تاریخ انتشار : شنبه 1 دی 1397 - 19:11
کد خبر : 52697

دیپلمات‌ها باید بیشتر مراقب باشند/آمریکا از ایران رو دست خورد/نباید جو بین المللی را رها کنیم/سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل تا جایی که بتوانند به دنبال ضربه زدن به ایران هستند

دیپلمات‌ها باید بیشتر مراقب باشند/آمریکا از ایران رو دست خورد/نباید جو بین المللی را رها کنیم/سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل تا جایی که بتوانند به دنبال ضربه زدن به ایران هستند

آرمان شرق-جواد مرشدی:چند و قت پیش بود که به یک دیپلمات ایرانی در دانمارک انگ تلاش برای ترور زدند و حالا هم آلبانی دو دیپلمات ایرانی را به دلیل مسایل امنیتی اخراج کرد.وزیر خارجه ایالات متحده هم گفته این دیپلمات ها به دنبال اقدام تروریستی بوده اند،جالب تر اینکه ترامپ چند روز قبل از اعلام

آرمان شرق-جواد مرشدی:چند و قت پیش بود که به یک دیپلمات ایرانی در دانمارک انگ تلاش برای ترور زدند و حالا هم آلبانی دو دیپلمات ایرانی را به دلیل مسایل امنیتی اخراج کرد.وزیر خارجه ایالات متحده هم گفته این دیپلمات ها به دنبال اقدام تروریستی بوده اند،جالب تر اینکه ترامپ چند روز قبل از اعلام این خبر توسط دولت آلبانی نامه ای خطاب به نخست وزیر این کشور نوشته و در آن از وی بخاطر این اخراج تشکر کرده .پر واضح است که در مقطع کنونی دشمن به دنبال مخدوش کردن فضا علیه ایران است و مترصد کلید زدن پروژه ایران هراسی .از سوی دیگر در آستانه دریافت بسته پیشنهادی اروپایی ها هستیم و گویی فشار آمریکا به اروپا بیشتر شده تا شاید بتواند با جو سازی های اینچنینی جنگ دیپلماتیک راه بیاندازد و دیپلمات های ایرانی را محدود تر کند ،اینکه در چنین فضایی دیپلمات های ما برای خنثی کردن این جنگ چه کار هایی باید انجام دهند و از چه رفتار هایی پرهیز کنند سوالی بود که آرمان شرق از دکتر سید جلال ساداتیان کارشناس روابط بین الملل پرسید که در پی می آید.

پشت پرده اخراج دیپلمات های ایرانی در فضای فعلی با توجه به فشار های بی سابقه آمریکا و همچنین در آستانه ارائه بسته پیشنهادی اروپا چه می تواند باشد ؟

به هر حال تردیدی وجود ندارد وقتی که اروپایی ها دارند از جهت سیاسی در مقابل امریکا ایستادگی می کنند و موضوع خروج امریکا از برجام عامل انشقاق و فاصله بین اروپا و ایالات متحده امریکا شد. طبیعتا تمام کسانی که از این ماجرا زیان کردند ،در درجه اول اسراییل با تاکیدات وتحرکاتی که انجام می دهد ،عربستان و امریکا با همه امکانات و ابزاری که در اختیار دارند، تلاش می کنند که هم اروپایی ها را دچار مشکل کنند و هم ایران را .در نتیجه چندی قبل دیپلمات ما را در دانمارک که به هلند سفر کرده بود متهم  کردند که ایشان می خواسته در آنجا جلسه مجاهدین با منافقین را منفجر کند و درصدد دادن بمب بوده و حالا هم دیپلمات های ما رادر آلبانی با چیزی شبیه به همین متهم می کنند . بی تردید سرویس های اطلاعاتی هم اسراییل و هم امریکایی ها دست اندر کار هستند تا آنجایی که می توانند به ایران ضربه وارد کنند. ضمن اینکه به خود اروپایی ها هم (یعنی آنچه که در آلمان اتفاق افتاد از طریق آن حزب ناسیونالیست آلمانی و همچنین آن اتفاقی که در فرانسه افتاد) بعید نیست تحریکات آمریکا تاثیر گذار بوده باشد و بخواهد که همه این کشور ها را دچار مشکل کند. چرا که مثلا آقای مکرون مطرح می کند که ما دنبال ارتش مستقل اروپایی هم هستیم که بتوانیم موقعیت خودمان را تثبیت کنیم.این روند یعنی روندی که اتحادیه اروپایی در پیش گرفته تا در مقطع فعلی بتواند استقلال عمل بیشتری از خودش نشان دهد، طبیعتا خوشایند آمریکایی ها نیست و مقاومت های بیشتری را در مقابل این امر از خودشان نشان خواهند داد.چرا که آنها تصور می کردند که اگر از برجام خارج شوند، ایران هم اعلام خروج می کند و در نتیجه آنها می توانند کاملا اروپا را با خود همراه داشته باشند که فشار های بیشتری را به ایران وارد کنند . خوب ایران خارج نشد و در حقیقت می توانیم بگوییم امریکا رودست خورد و اتحادیه اروپایی هم با کارت ایران خوب بازی کرد و از نظر سیاسی پشت سر ایران ایستادگی کرد. حالا جنبه های اجرایی و اقتصادی را چقدر زورش برسد و چقدر بتواند اجرایی کند قابل تامل است .در نتیجه می خواهم بگویم آنها به عنوان یک پکیج از همه جور کار های نفوذی ،اطلاعاتی و امنیتی هم نسبت به ایران و هم نسبت به کشور های موثر اروپایی استفاده می کنند و بعید نیست که سرویس های اسرائیل ،عربستان و امریکا  هر گونه تلاشی را که می توانند انجام دهند تا بتوانند جلوی این انشقاق را بگیرند .

بلافاصله بعد از اعلام این خبر وزیر خارجه امریکا تاکید کرده که این دیپلمات ها به دنبال اقدام تروریستی بوده اند و از جامعه جهانی خواسته که با تحریم ها ی ایران همراهی کنند .این فضا سازی های روانی یاد آور جنجال ها بر سر برنامه شیمیایی عراق و پروپاگاندای سیاه است .ما چه ابزاری برای مقابله با این مانور های تبلیغاتی داریم؟

ابزار ما این است که اولا مراقبت ها یمان را بیشتر کنیم که اشتباهات کمتری را بروز دهیم ،دوم این است که دیپلماسی فعال خودمان را با کشور های مختلف داشته باشیم که بتوانیم حرف ها و مسائلی که باید انتقال بدهیم انتقال بدهیم .بخصوص با اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی که الان عضو این اتحادیه هستند یک مقداری باید روشنگری و باز کردن مطلب را بیشتر داشته باشیم .البته برخی از آنها کشور های ضعیفی هستند که ممکن است تحت فشار امریکا و سرویس های امنیتی قرار بگیرند ولی در هر صورت باید ارتباط های ما و کسانی که آنجا رفت و آمد می کنند، باید با مراقبت بیشتری اینکار را انجام دهند .ضمن اینکه دیپلمات های ما هم باید بتوانند گفت و گو و کلام بیشتری را با میزبابان خودشان داشته باشند و آنها را متوجه حساسیت شرایط کنونی کنند و اینکه چه اتفاقاتی ممکن است بیافتد . اینها راه های پیشگیری هستند که امکانش وجود دارد .

  این دست اقدامات چه تاثیر و تبعات بین المللی داشته و نقطه غایی این تحرکات کجاست ؟

من فکرمی کنم موضع گیری ها یک مقدارمشخص است ،یعنی اتحادیه اروپایی الان خودشان تا حدود زیادی متوجه قضایا شدند .در صحنه بین الملل من فکر می کنم این افشا گری ها و روشن گری هایی که الان ایران می تواند انجام دهد می تواند بسیار موثر باشد . مثلا وزیر خارجه ما وقتی به برخی از محافل بین المللی می رود و سخنرانی و مصاحبه می کند شاهد بودیم که بسیار تاثیر گذار و مثبت بوده است .همچنین است وقتی سفرهای دوجانبه ای را انجام می دهند و حضور پیدا می کنند و گفتو گو می کنند، موثر واقع می شود . در صحنه بین المللی هم خوب آنها رسانه های قویی را در اختیار دارند و گاهی اوقات بر رسانه هایشان فشار وارد می کنند اما متقابلا هم ما آن کسانی که داریم و می توانند حرف بزنند و می توانند مصاحبه کنند و می توانند گفت و گو های موثری داشته باشند، حتما اینکار و اقدامات شان می تواند مثبت واقع شود .یعنی قاعدتا نباید جو بین اللملی را رها کنیم ،در این جو و فضا سازی بین المللی طبیعتا هم اسراییل و هم امریکا رسانه های بسایر قوی را در اختیار دارند ولی اینگونه نیست که فکر کنیم کاملا ما دست بسته در مقابل آنها قرار می گیریم .ما وقتی صحیت می کنیم و از فضاهای موجود می توانیم استفاده کنیم غالبا تاثیرات حرف مان را گاهی اوقات می بینیم . این است که نباید نا امید شویم و نباید اینها را به عهده خودشان رها کرد .

حالا که دشمنان به دنبال مخدوش کردن فضا علیه ایران هستند و مترصد کلید زدن پروژه ایران هراسی ،دستگاه دیپلماسی و نمایندگان خارجی آنها باید چه ملاحظاتی را رعایت کند ؟

بخش عمده این قضیه مسائل امنیتی است ،یعنی از کوچکترین بهانه ها ممکن است طرف ها استفاده کنند . یک دیپلمات ما در شرایط کنونی هر کجایی نباید برود و هر کسی را نباید ببیند.ملاقات هایی که صورت می دهد باید ملاقات های خیلی حساب شده تری باشد .دیپلمات های ما خودشان به خوبی می دانند و کاملا هم توجیه هستند، مامورین امنیتی ما هم اینها را به خوبی می دانند که اگر در جایی حضور دارند باید با هوشیاری و تاکیدات بیشتر به آنها گفته شود که خودشان هم حواسشان جمع به قضیه باشد که همانطور که گفته شد با هر کسی ملاقات نکنند و هر کجایی وارد نشوند ،حضور لحظه ای و زمان هایی را که دارند خیلی مراقبت کنند .چون می بینیم که دشمن کاملا مترصد این است که از کوچکترین بهانه ها علیه جمهوری اسلامی و نظام استفاده کند. از کجا اینها توانستند اثبات کنند که مثلا دیپلمات ما دارد کار تروریستی انجام می دهد ،کدام اقدام انجام شده ،کدام حرکت انجام شده .ما که خودمان قربانی اعمال تروریستی دیگران بوده و هستیم .آنکه تروریست دولتی را ساماندهی می کند و هیچ ابایی هم ندارد اسراییل است که هر کسی را در هر کجا ترور می کند .حالا به هر صورت می خواهم بگویم که این جو جهانی را همه می دانند و لی تکرارش به زبان دیپلماتیک و زبان رسانه ای دنیا و به زبان ارتباطی دنیا مهم است که ما دائم بتوانیم ضمن آن مراقبت هایی که عرض کردم حضور فعال خودمان را داشته باشیم .  

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.