وزیر امورخارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر امورخارجه روسیه در بخشی از سخنان خود ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر گفت وگوهای وین ازسر گرفته شود.

وی گفت : برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه  در دستور کار وزارت امور خارجه ایران قرار دارد.

امیر عبداللهیان همچنین گفت: در نشست امروز  معاهده همکاری جامع بلندمدت راهبردی بین دو کشور ایران و روسیه مورد بررسی قرار گرفت.

وی همچنین خاطرنشان کرد : امیدواریم در آینده نه چندان دور نشست سران آستانه در تهران با حضور  روسای جمهور ایران ، روسیه و ترکیه برگزار شود.

وزیر امور خارجه گفت: ایران در  موضوع اوکراین ، جنگ را راه حل نمی داند و از  انجام گفت‌وگو و مذکراه سیاسی برای حل این بحران استقبال می‌کند.

امیر عبداللهیان گفت: قطار مذاکرات هسته‌ای برای لغو تحریم‌ها به ایستگاه‌های سخت و نزدیک به نقطه پایان خود رسیده است.

وی افزود: ایران برای رسیدن به توافق خوب و پایدار جدی است و ما مسیر دیپلماسی که مسیر درستی است را ادامه می‌دهیم و بار دیگر آمریکا را به واقع‌بینی برای رسیدن به مرحله نهایی مذاکرات دعوت می‌کنیم./ایسنا 

امیرعبدالهیان همچنین در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه روسیه با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در آینده نزدیک مذاکرات مربوط به لغو تحریمها و احیای برجام از سر گرفته شود گفت: در همین راستا برنامه ریزی های در دستور کار وزارت خارجه است و امیدواریم با واقع بینی طرف آمریکایی بتوانیم در آینده نزدیک به نقطه نهایی توافق برسیم و در همین راستا آقای لاوروف از مواضع سیاسی ایران در مذاکرات و رسیدن به نقطه نهایی توافق از سوی روسیه تاکید کرد.

 

وی افزود: در موضوع مقابله با تحریمهای آمریکا علیه ایران و روسیه باید بگویم ما توافقات مهمی در ماه های گذشته برای بی اثر کردن تحریمها داشتیم و باید این توافقات را عملیاتی و اجرایی کنیم و شاید نیازی به طرح آنها درجمع رسانه ها نباشد.

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگر ی مبنی بر اینکه شما دو هفته پیش اعلام کردید که بسته پیشنهادی جدیدی برای مذاکرات وین و لغو تحریمها به طرف آمریکایی ارائه کردید و اکنون وضعیت در این ارتباط چگونه است با توجه به اینکه شما در سخنان امروزتان ابراز امیدورای کردید که مذاکرات وین هر چه سریعتر بار دیگر آغاز شود گفت: قطار مذاکرات هسته ای برای لغو تحریمها به ایستگاه های سخت و نقطه پایانی خودش رسیده است و در همین چارچوب گاهی ایجاب می کند که توقف چند روزه ای در یک ایستگاه خاص را در نظر بگریم گاهی این درخواست برای توقف از سوی طرف مقابل مطرح شده و گاهی اوقات ما برای جمع بندی نیاز داشته ایم که چند روزی توقف و مکثی در مذاکرات ایجاد شود.

 

وی با اشاره به تلاشهای صورت گرفته ازجمله از سوی نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین برای ادامه مذاکرات اظهار کرد: در همین چارچوب در ساعات گذشته آقای باقری مذاکره کننده ارشد ایران در تماس مستمر با آقای مورا بودند و من هم با آقای بورل در چند روز اخیر گفت و گوها و رایزنی های داشته ام.

وی گفت: امیدواریم درآینده نزدیک بتوانیم ریل مذاکرات که در مسیر درست خودش قرار دارد مجددا این قطار را بر روی ریل در جریان و حرکت خود نگه داریم همانطور که پیش از این نیز گفتم ایران برای رسیدن به توافقی خوب و پایدار جدی است ما مسیر دیپلماسی که مسیر درستی است ادامه می دهیم و در همین چارچوب بار دیگر آمریکا را به واقع بینی برای رسیدن به مرحله نهایی مذاکرات دعوت می‌کنیم.//ایسنا 

اتحادیه اروپا: سرانجام توافق با ایران حاصل خواهد شد

 

اتحادیه اروپا: با اسرائیل در جلوگیری از افزایش قدرت ایران منافع مشترک داریم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیمیتر زانچف»، سفیر اتحادیه اروپا در فلسطین اشغالی امروز پنجشنبه پیش‌بینی کرده سرانجام با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور توافق حاصل خواهد شد.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت به نقل از این مقام اتحادیه اروپا نوشته اسرائیل و اتحادیه اروپا منافع مشترکی در «جلوگیری از قدرت گرفتن بیشتر ایران دارند.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین اظهارنظر کرد و گفت: «معتقدم ما سرانجام بر سر روشی برای متوقف کردن ایران به توافق خواهیم رسید.»

این مقام اتحادیه اروپا رسیدن به توافق با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور را مسیر مورد ترجیح بروکسل توصیف کرد و گفت که راه رسیدگی به «این بحران»، دیپلماسی است.

وی تصریح کرد: «معتقدم که ایران امیدوار است توافق شود و ما داریم تلاش می‌کنیم آنها را برای حصول توافق پای میز بیاوریم.»

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ماه‌های گذشته، بعد از وقفه در مذاکرات وین، به رویه همیشگی خود در متوسل شدن به عملیات‌های روانی و رسانه‌ای جهت مقصرنمایی ایران و سلب مسئولیت از خود روی آورده‌اند.
این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است.

بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. از جمله انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.