تاریخ انتشار : دوشنبه 19 شهریور 1397 - 10:40
کد خبر : 39250

ریشه خشونت های اخیر عراق در کجا نهفته است ؟

ریشه خشونت های اخیر عراق در کجا نهفته است ؟

آرمان شرق:گروهی از تحلیلگران و رسانه های عربی با اشاره به تحرکات و مداخله گری های اخیر واشنگتن در عراق، رخدادهای جمعه شب بصره را توطئه ای آمریکایی عنوان کردند. به گزارش آرمان شرق به نقل از ایرنا، اعتراضات مردم بصره عراق که به خاطر کمبود آب و برق و مشکلات معیشتی از سه ماه

آرمان شرق:گروهی از تحلیلگران و رسانه های عربی با اشاره به تحرکات و مداخله گری های اخیر واشنگتن در عراق، رخدادهای جمعه شب بصره را توطئه ای آمریکایی عنوان کردند.

به گزارش آرمان شرق به نقل از ایرنا، اعتراضات مردم بصره عراق که به خاطر کمبود آب و برق و مشکلات معیشتی از سه ماه پیش شروع شده بود، از بعد از ظهر روز جمعه (شانزدهم شهریور) به سمت خشونت پیش رفت.
پس از حمله به ساختمان‌های دولتی بصره و آتش گرفتن این اماکن، گروهی از معترضان جمعه شب گذشته به کنسولگری ایران در این شهر حمله کردند و آن را به آتش کشیدند.
برخی ناظران می گویند رد پای کشورهای خارجی در این حمله مشهود است و این کشورها از این طریق می خواهند وجهه ایران را بین مردم عراق تخریب کنند. از این منظر به آتش کشیدن کنسولگری ایران در بصره از سوی برخی افراد ناشناس تلاشی برای لطمه زدن به روابط ملت ایران و عراق است.
پاره ای از تحلیل ها بیان می دارد حامیان تروریسم پس از شکست داعش در عراق و در شرایطی که آخرین نفس های گروه های تروریستی در ادلب سوریه را نظاره گرند دست به ماجراجویی می زنند و برای جبران شکست تروریست ها و دادن روحیه به آنان تلاش می کنند.
رخدادهای اخیر بصره همچنین مورد توجه گروهی از رسانه های عربی قرار گرفت. شبکه خبری «نهرین نت» عراق در این زمینه نوشت: گروه هایی از بازماندگان حزب «البعث» و هواداران «الیمانی» و «الصرخی» که از سوی سفارت های آمریکا و عربستان پشتیبانی می شوند، کنسولگری ایران را در بصره به آتش کشیدند. شاهدان عینی بر این موضوع تاکید کردند که یکی از مجریان حمله به کنسولگری ایران با تلفن همراه خود با رهبران حزب البعث تماس برقرار می کرد و به آنان می گفت سرورم ما دستور شما را اجرا کردیم و پدرت را (صدام حسین) را سربلند کردیم.
در گزارش شبکه خبری نهرین می خوانیم: حمله به ساختمان کنسولگری ایران پس از یک جنگ تبلیغاتی گسترده ای صورت گرفته که شبکه های «العربیه»، «العربیه الحدث»، شبکه «الحره» آمریکا، شبکه «اسکای نیوز» عربی علیه ایران به راه انداختند. این شبکه ها همواره ایران را متهم و سبب اصلی مشکلات بصره معرفی می کردند. شاهدان عینی از اینکه نیروهای امنیتی در برابر حمله به کنسولگری ایران اقدامی انجام ندادند ابزار شگفتی کردند و گفته اند سهل انگاری این افراد در برابر حمله کنندگان تردیدهای را به دنبال دارد و نشان می دهد این حمله از پیش برنامه ریزی شده بود. ۲۴ ساعت پیش از حمله به کنسولگری ایران، «ایدی کوهین» پژوهشگر اسرائیلی در مرکز پژوهش های «بگین سادات» با انتشار پیام هایی توییتری از تظاهرات کنندگان خواست به کنسولگری ایران در بصره حمله کنند و مقر شرکت نفت را در جنوب را اشغال و مانع صادرات نفت شوند.
به نوشته این رسانه عراقی، «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی در یک نشست مطبوعاتی در بغداد گفت هدف قرار دادن مقر احزاب و به آتش کشیدن تصاویر شهدا با اغراض مشخصی صورت گرفته است. وی اظهار داشت تصاویر و اطلاعاتی کاملی از اسامی کسانی که امور را مدیریت می کنند در اختیار دارد و آمریکایی در شرایطی که عراق در حال سقوط بود این کشور را تنها رها کردند و تنها ایران بود که در کنار ما ایستاد.
در این زمینه روزنامه «القدس العربی» نوشت: ائتلاف «الفتح» به رهبری «هادی العامری» دبیر کل سازمان بدر، کسانی را که به مقر احزاب در استان بصره حمله کرده اند متهم کرد که این گروه ها توطئه های آمریکا و عربستان را اجرا می کنند. این ائتلاف در بخشی از بیانیه خود آورده است ما یقین داریم کسانی که دست به این اقدام زشت زده اند گروه گمراه و مداخله گر هستند که برپایه دستورهای خارجی عمل می کنند. از این اقدام بوی توطئه آمریکایی و سعودی به مشام می رسد که هدف از آن دامن زدن به درگیری و جنگ در عراق است. همانطوری که ما در برابر دسیسه های داعش و برنامه های ویرانگر آنان مقاومت کردیم اکنون نیز در برابر این اراده کینه توزانه آنان ایستادگی خواهیم کرد واین اقدامات زشت، ما را از ادامه آبادسازی و تلاش برای تحقق آرزوها و ایجاد تشکیل دولت قدرتمند بازنخواهد داشت.
روزنامه «الاهرام» مصر نیز در گزارشی به قلم «مصطفی السعید» آورد: اوضاع منطقه کم تنش تر از اوضاع داخل عراق نیست بلکه اوضاع در منطقه ملتهب تر است. ایالات متحده آمریکا که نبرد علیه گروه های تروریستی در ادلب را به نظاره نشسته است به این موضوع پی برده که نبرد سرنوشت ساز ادلب به سود نیروهای ارتش سوریه و همپیمانان ایرانی و روسی دمشق رقم خواهد خورد. واشنگتن می داند که برگ های بازی اش اندک است و باید به عراق توجه بیشتری داشته باشد. از این رو، آمریکا از طریق دخالت «برت مک گورت» فرستاده ویژه دولت آمریکا و «داگلاس سلیمان» سفیر آمریکا در عراق به طور آشکار در مذاکرات جریان های سیاسی عراق برای تشکیل دولت ورود پیدا کرد. جریان های هوادار ایران نسبت به این اقدام آمریکا و دخالت های آشکار این کشور در تشکیل دولت عراق اعتراض کردند.
در گزارش تارنمای «العهد» لبنان به قلم «عادل الجبوری» می خوانیم: طی روزهای گذشته پیام های سیاسی آشکار و قوی از بغداد و دیگر شهرهای عراق به گوش می رسد. این پیام ها حاوی مخالفت با تحرکات مک گورت فرستاده ویژه آمریکا است که تلاش می کند دیدگاه آمریکا را درباره تشکیل دولت در عراق بر جریان های سیاسی مختلف عراق تحمیل کند. طبیعی است که مخالفت عراقی ها با دخالت آمریکا در امور این کشور گسترده باشد زیرا عراقی ها از این دخالت ها تجربه تلخی دارند. دور از ذهن است که عراقی ها انتظار خیر از تحرکات مک گورت داشته باشند. عراقی ها می دانند که دولت های آمریکا هیچ گاه به فکر مردم عراق نبوده و نخواهند بود بلکه این کشور تنها برای تامین منافع خود و ضربه زدن به دشمنانش تلاش می کند. آمریکا به همه ابزارها توسل می جوید و از هر فرصتی برای رسیدن به اهداف منطقه ای بهره خواهد برد.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.