۴۴۸ قطعه سکه طلای تمام بهار آزادی. با این پول می‌شود شش هزار و ۳۳۰ قطعه نیم‌سکه، ۹ هزار و ۲۸۵ قطعه ربع‌سکه و ۱۵ هزار و ۶۲۵ قطعه سکه گرمی خرید.

تاثیر تورم بر پول و دستمزد فوتبالیست‌هابیشتر بدانید| ۱۰۰ میلیونی که مهدی هاشمی‌نسب در سال ۷۹ از استقلال دریافت کرد، معادل ۱۲۵ هزار دلار بود و با آن پول می‌شد ۳۲۴ متر آپارتمان مسکونی در تهران خرید

قیمت خانه سال ۱۳۷۹ در تهران به‌شکل تقریبی متری ۳۰۸ هزار تومان بود. خود مهدی هاشمی‌نسب می‌گوید آن سال با بخشی از پولی که از استقلالی‌ها گرفته، یک آپارتمان در کرج و یک پیکان دست‌دوم خریده. اما بررسی‌های فرارو نشان می‌دهد ارزش قرارداد ۱۰۰ میلیونی او با آبی‌ها در آن روز‌ها معادل ۳۲۴ متر آپارتمان مسکونی در خود پایتخت بوده است. در شش ماه گذشته انتشار آمار رسمی از قیمت مسکن در تهران متوقف شده است، ولی اگر آخرین داده‌های رسمی از تحولات مسکن پایتخت را ملاک قرار بدهیم، با ۱۰۰ میلیاردی که درباره قرارداد بیرانوند و استقلال مطرح شده، می‌شود در تهران یک خانه هزار و ۸۲۰ متری خرید.

متوسط قیمت مسکن در تهران دی‌ماه پارسال به متری ۵۵ میلیون تومان رسید. ارزش قرارداد احتمالی بیرانوند و استقلال در ارزان‌ترین محله‌های تهران کفاف خرید سه هزار و ۷۰۰ متر آپارتمان مسکونی را می‌دهد و با این پول در گرانقیمت‌ترین محله‌های پایتخت می‌شود سراغ یک خانه تقریبا ۹۰۰ متری رفت. در خیابان فرشته تهران که یکی از گران‌ترین نقاط پایتخت است، یک پنت‌هاوس لوکس ۳۰۰ متری را دقیقا ۱۰۰ میلیارد ناقابل آگهی کرده‌اند که پنج‌تا پارکینگ و یکسری امکانات خاص مثل استخر، سونا و جکوزی دارد.

قیمت پراید صفرکیلومتر در دورانی که مهدی هاشمی‌نسب قید پرسپولیس را زد و سر از اردوگاه تیم رقیب درآورد، نزدیک شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. پیکان صفرکیلومتر در تابستان سال ۱۳۷۹ پنج میلیون و ۵۰۰ هزارتومان فروخته می‌شد. خرید پژو ۴۰۵ نزدیک ۱۱ میلیون تومان هزینه داشت و پژو پارس که تازه وارد بازار شده بود، قریب ۱۴ میلیون تومان ارزش داشت. به‌این ترتیب یاغی آن روز‌های فوتبال ایران می‌توانسته به‌جای خرید پیکان دست‌دوم، ۱۸ تا پیکان صفرکیلومتر، ۱۵ تا پراید صفرکیلومتر، ۹ دستگاه پژو ۴۰۵ و حداقل هفت دستگاه پژو پارس بخرد.

رقم قرارداد بیرانوند و استقلال در صورت توافق نهایی رکورد جدیدی برای نقل‌وانتقالات فوتبال کشور است و با قیمتی که الان فروشنده‌ها در بازار خودرو پیشنهاد می‌دهند، می‌شود با آن پول ۲۸۵ دستگاه پراید صفرکیلومتر خرید. بی‌ام‌و ۷۳۰Li که یکی از گران‌ترین خودرو‌های فعلی در خیابان‌هاست به‌شرط صفرکیلومتربودن نهایتا ۱۳ میلیارد آگهی می‌شود و ارزش قرارداد احتمالی بیرانوند با استقلال معادل ۱۰ دستگاه تویوتا لندکروز است.