تاریخ انتشار : دوشنبه 15 آبان 1402 - 10:23
کد خبر : 142307

حال معماری کشور خوب نیست

حال معماری کشور خوب نیست

آرمان شرق-گروهما نیاز به «منشور جامع معماری» داریم. مورد اتفاق صاحبنظران، بخش دولتی و غیر دولتی باشد و اصول، خط مشی، سیاست ها، رویکردها را معلوم کند. این سلسله نشست ها مشروط به همکاری و کمک وزارت راه و شهرسازی، شهرداری، سازمان نظام مهندسی، فعالان معماری و شهرسازی می تواند کمک شایانی در تدوین این مهم داشته باشد.

حال معماری کشور خوب نیست

علی دارابی

آرمان امروز : در دومین نشست معماران و شهرسازان و فعالان دولتی و غیر دولتی که با حضور مهندس ضرغامی برگزار شد ۲۰ نفر به دعوت معاونت میراث فرهنگی گرد هم آمدند تا درباره وضعیت گذشته، حال و آینده معماری و شهرسازی حرف ها ومواضع خودرابیان نمایند.اهم موضوعات مطروحه از سوی شرکت کنندگان بشرح زیر است:

  1. دانشجویان رشته معماری نقشی در اجرای پروژه های عمرانی و شهرسازی ندارند. معماری و شهرسازی با کارکردن و هنردست و چشم است که صورت می گیرد با صرف مطالعه و خواندن نیست.
  2. حجم کتاب ها، نظریه پردازی ها، تدوین سند و دستورالعمل در سالیان اخیر بسیار زیاد و کم نظیر بوده است. اما چرا آثار آن را در بناها و ساختمان ها و معماری ها نمی بینیم؟ علت آن جدایی معماری از فرهنگ و فرهنگ نیز از اقتصاد و کسب و کار است.
  3. بهترین روش برای توسعه و ترویج معماری ایران – اسلامی داشتن الگو و مدل است. سازمان برنامه و بودجه ملکف شود بناهای دولتی، ساختمان ها و اماکن فرهنگی و میراثی را مطابق استانداردهای میراث فرهنگی تأمین اعتبار و تخصیص دهد.
  4. نظام فنی – اجرایی حاکم بر معماری و شهرسازی کشور از دهه ۱۳۴۰ ه.ش است که باید متناسب با زمان بازنگری شود. در کنار آن ناکارآمدی نظام آموزش عالی، عدم مهارت جامعه معماری و دانش کم دانشجویان را باید فکری به حال آن کرد. آیا از دانشگاه توقع دارید کارگردان سینما تربیت کند؟ این کار نهادهای دیگر است. معماری و سایر رشته ها را باید با این نگاه دید. دانشگاه مباحث تئوریک و کمی عملی را یاد می دهد.
  5. ما نظام معماری نداریم. مصوباتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است اما چرا تا کنون عملی نشده است؟ نظام فنی – مهندسی، معماری باید کاملاً غیر دولتی و حرفه ای باشد. دخالت دولت ها، آسیب جدی به نظام فنی – مهندسی، عمرانی، معماری کشور وارد کرده است.
  6. اینکه حال معماری ایران خوب نیست یکی از دلایل آن بودن چند متولی است: وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ها، میراث فرهنگی، سازمان نظام مهندسی، بنیاد مسکن، … باید برای این نا هماهنگی و تداخل فکری اساسی کرد.
  7. ما از مردم حرف می زنیم اما در عمل به آنها توجه نمی کنیم. تا مردم پایه و رکن اساسی در همه کارها نباشند مشکلات حل نخواهد شد. باید دانش عمومی مردم را بالا برد. رسانه های ما چه نقش و سهمی در این زمینه دارند؟ آموزش و پرورش، دانشگاه ها، خانواده ها باید قبول مسئولیت کنند.
  8. ما نیاز به «منشور جامع معماری» داریم. مورد اتفاق صاحبنظران، بخش دولتی و غیر دولتی باشد و اصول، خط مشی، سیاست ها، رویکردها را معلوم کند. این سلسله نشست ها مشروط به همکاری و کمک وزارت راه و شهرسازی، شهرداری، سازمان نظام مهندسی، فعالان معماری و شهرسازی می تواند کمک شایانی در تدوین این مهم داشته باشد.
  9. اسامی حاضران در نشست دوم به شرح زیر است: خانم ها: فاطمه مهدی زاده، مهناز اشرفی، لادن اعتضادی، شیوا آراسته و آقایان: خسرو دانشجو، حمزه شکیب، محمود گلابچی، غلامرضا اکرمی، بهرام شیردل، سعید سادات نیا، سهراب مشهودی، غلامرضا اسلامی، کامران صفامنش، علیرضا قلی نژاد، محمدرضا حافظی، عبدالرضا گلپایگانی، فرهنگ مظفر.

معاونت میراث فرهنگى باتشکیل دبیرخانه و کارگروهى از صاحب نظران تلاش خواهد کرد کار را در دولت محترم و مجلس شوراى اسلامى و سایر نهادهاى مسئول پیگیرى نماید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.