تاریخ انتشار : یکشنبه 1 مرداد 1402 - 7:40
کد خبر : 135470

رونمایی از چهار محور مذاکرات ایران و آمریکا

رونمایی از چهار محور مذاکرات ایران و آمریکا

آرمان شرق-گروه بین الملل:تقریبا با منتفی شدن امکان احیای برجام ۲۰۱۵ و ضعیف بودن احتمال رسیدن به توافقی جایگزین به نظر می ‌رسد که دولت آمریکا در کنار تداوم دیپلماسی محتاطانه و نه متمرکز، رویکرد سختگیرانه ‌تر اما مدیریت‌ شده و هوشمندتری را در اعمال فشار و تحریم در پیش خواهد گرفت؛ به گونه‌ ای که مدیریت و کنترل تنش با تهران در این شرایط انتخاباتی داخلی آمریکا و جهانی ناشی از الزامات جنگ اوکراین فعلا دچار خدشه جدی نشود.

رونمایی از چهار محور مذاکرات ایران و آمریکا

آرمان امروز -رضا پورحسین: وزیرخارجه آمریکا در تازه ترین اظهارنظر خود در رابطه با مذاکرات با ایران گفت که این نگرانی را داریم که ایران پس از برجام، تولید مواد شکافت‌ پذیر را سرعت بخشیده باشد.

وی افزود: هر کاری که توافق به شکل موثر برای متوقف کردن آن انجام داد، اکنون از بین رفته است و تلاش‌ هایی که ما انجام می‌ دادیم تا مطمئن شویم که زمان گریز هسته‌ای ایران در صورتی‌ که تصمیم به تولید سلاح هسته‌ای بگیرند، اکنون به چند هفته کاهش یافته است.

بنابراین من یک نگرانی واقعی در مورد آن و همچنین اقدامات تحریک‌ آمیز آن ها در رابطه با برنامه هسته‌ای‌شان دارم.

وی گفت که کشورش نسبت به ارتباط ایران با گروه ‌های مختلف در منطقه و آن چه اقدامات بی ‌ثبات کننده آن عنوان کرد، نگران است.

وزیر امورخارجه آمریکا اظهار کرد: پهپادهایی که ایران به روسیه ارائه کرده است، اکنون تاثیر واقعی در اوکراین دارند. این یک مسیر دو طرفه است و اکنون روسیه نیز توانایی ‌ها و قابلیت ‌هایی در اختیار ایران قرار می‌ دهد که می‌ تواند از آن ها در منطقه استفاده کند و این امر عمیقا نگران کننده است.

آنتونی بلینکن با اشاره به چهارمین محور مذاکراتی ایران و آمریکا گفت: یکی از منافع تلاش برای بازگشت به برجام، همسو شدن مجدد با متحدان اروپایی‌مان؛ انگلیس، آلمان و فرانسه است که اختلاف نظر واقعی در آن وجود داشت.

ما برای مواجهه با رفتارهای ایران از نزدیک با یکدیگر همکاری می ‌کنیم و تلاش می شود تا شهروندان بازداشت شده در ایران آزاد شوند.

پس از این صحبت ها بود که برخی رسانه‌ ها به نقل از منابع خود نوشتند که دستگیری یک شخص آمریکایی، بخش مرکزی مذاکرات برای تبادل زندانیان با ایران است.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به درخواست المانیتور برای تایید گزارش‌های منتشر شده، این رسانه را به گفت‌ و گوی روز یکشنبه جیک سالیوان با شبکه سی‌بی‌اس ارجاع داد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در این گفت‌ و گو عنوان کرده بود: ما از روزی که رئیس‌ جمهور بایدن به دفتر ریاست‌ جمهوری آمد، سخت تلاش کردیم تا چهار زندانی که به طور ناعادلانه در ایران در حبس به سر می ‌برند را آزاد کنیم.

سالیوان همچنین در ادامه گفته بود: ما با ایران هم تماس ‌های غیرمستقیمی در این زمینه داشته ‌ایم تا به توافقی در زمینه آزادی آن‌ها دست پیدا کنیم. متاسفانه در حال حاضر به تفاهم نرسیده‌ایم.

با این وجود سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل به درخواست المانیتور برای اظهارنظر درخصوص این مسئله پاسخ نداده است.

با این وجود نشان هایی مبنی بر این وجود که گویا وزیر خارجه عمان نیز با پیشنهادهایی در رابطه با این زندانی به تهران آمده است.سفری که در آن چندین ساعت مذاکرات محرمانه در پی داشت و احتمالا ایران نیز پیغامی در این رابطه به طرف مقابل داده است.

در چنین وضعیتی، تقریبا با منتفی شدن امکان احیای برجام ۲۰۱۵ و ضعیف بودن احتمال رسیدن به توافقی جایگزین به نظر می ‌رسد که دولت آمریکا در کنار تداوم دیپلماسی محتاطانه و نه متمرکز، رویکرد سختگیرانه ‌تر اما مدیریت‌ شده و هوشمندتری را در اعمال فشار و تحریم در پیش خواهد گرفت؛ به گونه‌ ای که مدیریت و کنترل تنش با تهران در این شرایط انتخاباتی داخلی آمریکا و جهانی ناشی از الزامات جنگ اوکراین فعلا دچار خدشه جدی نشود.

در این چارچوب، دولت آمریکا از یک طرف تلاش می‌ کند تا با ارسال پیام‌ ها و هشدارها از طرق کانال ‌های ارتباطی و همچنین مواضع اعلامی، خطوط قرمز خود در پرونده هسته ‌ای از جمله در حوزه غنی سازی اورانیوم را پیش ببرد و مانع از عبور از این خطوط شود و از طرف دیگر نیز دیپلماسی ضعیفی را از چند کانال برای رسیدن به تفاهماتی محدود ادامه دهد که احتمالا در رابطه با همین ۴ محور است.

در این میان اما اگر تحول دیپلماتیکی رخ ندهد، احتمالا دُز تنش از اکتبر آینده با پایان تحریم ‌های موشکی و مخالفت اروپا با آن که عملا به معنای ورود آرام به فاز فعال ‌سازی مکانیسم ماشه است، بالا رود اما در کل فعلا تا جنگ اوکراین به نقطه خاصی نرسد، بعید است که آمریکا مجددا به شکل گسترده‌ و فشرده ‌ای بر پرونده ایران متمرکز شود.

البته به نظر می رسد این در صورتی است که تا آن زمان تحولی خاص رخ ندهد که این تمرکز را به جلو بیندازد اما در عین حال، پروژه امنیتی ‌سازی پرونده هسته ‌ای و اتهامات در خصوص جنگ اوکراین را پیش می‌ برد که فضا در آینده برای گذار به تمرکز جدی بر تقابل با ایران آماده شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.