تاریخ انتشار : شنبه 1 دی 1397 - 18:06
کد خبر : 52493

باید با موضوع آتش سوزی جدی تر برخورد می کردیم/همه از مدیر مدرسه تا وزیر باید پاسخگو باشند/فرق نمی‌کند مردم یا نماینده باید حریم همه رعایت شود

باید با موضوع آتش سوزی جدی تر برخورد می کردیم/همه از مدیر مدرسه تا وزیر باید پاسخگو باشند/فرق نمی‌کند مردم یا نماینده باید حریم همه رعایت شود

آرمان شرق-شایان مظاهری:پانزدهم آذر سال ۹۱ بود که یک کلاس درس مدرسه ابتدایی روستای شین‌آباد از توابع شهرستان  پیرانشهر دچار آتش‌سوزی شد و از ۳۷ نفر دانش آموزان آن ۲۹ نفر دچار سوختگی شدند. حالا دقیقا بعد از گذشت شش سال  و ۱۲ روز نظیر آن حادثه تکرار شد و در مدرسه ابتدایی اسوه حسنه

آرمان شرق-شایان مظاهری:پانزدهم آذر سال ۹۱ بود که یک کلاس درس مدرسه ابتدایی روستای شین‌آباد از توابع شهرستان  پیرانشهر دچار آتش‌سوزی شد و از ۳۷ نفر دانش آموزان آن ۲۹ نفر دچار سوختگی شدند. حالا دقیقا بعد از گذشت شش سال  و ۱۲ روز نظیر آن حادثه تکرار شد و در مدرسه ابتدایی اسوه حسنه زاهدان ۴ دانش آموز در اثر سوختگی جان خود را از دست دادند .شین آبادی ها بزرگ شدند ،اگر چه با آلام سوختگی ولی این کودکان کلاس اول را هم ناتمام گذاردند.شش سال پیش گفتند زین پس به ایمن سازی مدارس توجه بیشتری خواهیم کرد ولی گویی این هم به مثابه حرف ها و وعده های عمل نشده دیگر به باد فراموشی سپرده شد .نمایندگان مجلس هم به چند تذکر بسنده کردند و جلسه ای تشکیل ندادند ,گویی داستان نماینده سراوان مهم تر از جان این کودکان بود. البته عصر عصر اطلاعات است و هر خبری با دست به دست شدن در فضای مجازی مخاطب خود را پیدا می کند ,مردم هم دیگر با شعار و وعده اقناء نمی شوند .باشد تا برخی مسئولین به خود بیایند و از برخی رفتار ها ی احساسی پرهیز کنند . آرمان شرق در گفت‌و‌گویی با محمد رضا بادامچیان نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به آثار و تبعات این قبیل رفتار ها پرداخته که در پی می آید.

واکنش منطقی مجلس نسبت به حادثه آتش سوزی مدرسه در سیستان چه باید باشد؟

این اتفاقات بالاخره می افتد ،وقتی ساختمان ها قدیمی است و سوخت هم نفت است باید دقت بیشتری اعمال شود و باید تذکر دهیم که این اتفاقات پیش نیاید. این اتفاق عمدی نبوده ولی خوب به هر حال شده.فضای مجازی هم به ما کمک می کند که بیشتر از این اتفاقات مطلع شویم.چیز جدیدی هم نیست از قبل هم بوده و شاید دامنه اش هم بیشتر شود.حالا آنقدر توییت زدند و به وزیر آموزش و پرورش تذکر دادند که شاید کمتر شود.

همانطور که شما هم اشاره داشتید قبلا هم از این دست حوادث داشتیم مثل حادثه شین آباد، متاسفانه در این حادثه ۴ نفر هم کشته شدند.به نظر شما چه کسانی و چه عواملی اهمال کاری کرده اند.چرا در این سال ها اقداماتی صورت نگرفته که جلوی از این دست حوادث گرفته شود؟

همانطور که گفته شد ساختمان های مدارس ما اکثرا قدیمی است ،حتی در تهران هم ۵۰ تا ۶۰ درصد واحد های مدارس از قدمت بالایی برخوردار است ،۴۰ تا ۵۰ سال و اینها.در شهرستان ها و بویژه در زاهدان و اینها و نقاط محروم مدرسه ها فرسوده هستند و ما ندیدیم و در خبر شنیده ایم ولی باید جدی تر برخورد کنیم و بنشینیم با وزیر صحبت کنیم ،نماینده ها از این ماجرا خیلی ناراحت شدند.من دیدم اکثرا حتی در صحن مجلس هم به وزیر آموزش و پرورش تذکر دادند.

الان مدیر مدرسه را بازداشت کردند در حالی که ایشان اصلا در مدرسه نبوده،چرا بجای برطرف کردن مشکل مدیر را بازداشت می کنند؟

به هر صورت همه اینها باید پاسخگو باشند دیگر،فرق نمی کند مثلا اگر کارمند وزیر یک خبطی کند از وزیر سوال می کنند.همه مسئولند و همه باید پاسخگو باشند،چه مدیر،چه مدیر کل آنجا و چه رییس منطقه و وزیر همه باید در این قضیه پاسخگو باشند.نمی توانیم بگوییم مقصر هستند اما باید پاسخ بدهند.

نماینده ها در یک بحثی مثل مشاجره لفظی نماینده سراوان جلسه غیر علنی تشکیل دادند و ۴۰ نفر در پی استیضاح وزیر بودند اما همین نماینده ها برای جان باختن ۴ دختر دانش آموز چنین جلسه ای تشکیل ندادند.تاثیر و تبعات این اتفاقی که آقا درازهی رقم زده و فیلمی که در مجلس گرفته شده در افکار عمومی چیست؟

در مورد اتفاقی که برای این بچه ها هم افتاده تذکر دادند ،خبر رسید و آنجا هم صحبت شد و به چنین مسایلی واکنش نشان دادیم.آن یک مسئله جدا بود و این یک مسئله دیگر نمی شود این دو را با هم قاطی کرد.

ولی آنجا نهایتا پای یک هتاکی در میان بود و اینجا پای جان باختن ۴ بچه،این دو موضوع با هم خیلی متفاوت هستند.آیا این موضوع نیازی به یک تشکیل جلسه فوری نداشت؟

آن بستگی به سیستم مجلس داشت ،والا آنکه نمایندگان خیلی عمیق تر از موضوع نماینده سراوان متاثر شدند.عرض کردم هر کدام در جای خود واکنش نماینده ها را داشت ،هر چی هم در این زمینه بگوییم حرف شما درست است و ما واقعا در این زمینه کم کار کردیم ،ما باید خیلی جدی تر با این موضوع برخورد کنیم که اتفاقات اینچنینی پیش نیاید.قطعا دامنه کهنگی مدرسه ها و ساختمان ها و نوع سوخت ما یک مقدار قدیمی است و این مسائل خیلی به منجر شدن چنین اتفاقاتی کمک می کند و دقت بیشتری را می طلبد.

در این شرایطی که مردم در فشار و تنگنا هستند و حساس شده اند ،عصر هم عصر اطلاعات است و همه از اخبار با خبر می شوند ،در چنین فضایی این رفتاربچه گانه و لجوجانه ای که این نماینده انجام داد چه تاثیری در افکار عمومی و سرمایه های اجتماعی کشور دارد؟

چون ما همه فیلم را ندیدیم قضاوت نمی کنیم ،ما یک بخش هایی از فیلم را دیدیم.فیلم دست حراست آنجاست و انتظار داریم فیلم کامل را ببینیم و بعد قضاوت کنیم.فرق نمی کند چه نماینده چه مردم عادی ما باید حریم هر دو را رعایت کنیم.منتهی باید همه فیلم را ببینیم و قضاوت کنیم چون فیلم کوتاه پخش شده ما واقعا نمی دانیم.آقای درازهی را ما از نزدیک می شناسیم و آدم با شخصیتی است ،در این مدت دو سال و خرده ای که در مجلس هستیم هم حتی ندیدیم ایشان یک بار عصبانی شوند ولی حالا که این اتفاق پیش آمده حقیقتا باید همه را دید.ولی تایید نمی کنیم که در هر شرایطی نماینده بیاید و حرفی غیر قابل انتظار بزند.

قبلا می شد مردم را با شعار و وعده اقناءکرد اما در فضای فعلی و با توجه به فعالیت فضای مجازی مردم آگاه تر هستند. در این فضا رویکرد های سلبی مانند آنکه آقای لاریجانی به دنبال پخش کننده فیلم مجلس است و اینها نتیجه معکوس نزد افکار عمومی ندارد؟

چرا از خودشان نمی پرسید،ما رئیس نیستیم که به آنها تذکر دهیم.از خودشان بپرسید شاید اطلاعات کافی داشته باشند ما اطلاعاتی بیشتر از این نداریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.