تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 آذر 1402 - 9:37
کد خبر : 145196

«رقابت ایدئولوژیکی» در اردوگاه اصولگرایان

«رقابت ایدئولوژیکی» در اردوگاه اصولگرایان

آرمان شرق-گروه سیاست:نباید این اختلافات موجود بین اصولگرایان را جنگ قدرت توصیف کنیم. بهتر است این دعواها، تنش‌ها و …. را اختلافات ایدئولوژیک تعریف کنیم که بین دیدگاه‌های مختلف اصولگرایان به چشم می‌خورد. البته این تغییر نگاه ایدولوژیک تنها به اردوگاه اصولگرایان باز نمی‌گردد، بلکه همین دعواها در بین اصلاح‌طلب‌ها هم وجود دارد

«رقابت ایدئولوژیکی» در اردوگاه اصولگرایان

«آرمان امروز» در گفت‌وگویی بررسی می‌کند:

 

 

آرمان امروز، گروه سیاسی: تقابل و رقابت بین جناح‌های سیاسی در سال انتخابات به اوج خود نزدیک می‌شود و کم کم باید درانتظار مشخص شدن لیست‌ها و تیم‌کشی‌های انتخاباتی باشیم. یکی از چالش‌های انتخابات اسفند ماه رقابت درون اردوگاهی اصولگریان است که به‌نظر بدون لیست واحد وارد میدان خواهند شد. یکی از تحلیلگران سیاسی معتقد است این اختلافات ربطی به سهم‌خواهی ندارد بلکه حالا جناح‌های اصولگرا به رقابت‌ ایدئولوژیکی رسیده‌اند و هر یک تلاش می‌کند تا دیدگاه خود را به کرسی بنشاند. در ادامه گفت‌وگوی ما با ایمانی را می‌خوانید.

«ناصر ایمانی»، تحلیلگر مسایل سیاسی و فعال سیاسی اصولگرا در تحلیلی به فضای سیاسی این روزها پرداخت و با اشاره به جو حاکم بر اردوگاه‌های اصولگرایی و اصلاح‌طلبی، به‌خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «باتوجه به گمانه‌زنی‌‎ها در مورد جناح‌های سیاسی اما هنوز نمی‌توانیم به‌صورت مشخص بگوییم که طیف‌های سیاسی چه آرایشی برای این رویداد به خود می‌گیرند و یا اینکه با چه ائتلاف‌های لیست خواهند داد ولی حداقل اینکه می‌توانیم مشاهده کنیم رفته رفته صف‌بندی‌های انتخاباتی در حال شکل گرفتن است. در اردوگاه اصلاح‌طلبان هنوز چگونگی حضورشان مشخص نشده است و در اردگاه اصولگرایی هم می‌بینیم که اختلافات هر روز افزایش می‌یابد و این چالش احتمالا راه رسیدن به وحدت را مسدود خواهد کرد. یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها موضوع مشارکت است اما واقعیت امر این است که هنوز نمی‌دانیم تحرکات جریان‌های سیاسی چقدر می‌تواند بر روی میزان مشارکت تاثیرگذار باشد و هنوز نمی‌دانیم که این جریان‌های سیاسی چقدر در بین شهروندان مقبولیت داشته باشند و چه تعداد رای به صندوق‌های آنها ریخته خواهد شد. پاسخ به این سوالات به بعد از روز انتخابات موکول خواهد شد.»

این تحلیلگر در همین مورد و با اشاره به چالش مشارکت ادامه می‌دهد: «با ارزیابی‌هایی که می‌توانیم بر اساس مستندات موجود انجام دهیم این است که میزان آرایی که جریان‌های سیاسی با خود به صحنه انتخابات خواهند آورد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در مورد میزان مشارکت باتوجه به زمزمه‌هایی که به گوش می‌رسد اظهارات متفاوتی مطرح است. به‌نظر مهمترین عاملی که در انتخابات اسفند مهم است، نگاه شهروندان به این رویداد خواهد بود که آیا همانند گذشته با نگاه و تعصبات جناحی وارد خواهند شد یا اینکه اساسا نگاهی جناحی خود را کنار گذاشته‌اند؟ باتوجه به اینکه نمی‌توانیم حدس مشخصی در مورد نگاه جناحی شهروندان بزنیم ولی با قطعیت می‌توانیم بگوییم که اختلافات اساسی در هر دو اردوگاه وجود دارد. در اردوگاه اصلاح‌طلبی بحث‌های وسیع‌تر و حساس‌تری وجود دارد زیرا در این اردوگاه با سه نگاه متفاوت روبه‌رو هستیم، یک دسته از اصلاح‌طلبان احتمالا از هم اکنون قصدی برای شرکت در انتخابات ندارند و در ادامه هم کسی را تشویق به مشارکت نخواهند کرد، دسته دیگر هم بر حضور در انتخابات تاکید دارند و تلاش می‌کنند تا هوادارانشان را برای حضور در انتخابات ترغیب کنند، در ادامه هم باید به گروه خاص این اردوگاه اشاره کنیم که احتمالا انتخابات را با تحریم روبه‌رو خواهند کرد. باتوجه به بررسی این سه شاخه در اردوگاه اصلاح‌طلبان باید بگوییم که در اردوگاه اصولگرایی چنین بحث‌هایی وجود ندارد و در واقع آنها بر سر شرکت در انتخابات اختلاف‌نظری ندارند و تنها موضوعی که در این طیف سیاسی، باعث اختلاف نظرها شده است سهم‌خواهی‌ها است.»

ایمانی با پرداختن به برنامه‌های جناح‌ها برای ورد به فضای انتخاباتی اضافه می‌کند: «حالا هر جناحی تلاش می‌کند تا نفرات بیشتری در مجلس داشته باشند و بتوانند به‌ کرسی‌های بیشتری دست پیدا کنند. آنچه من می‌توانم در این فاصله به شما در مورد چگونگی حضور اصولگرها بگویم این است که به احتمال زیاد با دو یا سه لیست وارد انتخابات خواهند شد. درصد اینکه بخواهند با یک لیست وارد انتخابات شود تک رقمی است. همانظور که در ابتدا اشاره کردم اصولگرها تنها رفته رفته در حال مشخص کردن صف‌بندی‌های خود هستند.»

او همچنین در مورد فضای رقابتی انتخابات و رعایت چارچوب قانونی ادامه می‌دهد: « به‌نظر بنده نباید این اختلافات موجود بین اصولگرایان را جنگ قدرت توصیف کنیم. بهتر است این دعواها، تنش‌ها و …. را اختلافات ایدئولوژیک تعریف کنیم که بین دیدگاه‌های مختلف اصولگرایان به چشم می‌خورد. البته این تغییر نگاه ایدولوژیک تنها به اردوگاه اصولگرایان باز نمی‌گردد، بلکه همین دعواها در بین اصلاح‌طلب‌ها هم وجود دارد، حتی با شدت بیشتر ولی در این بحث به آنها نخواهیم پرداخت. این بحث‌ها و کش‌مکش‌ها بین اصولگریان موضوع جدیدی نیست. به دلیل اینکه صحنه‌های بازیگری احزاب و جناح‌‎ها در ایران تنها در زمان انتخابات به چشم می‌خورد با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات اختلافات بیش از گذشته به چشم
می‌خورد.»  ایمانی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه این اختلافات چه تاثیری بر وضعیت معیشتی و … شهروندان خواهد گذاشت اضافه می‌کند: «این دعواهای سیاسی تاثیرات منفی زیادی را به کف جامعه می‌کشاند و در تذکر رهبری در نماز عید فطر هم مشاهده کردیم که به این موضوع اشاره داشتند. جریان پایداری به‌دلیل اینکه هم در مجلس حضور دارند و هم در دولت نقش پررنگی دارند به ناکارآمدی این دو قوه کمک می‌کنند. سیاست‌هایی که در دستور کار آنها قرار دارد هم مجلس را دچار مشکل کرده است و هم دولت را تحت تاثیر قرار داده است. امیدواریم که در ادامه این اختلافات به وجود آمده بین گروه‌های اصولگرا، دوستان وضعیت شهروندان و جامعه را مد نظر قرار دهند تا بتوانند گره‌های به وجود آمده را باز کنند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.