تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 تیر 1402 - 7:59
کد خبر : 135163

نحوه محاسبه ضخامت سقف وافل به چه صورت است؟

نحوه محاسبه ضخامت سقف وافل به چه صورت است؟
نحوه محاسبه ضخامت سقف وافل به چه صورت است؟ روش به دست آوردن و محاسبه ضخامت سقف های وافل یک طرفه و دو طرفه

محاسبه ضخامت سقف وافل یکی از اصول طراحی این سازه ها در ساختمان های امروزی به شمار می رود. در راستای بررسی ابعاد سقف های وافل باید حتما به این نکات مهم دقت داشته باشید. ضخامت سقف وافل با در نظر گرفتن پارامترهای متعددی ارزیابی می شود. در این حوزه در نظر گرفتن دهانه ساختمان و ابعاد آن نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه به بررسی دقیق نحوه اندازه گیری ضخامت این سقف ها می پردازیم.

نکات اندازه گیری سقف وافل

در خصوص بررسی ضخامت سقف وافل باید ابعاد کلی سقف مورد نظر بررسی شود. به این ترتیب طراحی ساختار این سقف ها با دقت عمل بیشتری انجام می گیرد. در این زمینه به مجموعه نکات زیر توجه می شود:

  1. عرض تیرچه و ریپ یکی از مهمترین مواردی است که برای طراحی سقف وافل بررسی می شود. طول تیرچه حداقل ۱۰ سانتی متر است که در تمام امتداد این سازه ها یکسان خواهد بود. به این ترتیب ضخامت نهایی سقف استانداردتر خواهد بود.
  2. برای بررسی ابعاد عمق تیرچه نیز به اندازه عرض آن توجه می شود و بر این اساس عمق سقف وافل مشخص می شود.
  3. فاصله لبه تا لبه تیرچه ها نباید از ۷۵ سانتی متر تعدی کند.
  4. ضخامت دال باید بزرگتر از ۱/۱۲ باشد. این ابعاد گاها بزرگتر از ۵ سانتی متر نیز خواهند بود. تعیین ضخامت سقف یکی از مهمترین نکات در فرایند اجرای این سازه ها به شمار می رود.

نحوه محاسبه ضخامت سقف وافل

طراحی انواع سقف وافل

محاسبه ضخامت سقف وافل در خصوص طراحی هر یک از دسته بندی های این سازه ها متفاوت است. نسبت طول به عرض دهانه این سقف ها تعیین کننده روش طراحی آن ها است. اصول طراحی سقف های یک طرفه و دو طرفه با هم متفاوت است. از این رو باید هر یک را به صورت مجزا بررسی کنیم.

سقف های وافل یک طرفه و دو طرفه

هر یک از انواع سقف های وافل عملکرد مجزایی دارند. در صورتی که نسبت طول به دهانه بیشتر از ۲ باشد، عملکرد سقف به صورت یک طرفه تعیین خواهد شد. با در نظر گرفتن این اصول مهم کاربری این سقف ها استانداردتر می شود و کیفیت ساخت آن ها به حد ایده آل می رسد.

طراحی سقف وافل یک طرفه

سقف های وافل یک طرفه نیز از دسته بندی های مهم این سازه های ساختمانی جدید به شمار می روند. این سقف ها مشابه با ساختار سقف های یونولیتی نصب می شوند و طراحی یکسانی دارند. در این خصوص جداولی تهیه شده اند که استاندارد ساخت این سقف ها را مشخص می کند. در صورتی که مهندسین ناظر تشخیص دهند، سقف وافل یک طرفه با طراحی مشابه با سقف های یونولیتی به کار می روند. اجرای آن ها در محل مورد نظر بسیار به صرفه و اقتصادی است و به همین خاطر از پرطرفدارترین سقف های دنیای امروز به شمار می روند.

تبدیل سقف های سنتی به سقف وافل

ضخامت سقف وافل یکی از استانداردهای مهم برای طراحی این سازه ها به شمار می رود. با ایجاد تغییراتی در ضخامت، ابعاد و عمق این سقف ها می توان سازه های تیرچه بلوک را به سقف های وافلی تبدیل کرد. تبدیل سقف های قدیمی به سازه های وافل جدید مزایای بی شماری برای شما به همراه دارد. با استفاده از این روش های تبدیل سازه های قدیمی شما با ساختاری مدرن و شیک بازسازی شده و کیفیت اجرای سقف ساختمان افزایش می یابد.

با در نظر گرفتن منعطف بودن سقف های وافل، محدودیت های ساختمان سازی با تبدیل سقف سنتی به وافل به شدت کاهش می یابد. در خصوص تبدیل سازه های قدیمی به سقف های وافلی نیازی به استفاده از دیوارها و ستون های برشی وجود ندارد. در این زمینه تنها باید پلان تیرچه را به پلان وافل تغییر دهید. البته این روش تبدیلی تنها در خصوص سقف های یک طرفه مورد استفاده قرار می گیرد. برای تبدیل سقف قدیمی به سازه های وافل دو طرفه از روش های تخصصی تری استفاده می کنند.

محاسبه ضخامت سقف وافل

انواع روش های طراحی سقف وافل

به جز روش های طراحی وافل یک طرفه و دو طرفه و روش های تبدیل سقف های تیرچه بلوک به سقف وافل، روش های دیگری نیز در خصوص ساخت و احداث این سازه های ساختمانی وجود دارد. برخی از آن ها را در زیر مشاهده می کنید:

  1. پس از محاسبه ضخامت سقف وافل و سایر اندازه گیری های مربوط به این سازه ها، می توان با استفاده از روش دال معادل طرحی سقف را انجام داد. در این روش اهداف تحلیلی سقف وافل نیز مورد توجه قرار می گیرند و بر این اساس بهترین محاسبات در خصوص ضخامت سقف وافل، عمق و عرض تیرچه ها و… به دست می آید.
  2. روش بعدی که در این زمینه مورد توجه قرار می گیرد، نرم افزار ایتبس و سیف است که یکی از روش های قدیمی برای طراحی سقف های وافل به شمار می رود. با استفاده از این روش طراحی فایل اصلی آماده شده و وارد نرم افزار ایتبس و سیف می شود. این روش در سال های اخیر کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. طراحی سازه های سقف وافل زیر نظر مهندسین مجرب نیز یک روش مقرون به صرفه و اقتصادی در این حوزه به شمار می رود. این روش ها در سر تا سر کشور ما مورد استفاده بوده و کیفیت ساخت و احداث ساختمان های امروزی را افزایش می دهند.

جمع بندی

در این بخش در رابطه با محاسبه ضخامت سقف وافل و روش های طراحی این سازه های کاربردی در دنیای امروز اطلاعاتی را بررسی کردیم. در صورتی که قصد اجرای سقف وافل یک طرفه یا دو طرفه را در پروژه ساختمانی خود دارید، باید به محاسبات و اندازه گیری های دقیق در پروژه خود اهمیت دهید. در غیر این صورت ظرافت اجرای سقف شما در حد ایده آل نخواهد بود.

شما می توانید به سهولت از هر یک از دسته بندی های این سقف های کاربردی برای پروژه های مختلف استفاده کنید. ضخامت سقف وافل بسته به عوامل مختلفی تغییر می شود. اما به طور کلی یک استاندارد مشخص برای این سقف ها مشخص می شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.