پرسپولیس

قهرمان فصل گذشته لیگ برتر تا زمان تنظیم این مطلب تنها یک خرید داشته و شروع تمریناتش هم چند بار به خاطر اعتراض بازیکنان به عدم دریافت مطالبات فصل قبل به تعویق افتاده است. اینها طبیعتا نباید نشانه‌های خوبی باشند، اما نکته اینجاست که پرسپولیس از نظر نیروی انسانی تیمی نسبتا کامل به شمار می‌آید و دغدغه آنچنانی در بازار نقل‌وانتقالات ندارد. سرخ‌پوشان برای خط حمله شهاب زاهدی را گرفته‌اند و ممکن است یک مهاجم دیگر هم به این تیم اضافه شود. در خط دفاعی محمدحسین کنعانی‌زادگان به حضور در این تیم نزدیک است و شاید تنها با جذب یک مدافع چپ استاندارد، پرسپولیس کامل شود. البته همه اینها مشروط بر این است که بازیکن مهمی از جمع قرمزها جدا نشود.

   استقـلال

وضعیت استقلال بغرنج و کار جواد نکونام حقیقتا دشوار است. همان اتفاقات روز اول تمرین و درگیری اوباش با هواداران نشان داد که آسمان استقلال چقدر ابری است. بزرگ‌ترین پاشنه آشیل فعلی استقلال مدیریت باشگاه است؛ مدیرانی که برای خودشان بنر می‌زنند و هر روز با یک اظهارنظر عجیب شهر را به هم می‌ریزند. در فاز نیروی انسانی استقلال تا کنون مهرداد محمدی را جذب کرده و شایعاتی هم در مورد حضور امثال محمد نادری، احسان پهلوان و… در این تیم به گوش می‌رسد. دیگر اینکه استقلال یک دروازه‌بان خوب می‌خواهد، چرا که دوران حضور حسین حسینی در این تیم به پایان رسید. از همه مهم‌تر اما سرنوشت نامعلوم محمد محبی و مهدی قائدی است؛ دو بازیکن حیاتی و موثر تیم که هر دو نیاز به دریافت رضایتنامه از باشگاه‌های خارجی دارند. دست‌کم تا این لحظه گفته می‌شود محبی می‌ماند و قائدی می‌رود.

   سپـاهـان

تنها تیمی که فصل گذشته هم از نظر نیروی انسانی به پرسپولیس نزدیک بود، همین سپاهان است. آنها حالا در مسیر بهتر شدن نیز گام برداشته‌اند. سپاهان برای فصل جدید رضایتنامه قطعی پیام نیازمند را گرفت و فعلا موفق به جذب کاوه رضایی و رضا شکاری در خط حمله شده است. فصل گذشته ژوزه مورایس اغلب ناچار بود با شهریار مغانلو به عنوان تک‌مهاجم بازی کند، اما حالا دستش برای تغییر سیستم و انتخاب‌های دیگر باز شده است. سپاهان با جدایی نفرات مهمی مثل مغانلو و رامین رضاییان مخالفت کرده و به دنبال جذب چند بازیکن خارجی هم هست. حالا مورایس یک فصل در ایران کار کرده و آشنایی بیشتر او با شرایط هم یک مزیت دیگر برای طلایی‌پوشان به شمار خواهد رفت.

   تراکتــور

بزرگ‌ترین ترمیم فوتبال ایران در پنجره تابستانی، در ساختار دفاعی تراکتور صورت گرفته است؛ جایی که حسین پورحمیدی از موفق‌‎ترین دروازه‌بان‌های فصل گذشته فوتبال ایران به جمع سرخ‌پوشان تبریزی پیوست. آنها همچنین در قلب خط دفاعی هم دو بازیکن مطرح و موفق یعنی شجاع خلیل‌زاده و عارف آقاسی را جذب کردند. تراکتور در نیم‌فصل دوم لیگ بیست‌ودوم با پاکو خمز اسپانیایی حسابی اوج گرفت، اما نقطه‌ضعف این تیم تزلزل خط دفاعی بود. آنها فصل گذشته ۳۴ گل خوردند که برای یک مدعی قهرمانی آمار بسیار بدی است. شکست ۷ گله روز آخر تراکتور برابر استقلال هم به تنهایی نشان داد وضع چقدر خراب است. حالا تراکتور عقب زمین را درست کرده و امیدوار است با توجه به آشنایی خمز نسبت به شرایط فوتبال ایران، فصل آینده به نتایج بهتری دست پیدا کند.