تاریخ انتشار : شنبه 28 آبان 1401 - 8:59
کد خبر : 117099

خودنمایی دولت سایه نواصولگرایان

خودنمایی دولت سایه نواصولگرایان

آرمان شرق-گروه سیاست:اینکه ما در ایران اینطور بگوییم که گروهی دولت سایه تشکیل داده‌‌اند تا فعالیتی داشته باشند و هدفی را دنبال کنند، باوری غلط است. اساسا چون در فضای سیاسی ایران احزاب هیچ‌جایی ندارند و تحزب به‌کل نادیده گرفته می‌شود. بنابراین «دولت در سایه در ایران امری بعید است» و اگر کسی یا کسانی را چینن چیزی را مطرح می‌کنند، باید به افکار عمومی پاسخ بدهند که منظورشان چیست و اینکه چه هدفی را دنبال می‌کنند.

آرمان‌امروز: دولت‌سایه چطور و با چه هدفی تشکیل می‌شود و اینکه دولت‌های مستقر تلاش این دولت را مانعی برای فعالیت‌‌‌ها می‌داند و عاملی برای عدم توفیق را چقدر می‌توان واقعی قلمداد کرد. امروز  در حالی که دولت سیزدهم در شرایط خاصی عهده‌دار مدیریت امور است، نواصولگرایان که اصرار به افراط و تفریط دارند، به‌طور انکارناپذیری برنامه‌هایی در دستور کار داده‌‌اند و سعی می‌کنند، در روند امور سهم داشته باشند. آنهم در شرایطی که در عمل نه رای مردم  را دارند نه از جایگاه رسمی و قانونی‌ای دارند.
«آرمان‌‌امروز» برای بررسی این موضوع سراغ احمد خرم، وزیر راه دولت خاتمی و محمد صادق کوشکی، تحلیلگر اصولگرای سیاسی رفته است تا این موضوع را بررسی کنند:
احمد خرم، وزیر راه دولت خاتمی، درباره دولت سایه به «آرمان‌امروز» گفت: دولت سایه یا دولت با هر عنوان دیگری غیر از قوه‌مجریه با این هدف در دستور کار می‌گیرد که نظرات و دیدگاه‌های غیر دولتی مطرح شود. در نگاه اول، این حرکتی است که می‌تواند تاثیرگذاری مثبتی داشته باشد و می‌‌تواند در راستای گره‌گشایی تاثیرگذار باشد. مساله اما این است، گروهی با توسل به این عنوان دولت روحانی را با چالش‌های زیادی روبرو کردند و هر آنچه می‌توانستند، در راه دولت مانع‌تراشی کردند.. یعنی آقایان در طول همه سال‌های ۹۲ تا ۱۴۰۰ از هیچ کوششی برای تخریب دولت روحانی و در نتیجه صدور این پیام که «ما می‌توانیم» خودشان را نجات‌دهنده معرفی کنند.
این چهره اصلاح‌طلب در ادامه گفت: اکنون هم که دولتی با عنوان اصولگرایی روی کار است، عده‌ای همچنان تلاش‌هایی را در قالب جلسه‌ها، اظهارنظر و …. انجام می‌دهند. حتی کار گاهی به جایی می‌رسد که در خلال مذاکرات مهم هسته‌ای، علیه توافق و اساسا هرگونه مذاکره‌ای با آمریکا یا غرب اظهارنظرهایی صریح را عنوان می‌کنند. آنهم در شرایطی که بعضا در نظام و ساختار سیاسی جایگاه و منصب مهمی هم دارند و به‌همین دلیل اظهارات‌شان، اظهاراتی رسمی و به نمایندگی از نظام در جهان بازتاب داده می‌شود. خرم در پایان گفت: دولت سایه ابزاری برای تلاش برای «رسیدن به قدرت» است و به‌همین دلیل هیچ ادعایی درباره این نوع فعالیت نباید جدی گرفته شود.
محمد صادق کوشکی،  تحلیلگر اصولگرای سیاسی در گفت‌وگو با «آرمان‌امروز» با گفتن اینکه «در ایران دولت سایه نداریم» ادامه داد: دولت سایه مختص نظام‌های پارلمانی است. به این معنی که یک احزابی که قرار بر شرکت در انتخابات دارند، تیمی متشکل از کارشناسان حوزه‌های مختلف را برای بررسی شرایط و همچنین برنامه‌ریزی جمع می‌کنند تا در صورت توفیق در انتخابات بتوانند با آمادگی کامل کارشان را شروع کنند.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: اما اینکه ما در ایران اینطور بگوییم که گروهی دولت سایه تشکیل داده‌‌اند تا فعالیتی داشته باشند و هدفی را دنبال کنند، باوری غلط است. اساسا چون در فضای سیاسی ایران احزاب هیچ‌جایی ندارند و تحزب به‌کل نادیده گرفته می‌شود. بنابراین «دولت در سایه در ایران امری بعید است» و اگر کسی یا کسانی را چینن چیزی را مطرح می‌کنند، باید به افکار عمومی پاسخ بدهند که منظورشان چیست و اینکه چه هدفی را دنبال می‌کنند.
او افزود: اما اینکه کسی که با دولت مستقر هم‌نظر است یا دیدگاهی متفاوت دارد، سعی‌شان را بر رصد شرایط و تحلیل تصمیم‌گیری‌ها به کار بگیرند تا عملکرد دولت را بررسی کنند می‌تواند کنشی مفید باشد. اما اینکه خودشان را دولت سایه معرفی کنند، باید گفت اصلا  دولت سایه در ایران مابه‌اِزایی ندارد.
صادق کوشکی در پایان گفت: به‌نظر من اگر دولتی بتواند از پتانسیل‌های موجود در کشور بهره‌برداری لازم را داشته باشد، چه با دولت  سایه، چه بی دولت سایه می‌تواند کارنامه‌ای مورد قبول از خود به‌نمایش بگذارد. همچنین باید گفت، دولت‌ها به هنگام ناکارآمدی با متوسل شده به بحث‌هایی چون دولت در سایه و … سعی در گمراهی افکار عمومی دارند تا ضعف‌های‌شان را بپوشانند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.