تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 بهمن 1399 - 1:19
کد خبر : 61239

تشدید شکاف دوگانه سنت و تجدد میان زنان امروز

تشدید شکاف دوگانه سنت و تجدد میان زنان امروز

ارمان شرق- فاطمه داداشی گفت: متاسفانه باید بگویم که اوایل انقلاب زنان کمتر در دوگانه سنت وتجدد گرفتار بودند اما امروزه این شکاف عمیق­تر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، به همت کانون اندیشه جوان همزمان با فرا رسیدن ایام ولادت حضرت زهرا (س) واولین نشست از سلسله جلسات «زن و جامعه اسلامی» با حضور فاطمه داداشی با موضوع رابطه همسری مادری با کنشگری و اشتغال در قالب لایو اینستاگرامی برگزار شد.

داداشی در این نشست با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی توانست فضایی را بوجود آورد که زنان بتوانند در ابعاد فردی و اجتماعی توان‌مندی‌های خود را نشان دهند گفت: تعریف زن در جامعه اسلامی در گرو دو مفهوم است اول اینکه زن از جامعه اسلامی چه می‌خواهد و دوم انتظارات جامعه اسلامی از زن چیست؟ آنچه منشأ تضاد میان نقش مادی-همسری با کنشگری اجتماعی زنان است تفکیک ناصواب این دو نقش است که برگرفته از تقابل سنت تجدد بوده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی الگوی سومی را معرفی می‌کند که به طور اساسی نگاه فراجنسیتی به نقش‌آفرینی انسان دارد، همان‌گونه که در قرآن کریم الگو های ایمانی فراجنسیتی هستند. به عنوان مثال حضرت آسیه -سلام الله علیها- به عنوان الگوی مؤمنان معرفی می‌شوند. اساس این الگو مبتنی بر دو رویکرد زندگی مجاهدانه و زندگی مسئولانه بنا شده است. در این نگاه میان نقش مادری-همسری و کنشگری اجتماعی جدایی و افتراق نیست بلکه مطابق رویکرد زندگی مجاهدانه باید حداکثر ظرفیت‌های فردی شکوفا شده و با نگرش مسؤولانه نسبت به محیط پیرامون و جامعه اسلامی به فعالیت پرداخت.

فاطمه داداشی در ادامه بیان داشت: اگر برای زندگی یک هدف و غایتی قائل باشیم در رسیدن به این غایت بین زن ومرد تفاوتی نیست، اما در مسیر رسیدن تمایزاتی وجود خواهد داشت.

وی ضمن انتقاد از شرایط نونی جامعه افزود: متأسفانه باید بگویم که اوایل انقلاب زنان کمتر در دوگانه سنت وتجدد گرفتار بودند اما امروزه این شکاف عمیق‌تر شده است.

در ادامه با اشاره به اینکه خانواده محوری، عفاف و تناسب‌گرایی میان فعالیت‌ها و شأن زن سه رکن اساسی در کنش‌گری بانوان است افزود: برای یک زن زمانی فعالیت اجتماعی حق است و زمان وظیفه. در نازل‌ترین سطح از فعالیت که که اشتغال زنان است وقتی به بیانات رهبری نگاه می‌کنیم می‌بینیم که ایشان صرف شاغل بودن را ارزش نمی‌دانند بلکه ارزشمندی آن در گرو نگاه مسؤولانه است. در سطح بالاتر فعالیت‌های اجتماعی این حق زنان است که استعدادهای خویش را شکوفا کنند و در متعالی ترین مرتبه مسؤولیت و وظیفه زنان در قبال جامعه اسلامی، دقاع و حفظ جامعه اسلامی است.

وی در خاتمه اشاره کرد: به جای متاثرشدن از موج‌های رسانه‌ای در بیان مطالبات زنان باید به محورهای اساسی توجه نمود که اساسی‌ترین آن‌ها همان عدالت جنسیتی است. به این معنا که یک زن بتوند در شکوفایی استعدادهایش فراتر از بی عدالتی‌های جنسیتی به فعالیت و کنش‌گری بپردازد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.