تاریخ انتشار : یکشنبه 29 مرداد 1402 - 7:54
کد خبر : 137190

وزیر ارشاد: اعتبارات فرهنگ و هنر ۱۰ ،۲۰برابر شده است

وزیر ارشاد: اعتبارات فرهنگ و هنر ۱۰ ،۲۰برابر شده است

آرمان شرق-گروه جامعه:اعتبارات حوزه فرهنگ و هنر به طرز شگفت‌انگیزی ۱۰ ۲۰ برابر شده است. ما همه اینها را اعلام می‌کنیم. من هم قرار نیست تا ابدالدهر وزیر ارشاد باشم چون از دو دقیقه بعد خبری نداریم.

وزیر ارشاد: اعتبارات فرهنگ و هنر ۱۰ ،۲۰برابر شده است

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز چهارشنبه ۲۵ مرداد همراه با جمعی از معاونان و مدیرانش در وزارتخانه مورد اشاره در نشستی با خبرنگاران، عکاسان و فعالان رسانه به پرسش‌ها و مطالبات آنها درباره حمایت از خبرنگاران، شفاف‌سازی در فضای فرهنگ و هنر و همچنین موضوعات مرتبط با سینما، تئاتر، موسیقی و تجسمی و همچنین وضعیت هنرمندان و احکام صادره برای آنها پاسخ گفت.

هیچ تجربه تلخی با اصحاب رسانه نداشته‌ام

اسماعیلی در این برنامه خطاب به خبرنگاران رسانه‌ها در حوزه‌های «فرهنگ و هنر» و «دولت»، گفت: هیچگاه از حضور در جمع شما ملول نمی‌شوم. پاسخگویی به خبرنگاران احترام به کار مقدسی است که شما انجام می‌دهید و این کمترین کاری است که یک مسئول باید انجام دهد؛ مسئولی که از نامش معلوم است یعنی محل سوال و پاسخ‌گویی و ما این فرصت را داریم که پاسخ‌گوی کارهایمان باشیم.

وی افزود: من هیچ تجربه تلخی با اصحاب رسانه نداشته‌ام؛ همان‌طور که دوستان اشاره کردند ما همیشه جلسات خوبی داشتیم. شاید در یک زمان نقدهایی اتفاق بیفتد، اما در کل همه خبرنگارانی که با آنها سروکار دارم، از بهترین دوستان فرهنگی و هنری من هستند و همه دوستان خبرنگار از رسانه‌های مختلف و گرایش‌های گوناگون، برای من قابل احترام هستند. فرقی ندارد برایم اصلاح‌طلب یا هر گرایش فکری دیگر. چون گرایش برای من مساله نیست. خبرنگاری شغل مقدس و کار سختی است که شاید شئونات آنها از سوی برخی نهادها آن‌طور که باید رعایت نمی‌شود و ما هم از این بابت شرمنده هستیم اما به هرحال می‌خواستم حس خودم را نسبت به کار بسیار خوب شما عرض کنم.

۸۵ تا ۹۰ درصد برنامه‌هایمان محقق شده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تحقق بسیاری از برنامه‌هایی که به هنگام ورود به وزارتخانه اعلام کرده بود، گفت: وقتی کار را شروع کردم، یک برنامه اقدام در قالب حدود ۱۲۴ بند در سایت‌مان منتشر کردیم. اگر از من بپرسید که آقای اسماعیلی به چه میزان برنامه‌تان تحقق پیدا کرد، شاید شما بگویید من خودشیفته‌ام، اما باید بگویم حدود ۸۵ یا ۹۰ درصد از برنامه‌هایمان بدون اغراق محقق شده است.

وی ادامه داد: در این برنامه اعلام کرده بودم که می‌خواهم مرجعیت فرهنگی هنری به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگردد یا درباره عدالت فرهنگی، مردمی‌سازی فرهنگی و هنری و اقتصاد فرهنگ و هنر صحبت کرده بودم. در همین حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر ما کار را ۱۴۰۰ شروع کردیم که سهم فرهنگ از بودجه کشور حدود یک درصد بود اما الان نزدیک به ۲.۹ درصد شده است و اتفاق مهمی است.

وزیر شفافی هستم

اسماعیلی درباره لزوم شفاف‌سازی برای رسانه‌ها، گفت: من وزیر شفافی هستم. گاهی دوستانم می‌گویند برخی حرف‌هایی که می‌زنید برای ما توقع ایجاد می‌شود. به عنوان مثال برای اولین بار گفتیم بر اساس تبصره ۹ بند «ه»، شرکت‌ها و بانک‌های دولتی موظف هستند یک درصد از هزینه‌هایشان را به حوزه فرهنگ و هنر اختصاص بدهند. گفتیم صف هم نکشند مقابل مراکز اقتصادی؛ ضمن این‌که گفتیم که ۵۰ درصدش را به صندوق هنر واریز می‌کنید و ما به طرح‌هایمان می‌دهیم و یک کارگروه هم گذاشتیم و بسیار شفاف آیین‌نامه‌اش را در دولت تصویب کردیم که مجلس شورای اسلامی یک اشکال جزئی گرفت و آن هم حل شد و کار شروع شده است. بله اعتبارات حوزه فرهنگ و هنر به طرز شگفت‌انگیزی ۱۰ ۲۰ برابر شده است. ما همه اینها را اعلام می‌کنیم. من هم قرار نیست تا ابدالدهر وزیر ارشاد باشم چون از دو دقیقه بعد خبری نداریم.

وی با اشاره به سفرهای شهرستانی و استانی‌اش گفت: من تاکنون بیش از ۱۰۰ سفر شهرستانی و استانی رفته‌ام و تقریباً تک تک جاهایی که دعوت شده‌ام حتماً می‌روم. تمام پنج‌شنبه و جمعه‌ها همکاران عزیزم را اذیت کرده‌ام و با خودم به سفر برده‌ام. کار ما ساعت ندارد. من چهار صبح هم با همکارانم تماس می‌گیرم و کار می‌خواهم؛ چون معتقد هستم مثل یک ساعت شنی معکوس شده‌ای هستیم که وقت‌مان در حال تمام شدن است. این فلسفه‌ای است که ما بر اساس آن کار می‌کنیم. حالا تلفات هم دارد اما به هرحال سعی می‌کنیم درست کار کنیم. ما وقتی مسئولیت پذیرفته‌ایم پس باید بدانیم و کار کنیم.

تمرکز اصلی ما روی امنیت شغلی خبرنگاران است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  درباره حفظ امنیت شغلی خبرنگاران، گفت: تمرکز اصلی ما الان روی امنیت شغلی خبرنگاران است که بتوانیم همه را شناسایی کنیم، کارت خبرنگاری و هویت شغلی به آنها بدهیم. همه دغدغه‌ام در بحث همین لایحه جامع رسانه‌ای است که من و همکاران هشت ماه وقت روی آن صرف کردیم.

وی افزود: فقط امنیت شغلی خبرنگاران مهم است و بقیه مسائل شاید خیلی برایم مهم نبوده است. آنجایی مهم است که خبرنگاران حس نکنند که اگر دبیر سرویس‌شان به آنها اخم کرد، از کار بیکار می‌شوند و رزق و روزی‌شان برهم می‌خورد. این‌ها برایمان خط قرمز است؛ یا این‌که به عنوان مثال فلان مقام مسؤول از ما خوشش نیامد، باید به دنبال کار جدیدی برویم. می‌خواهم بگویم که همه اینها برایم مهم است و حتماً پیگیر هستیم. درباره هدیه خبرنگاران هم باید بگویم سال گذشته این هدیه مبلغ ۳۰۰ هزار تومان بود که امسال ۴۰۰ هزار تومان شد و ما خواهش کردیم پنج برابر شود؛ یعنی حدود دو میلیون تومان و به هر یک از خبرنگارانی که در سامانه ثبت هستند این هدایا تعلق بگیرد.

اختلافی با آقای جبلی نداریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی وضعیت شبکه نمایش خانگی و تعامل وزارت ارشاد با صداوسیما، گفت: من وقتی به ارشاد آمدم، آقای حسین انتظامی که از دوستان قدیمی بنده هستند و من به ایشان علاقه‌مند هستم، گفتند ما این کار را از مدتی قبل تعطیل کرده‌ایم. گاهی اوقات شنیده‌ام که برخی‌ها می‌گویند این (شبکه نمایش خانگی) را داد و رفت. این در حالی است که موضوع شبکه نمایش خانگی در ارشاد از اواخر دولت قبل تعطیل شده بود و حتی موسسه‌اش را در سازمان سینمایی منحل کرده بودند.

وی ادامه داد: من که آمدم با این موضوع درگیر بودم و حتی خدمت رهبر عزیز انقلاب هم نامه‌ای نوشتم و توضیح دادم. ایشان هم با لطف و بزرگواری که دارند جلسه‌ای را در دفترشان تشکیل دادند و ما حرف‌هایمان را زدیم و این مسیر تعاملی شروع شد و پیش رفت و امروز در شورای عالی ما به یک تقسیم کار رسیده‌ایم که در آن دو موضوع استثنا شد؛ یکی از آنها بحث سریال‌ها بود؛ آن‌هم به دلیل نوع کاری که سریال‌ها دارند. شورایی تشکیل شد که دو نفر از نماینده‌های ما هم در آنجا عضو هستند من اکنون عین ماده را می‌خوانم، مسئولیت تنظیم‌گری، صدور مجوز و نظارت بر خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها، تبلیغات، کتاب و بازی‌های رایانه‌ای و امثال آن در چارچوب وظایف و مأموریت‌های وزارت ارشاد قرار دارد و در حیطه صوت و تصویر برعهده آن وزارتخانه است که این کاملاً روشن است. الان هم ما با آقای دکتر جبلی و دوستان‌شان به یک تفاهم مشترک رسیده‌ایم. حالا طبیعی است؛ یک حوزه واحد است که دو مدعی دارد. در برخی موارد هنوز دنبال شفاف‌سازی مرزها هستیم و قواعد کار با هم است.

به واسطه تخلف یک نفر، یک فیلم یا یک مجموعه نمایشی آسیب نبیند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با تاکید به معاونان و مدیرانش برای تعامل بیشتر با رسانه‌ها و همچنین هنرمندان، گفت: به همه دوستان پیشکسوتی که به من مراجعه می‌کنند بارها می‌گویم که شما نماینده من هستید و هرجا مشکلی برایتان پیش آمد این شماره من است، حتماً مساله را با ما در میان بگذارید. ما در حوزه خدمت‌گذاری به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هیچ مرزی را نداریم.

وی درباره کمک به چهره‌های پیشکسوت گفت: ما حدود بالای ۱۰۰ فیلم در صف اکران و نمایش داریم. در دوره کرونا مدتی سینماها تعطیل شد و عقب افتادیم. من بارها اعلام کرده‌ام که به واسطه تخلف یک نفر، یک فیلم یا یک مجموعه نمایشی نباید آسیب ببیند. تهیه‌کننده‌ای که ۲۰ یا ۳۰ میلیارد تومان برای کارش هزینه کرده است چه گناهی دارد؛ به عنوان مثال فیلم «گشت ارشاد ۳» در حالی که مشکل داشت ما مجوزش را صادر کردیم. ما از این نمونه آثار زیاد داریم. الان هم برخی از فیلم‌ها به همین شکل هستند.

قانون و حجاب جزو خط قرمزهای ماست

اسماعیلی گفت: من شفاف هستم. از همان روز اولی که آمدم، گفتم قانون و حجاب که آن‌هم جزو قانون است، جزو خط قرمزهای ماست و خواهش کردم بارها حتی افرادی که دچار تخطی شده‌اند، برگردند. معتقدم هزاران هزار چهره فرهنگی و هنری نباید به‌خاطر کار چند نفر، زندگی و رزق و روزی‌شان دچار مشکل شود. فعالیت‌های موسیقایی هم در این مدت به ناگهان تعطیل شد. خب چه کسی ضرر کرد؟ نوروز سال گذشته، ۴۰۰ هزار نفر در کشورهای اطراف ایران برای اجراهای صحنه‌ای رفته بودند.

وی افزود: امسال ما این فضا را مدیریت کردیم و یک میلیون نفر در همین کشورمان ایران در همین دوره به اجراهای صحنه‌ای رفتند و این چرخ چرخید. بنابراین من معتقد هستم در حوزه فرهنگ و هنر ما باید با حداقل کار سلبی روبه‌رو باشیم. شما فیلم را نگاه کنید. همین فیلم «فسیل». آخرین فیلم پرفروش یک سال و نیم قبل است که ۵۸ میلیارد تومان فروش رفته است. هم اکنون سینما تیکت را بزنید، بالای ۲۳۰ میلیارد تومان فروخته است. من نمی‌دانم رونق فرهنگ و هنر چیست. گاه می‌بینم دوستان نقدهای نادرست انجام می‌دهند، وگرنه نقد باعث رشد است.

اکران نشدن برخی آثار سینمایی و پخش غیرقانونی فیلم «تفریق»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اکران نشدن برخی آثار سینمایی و پخش غیرقانونی فیلم «تفریق»، گفت: از این آثار، برخی‌ها خودشان الان متقاضی اکران و نمایش نیستند. نکته بعدی اینکه دیشب ساعت یک آقای خزایی از لبنان به من پیامک دادند و گفتند این فیلم گویا منتشر شده و یک صدایی هم از بنده خدایی که مسئول کار بوده، فرستاد. این فیلم الان در اختیار ما نیست قبل از نمایش، بلکه در اختیار خود تهیه‌کننده است؛ یعنی اصلاً در اختیار سازمان سینمایی وزارت فرهنگ نیست که منتشرش کنیم. الان با آن فناوری‌های نو، من هم بعضی وقت‌ها که می‌خواهم در سازمان سینمایی فیلمی را هماهنگ کنم و ببینم، باید اول با تهیه‌کننده هماهنگ کنم تا برای یک ساعت خاصی کدی را بدهند که بتوانیم آن را دو سه ساعت تماشا کنیم. در هر صورت برنامه ما حمایت از حوزه فرهنگ و هنر است. بله مواردی هست. من نمی‌خواهم انکار کنم اما تلاشمان این است که حداقل مشکل به خاطر برخی از عوامل به خود فیلم‌ها برگردد و سیاستمان هم همین بوده است.

وی افزود: در شبکه نمایش خانگی هم درست است که سریال‌ها در اختیار ما نیست، اما به هر حال مسئولیت کلان حوزه فرهنگ و هنر را ما سیاست‌گذاری و مدیریت می‌کنیم. خود صداوسیما، ساترا و همه عضو مجموعه‌ای هستند که مسئولیت همه با وزارت ارشاد است و آنجا تدابیر کلان حوزه نمایشی مشخص می‌شود. در آنجا هم تأکیدمان همین بوده است. مجموعه‌هایی هم که الان برخی بازیگرانشان در خارج از کشور تبدیل به اپوزیسیون ضدانقلاب شده‌اند اما کارهایشان در حال پخش است و منعی برای آن‌ها نداریم. حالا آن تدوین مجدد و اشکالاتی که وجود دارد، آن یک سیاست دیگر است.

علی‌رغم بی‌مهری‌ها تلاش کردیم جامعه هنری رنجیده نشود

اسماعیلی درباره احکام صادره برای هنرمندان، گفت: این احکام صادره برای دستگاه قضائی است و با تشخیص قاضی صورت می‌گیرد. نه من که رئیس قوه قضائیه هم نمی‌تواند به قاضی بگوید چه حکمی صادر کند؛ اما ما پیگیری می‌کنیم. برخی از احکامی هم که قبلاً صادر شده بود و حاشیه‌هایی ایجاد کرده بود، دوستان پیگیری کردند. تلاش می‌کنیم که حداکثر همکاری را کنیم. علی‌رغم بی‌مهری‌هایی که برخی از چهره‌های هنری نسبت به مردم و آرمان‌های مردم داشتند، ما تلاش کردیم اتفاقی نیفتد که جامعه هنری رنجیده شود و تا حد امکان تلاش ما بر تخفیف کارها بوده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.