تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1402 - 7:53
کد خبر : 141807

چراغ سبز اروپا به ایران در وضعیت زرد خاورمیانه

چراغ سبز اروپا به ایران در وضعیت زرد خاورمیانه

آرمان شرق-گروه بین الملل:در تازه ترین تحول پیرامون مذاکرات ایران و طرف های غربی، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: زمان برای مذاکرات احیای برجام رو به پایان است و ازسرگیری این مذاکرات اهمیت دارد. درک می‌ کنم که این مذاکرات تا چه اندازه برای منطقه، به ویژه عربستان سعودی اهمیت دارد. بورل گفت: ایران برای بررسی پرونده مذاکرات به زمان نیاز دارد اما دیگر شرکای برجام نگران این تاخیر هستند.

چراغ سبز اروپا به ایران در وضعیت زرد خاورمیانه

«آرمان امروز» گزارش می دهد؛

 

 

آرمان امروز-رضا پورحسین: در تازه ترین تحول پیرامون مذاکرات ایران و طرف های غربی، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: زمان برای مذاکرات احیای برجام رو به پایان است و ازسرگیری این مذاکرات اهمیت دارد.

وی افزود: درک می‌ کنم که این مذاکرات تا چه اندازه برای منطقه، به ویژه عربستان سعودی اهمیت دارد. بورل گفت: ایران برای بررسی پرونده مذاکرات به زمان نیاز دارد اما دیگر شرکای برجام نگران این تاخیر هستند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اگرچه، کشور‌های منطقه و عربستان سعودی مستقیما پای میز مذاکرات نیستند اما نگرانی ‌های آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

از سوی دیگر سخنگوی وزارتخارجه جمهوری اسلامی نیز در رابطه با مذاکرات با طرف های غربی نکاتی را مطرح کرد.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با خبر منتشر شده توسط برخی از رسانه‌ها مبنی بر لغو مذاکره ایران و آمریکا در عمان تصریح کرد: موضوع مذاکرات در چارچوب تعریف شده به ویژه ابتکار سلطان عمان از نظر ما باز و مفتوح است. شرایط جاری و اهمیت موضوع فلسطین و تاثیری که ایجاد کرده ممکن است که در اولویت‌ها جابجایی ایجاد کرده باشد و این تحولات می ‌تواند در برخی از موضوعات تاثیرگذار باشد و تقدم و یا تاخری را ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه ایران به اصل مذاکره برای بازگشت مسئولانه و متعهدانه و تمام عیار همه طرح‌ها از جمله آمریکا به توافق پایبند است و اگر شرایط اقتضا کند این مسیر را همچون سابق دنبال می‌کند، گفت: این مسیر، مسیر پویایی است و همانطور که گفتم ممکن است که احیانا شتاب یا کندی در آن در نتیجه برخی از تحولات ایجاد شود ولی همانطور که اشاره شد در هر زمانی که شرایط اقتضا کند و نیاز باشد و شاهد تحول جدی در این خصوص باشیم موضوع را به اطلاع رسانه‌ها خواهیم رساند.

مرتضی مکی، تحلیلگر مسائل بین الملل در این رابطه معتقد است که قطعا بدون هیچ نگرانی راجع به فشارهای اروپایی‌ ها و آمریکایی‌ها برای نقض قطعنامه ۲۲۳۱ توسط ایران، ما می‌ توانیم از دومین بند غروب استفاده کنیم و در زمینه‌ های موشکی و پهپادی با کشورهای مختلف همکاری کنیم.

اما همچنان باید هوشیار باشیم با وجود اینکه برجام اجرا شده و تحریم‌های سازمان ملل لغو شده اما به خاطر تحریم‌های آمریکا در تنگنای اقتصادی و تجاری زیادی به سر می‌بریم.

وی ادامه داد: تحریم‌ های ثانویه آمریکا باعث شده هیچ کشوری روابط عادی تجاری با ایران نداشته باشد و مجبور به دور زدن تحریم‌ها شویم آن هم به این دلیل که به هر حال تجارت و روابط اقتصادی با آمریکا به اندازه‌ای پر سود است که کشورها حاضر نشوند آن را به خاطر ایران به خطر بیندازند.

تا به امروز شرکای تجاری مهم ایران، عراق، ترکیه و چین هستند که از سوی دیگر روابط اقتصادی خوبی هم با آمریکا دارند. این کشورها تجارت با ایران را به گونه ‌ای تنظیم کرده‌ اند که تحت تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار نگیرند. این تحلیلگر مسائل اروپا با اشاره به تلاش چین، ترکیه و عراق برای دوری از خطر تحریم‌های ثانویه آمریکا در قبال ایران و لزوم دوراندیشی مقامات کشور، خاطرنشان کرد: تا دو سال آینده اروپایی‌ ها این فرصت را دارند که از مکانیسم ماشه استفاده کنند و تحریم‌های سازمان ملل را بر گردانند.  به همین دلیل اگر بخواهیم مسیر لغو کامل تحریم ‌ها در سال ۲۰۲۵ را طی کنیم، باید هوشیار باشیم و با وجود تمام تنش ‌ها و اختلافات با آمریکا و اروپا راه گفت ‌و گو با آنان را نبندیم.

در این راه هر برنامه مشترک و رسیدن به توافق در روند گفت‌ و گوها با آمریکا می‌ تواند از به ‌کارگیری مکانیسم ماشه توسط اروپا جلوگیری کند.

مکی با اشاره به ضرورت ادامه روند گفت ‌و گوها با غرب، بیان کرد: نباید روند گفت ‌و گوها با غرب در پی موضوعات مختلف به خطر بیفتد.

این گفت‌وگوها باید به صورتی ادامه پیدا کند که هم برنامه هسته‌ای ایران از حالت امنیتی به عادی دربیاید و هم با آمریکا به توافق برسیم.

به هر حال اکنون در خصوص مسائل اقتصادی با تحریم‌های آمریکا مواجهیم و نه سازمان ملل. اگر ما بخواهیم روند گفت‌ و گو را به حالت تعلیق درآوریم یا منتفی کنیم، قطعا غربی‌ها خطر ایران را برجسته می‌کنند و حتی در صورت لزوم از مکانیسم ماشه استفاده خواهند کرد و طبیعتا تحریم‌ های سازمان ملل بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: این‌ها موارد خاص حقوقی است که نباید آن‌ها را با دید پیش پا افتاده نگاه کرد بلکه می ‌بایست با توجه به منافع و اولویت‌های امنیت ملی و اقتصادی ایران مورد توجه قرار بگیرد.

تحریم‌ ها موضوعی است که بیشتر از ۲۰ سال ایران را گرفتار کرده و تنها راه خلاصی از آن گفت ‌و گو و مذاکره است. جنگ و تنش‌ زایی هیچ منافع اقتصادی برای مردم ایران ندارد ما باید به دنبال عادی‌سازی روابط با کشورهای منطقه و غرب باشیم.

دقیقا به همین علت است که امروز باید به چراغ سبزهای اروپا و آمریکا توجه کرد و در مسیر توافق با آن ها گام برداشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.