تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 بهمن 1402 - 9:27
کد خبر : 147824

خط‌‌‌ و نشان «ائتلاف برنده» برای لیست‌های رقیب

خط‌‌‌ و نشان «ائتلاف برنده» برای لیست‌های رقیب

آرمان شرق-گروه سیاست:بعد از رد‌صلاحیت‌هایی که توسط هیات‌های نظارت و هیات‌های اجرایی صورت گرفت بسیاری از سیاستمداران و تحلیل‌گران معتقدند که بار دیگر اصولگراها پیروز میدان انتخابات خواهد شد ولی رفته رفته با تایید صلاحیت قطره چکانی شورای نگهبان برخی از جریان‌های سیاسی حاضر در پایتخت زمزمه‌های در مورد ائتلافی با حضور اصلاح‌طلبان اعتدالیون و اصولگراهی میانه‌رو (نزدیک به علی لاریجانی) مطرح شده است، ائتلافی که پیش از این قرار بود در سراسر کشور لیست‌هایی را ارائه دهند تا بتواند ۱۷۰ کرسی مجلس را در اختیار بگیرد اما با ریش نامزدها در روند بررسی صلاحیت‌ها از این برنامه‌ریزی دور شدند.

خط‌‌‌ و نشان «ائتلاف برنده» برای لیست‌های رقیب

«آرمان امروز» در گفتوگویی بررسی میکند:

 

آرمان امروز، گروه سیاسی: بعد از رد‌صلاحیت‌هایی که توسط هیات‌های نظارت و هیات‌های اجرایی صورت گرفت بسیاری از سیاستمداران و تحلیل‌گران معتقدند که بار دیگر اصولگراها پیروز میدان انتخابات خواهد شد ولی رفته رفته با تایید صلاحیت قطره چکانی شورای نگهبان برخی از جریان‌های سیاسی حاضر در پایتخت زمزمه‌های در مورد ائتلافی با حضور اصلاح‌طلبان اعتدالیون و اصولگراهی میانه‌رو (نزدیک به علی لاریجانی) مطرح شده است، ائتلافی که پیش از این قرار بود در سراسر کشور لیست‌هایی را ارائه دهند تا بتواند ۱۷۰ کرسی مجلس را در اختیار بگیرد اما با ریش نامزدها در روند بررسی صلاحیت‌ها از این برنامه‌ریزی دور شدند.

با توجه به پتانسیل این ائتلاف می‌توان گفت که آنها مدعی کسب اکثریت آرا در تهران محسوب شود. پیش‌تر از این ائتلاف به‌عنوان ائتلاف برنده یاد کرده بودیم.

در ادامه این گزارش به این موضوع خواهیم پبداخت که این ائتلاف چه وضعیتی دارد و چه خواهد کرد. پیرموذن که خود در میدان رقابت‌های انتخاباتی حضور دارد معتقد است حضور چهره‌هایی مانند نوبخت در تهران و عدم تغییر حوزه انتخاباتی نشان از ائتلافی در تهران خواهد داد.

نمایندگان ادوار در انتظار تایید صلاحیت

«کمال پیرموذن»، سیاستمدار و تحلیلگر مسایل سیاسی در پاسخ به این سوال که ائتلاف بین احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب، اعتدالیون و اصولگراهای نزدیک به لاریجانی چقدر احتمال رونمایی دارد، به‌خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «بعد از اینکه نفراتی مانند حسن روحانی رد صلاحیت شدند برخی از شهروندان بار دیگر این نشانه را دریافت کردند که باید در انتخابات شرکت کنند تا رایی خود را بر علیه خالص‌سازها به صندوق بیندازند. در سوی دیگر باتوجه به برخی از چهره‌ها که توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند این پیام را برای احزاب و شخصیت‌های شاخص اصلاح‌طلب، میانه‌رو و اعتدالیون که می‌توانند ائتلافی برای حضور حداقلی در مجلس را داشته باشند از این رو نفراتی مانند دکتر نوبخت و سایر چهره‌هایی که می‌خواستند حوزه انتخابی خود را تغییر دهند در تهران بمانند. در این مورد این چهره‌ها همچنان در انتظار موج بعدی تایید صلاحیت نمانیدگان ادوار مجلس هستند تا بتوانند لیست نهایی را معرفی کنند. باتوجه به نشانه‌ها باید بگوییم که شهروندان هرگز به سمت تندروها در انتخابات نخواهند رفت و افزایش مشارکت با حضور چهره‌هایی از طیف‌های مختلف اعتدالی اصلاح‌طلب و اصولگراهای میانه‌رو می‌تواند می‌تواند صورت گیرد. در شهرستان‌ها هم به همین صورت است بسیاری از چهره‌ها در انتظار بیان آخرین وضعیت توسط شورای نگهبان هستند تا بتوانند برای انتخابات برنامه‌ریزی کنند. طبق آخرین پیگیری‌ها گویا تعدادی از نمایندگان ادوار مجلس در لیست تایید صلاحیت‌ها باشند.»

 

تلاش برای توافق بر سر یک لیست

در همین مورد «جواد هروی»، سخنگوی حزب اعتدال توسعه درباره فعالیت انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه، به ایسنا گفت: «ما جلسات متعددی با برخی گروه‌های اطلاح‌طلب و اصولگرای معتدل داشته‌ایم که برخی احزاب حضور جدی و برخی احزاب حضور منفعل در این جلسات داشته‌اند. در مجموع تلاش ما این بوده است که برای ارائه لیست با این احزاب به توافق برسیم اما ردصلاحیت‌ها و کاهش داوطلبان موجب ایجاد خللی در توافقات شد. اعتدال و توسعه با حزب کارگزاران سازندگی، اعتمادملی، ندای ایرانیان و خانه کارگر و مجموعه اصولگرایان معتدل نزدیک به علی لاریجانی و نمایندگان ادوار به مدیریت منصور حقیقت‌پور جلسه دارد. فعلا توافق اعتدال و توسعه با سایر احزاب و جریان‌ها با توجه به ردصلاحیت‌ها متوقف شده و تصمیم‌گیری به بعد از ۱۹ بهمن که نتایج نهایی بررسی ردصلاحیت ها توسط شورای نگهبان اعلام خواهد شد ، موکول شده است. با توجه به شرایطی که بوجود آمده است، ائتلاف برای حزب ما ضرورتی سیاسی است.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.